Saltsjöbanans elektroniska CTC (Signaler/säkerhet)
Den elektroniska fjärrstyrningen på SB var av typ LME JZA 711 och finns till en del i ULJ förråd, dock ej spårplanen.
Mellan ca 1964-1981 hade man JZA 41, men det brann ju upp sen. Om jag minns rätt togs 711-systemet i bruk 1983, efter att man körde provisoriskt med förenklad trafik under tiden efter branden.
ja, det var 1966 som den första elektroniska fjärrstyrningen vid SB togs i bruk, och förstördes i branden 1980. JZA 711 började användas 1981.
Det finns en [link=http://ekeving.se/b/sb/CTL/1965_t_VoV_om_JZA50.JPG]skrivelse från SSnJ till Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen 1965[/link] med begäran att få byta till JZA 50, inte 41. Kanske bytte LME sedan typbeteckningen på systemet till JZA 41, eller så ändrade sig järnvägen och valde en annan modell?