Getåtåget (Järnväg allmänt)

av Ola Ahlström, Sunday, June 10, 2018, 23:27 (2321 dagar sedan) @ Bo

Jag tänker så här.

Vi har en restaurangvagn ABo3 efter denna har vi en Bo1 som är en 2-klass vagn, samt efter denna en BCo4 som är en 2-klass plus en 3-klass vagn.
Varför skulle man har en 3-klass som delade av 2-klass samt en 1-klass vagn.
Tittar man i Rolph Wegmann bok om GETÅ 1918 där han tar upp vagnarna och utgår ifrån lokets placering så är vagnarnas placering lite omvända.
ABo3 vagnen visas som att restaurangdelen går i riktning mot loket, men olyckan kan man se på fotografiet att restaurang delen i riktning mot Bo1 vagnen.

Viss logik återfinns i resonomanget men i rapporten återfinns uppgifter om att 3:e klassresenärer befunnit sig i restaurangvagnen vid olyckstillfället varför man kanske inte kategoriskt skall utgå från att de vagnar efter restaurangvagnen var kopplade så att BCo vagnens 3:e klassavdelning gick sist även om det skulle verka logiskt.

Ett vittnesmål från Per Sigfrid (Sigge) Andreas Torell, med 3:e klassbiljett, som befann sig i BCo-vagnen och vid olyckstillfället stod på vagnens plattform där han kastades omkull. Hans vittnesmål gör det fullt troligt att han befunnit sig på den främre plattformen.

Ett annat vittne, Petrus Nilsson, även han med 3:e klassbiljett och resande i BCo-vagnen vittnar att han efter olyckan rusat ut på främre plattformen vilket kan innebära att vagnen var vänd så att 3:e klassvadelningen gick främst.

Här finns en hel del att forska vidare om.

Ola Ahlström
Malmö


Hela tråden: