Förslagsskiss för Partilled stn (Byggnad)

av BD, Thursday, January 08, 2009, 19:13 (5819 dagar sedan)

[image]

Skissen fotograferad vid öppet hus på Riksarkivet i Arninge.
Någon kanske har bild att visa hur det blev?

Några andra Partillefrågor

av Erik Samuelsson (tillfällig), Thursday, January 08, 2009, 19:40 (5819 dagar sedan) @ BD

För övrigt berättade en bekant att hon bott i ett trähus bredvid stationshuset. Det ska dessutom finnas/ha funnits ytterligare ett stenhus vid stationen.
Vilka byggnader finns och hur har de använts?

ES

av Ola Almquist, Friday, January 09, 2009, 00:49 (5819 dagar sedan) @ Erik Samuelsson (tillfällig)

För övrigt berättade en bekant att hon bott i ett trähus bredvid stationshuset. Det ska dessutom finnas/ha funnits ytterligare ett stenhus vid stationen.

ES

Det finns ett stenhus till, se Affes bild. Stinsbostad? Jag är inte säker på om det stora trähuset väster om stationshuset tillhört järnvägen, men det är troligt. Personalbostad ("hus för betjente" ) kanske. Se flygfoto och utsiktsbild på eniro.

M.v.h.
Ola

av Affe, Friday, January 09, 2009, 03:18 (5818 dagar sedan) @ Ola Almquist

ES

Det finns ett stenhus till, se Affes bild. Stinsbostad? Jag är inte säker på om det stora trähuset väster om stationshuset tillhört järnvägen, men det är troligt. Personalbostad ("hus för betjente" ) kanske. Se flygfoto och utsiktsbild på eniro.

M.v.h.
Ola

Huset till vänster om stationsbyggnaden är/var mycket riktigt stinsbostad (9A). I husets andra våning fanns också två mindre bostäder. Numera är det kontor i fastigheten. Det stora trähuset väster om stinsbostaden, tillhörde inte järnvägen. Däremot fanns det ytterligare ett bostadshus (9B) med fyra lägenheter, som låg norr om rondellen (Mellbyvägen 33), ytterligare några hundra meter väster ut. Den lilla byggnaden som ligger till höger om stationshuset innehöll förr en herr- och en damtoalett, samt ved- och koksförråd. Numera går det att köpa snabbmat där. Ställverket som låg lite längre öster ut är rivet och vägövergången har ersatts med en gångtunnel.
Kan också nämna att stationshusen numera är "K-märkta".
Mvh Affe

Förslagsskiss för Partilled stn

av Victor S, Thursday, January 08, 2009, 20:03 (5819 dagar sedan) @ BD

På sidan 24 i SJ 125 år finns en bild på Partille station. På andra sidan kan man läsa texten: "Partille fick 1901 en ny, tidsenlig station. För den stora persontrafikens skull byggdes en stor, luftig vänthall".

av S-O Strand, Thursday, January 08, 2009, 20:55 (5819 dagar sedan) @ Victor S

På sidan 24 i SJ 125 år finns en bild på Partille station. På andra sidan kan man läsa texten: "Partille fick 1901 en ny, tidsenlig station. För den stora persontrafikens skull byggdes en stor, luftig vänthall".

Det första stationshuset uppfördes redan på 1850-talet och blev typstation som Partilledsmodellen. Det enda kvarvarande stationshus av denna typ som fortfarande kan beskådas finns i Fåglavik mellan Herrljunga och Falköping.
Hustypen beskrivs i boken "Stationshus 1855-1895", SJK 47.

[image]

St

av Affe, Thursday, January 08, 2009, 20:45 (5819 dagar sedan) @ BD

[image]

Skissen fotograferad vid öppet hus på Riksarkivet i Arninge.
Någon kanske har bild att visa hur det blev?

[image]

Tyvärr har jag ingen möjlighet att lägga ut nya bilder för tillfället, men jag har en äldre bild som redan ligger ute på Internet. Skissen överensstämmer i stort sett med verkligheten fortfarande, fast numera är det en restaurang i byggnaden.
Mvh Affe

av m.svenson, Thursday, January 08, 2009, 21:29 (5819 dagar sedan) @ Affe

Den observante ser kanske att stationsnamnet Partille på stationshuset är något förskjutet till vänster på Alf Rosens bild, det kommer sig av den gamla stavningen med D på slutet. Fyrkanten efter bokstaven E på bilden är en del av den gamla borthuggna bokstaven D som fortfarande kan skönjas på huset.

Snyggjugend

av Rasmus Axelsson, Thursday, January 08, 2009, 20:54 (5819 dagar sedan) @ BD

Hittade tre länkar om Partille stationshus varav två länk 1 och länk 2 påstår att det är en nationalromantisk byggnad medan den tredje länk 3 hävdar att det är Sveriges enda jugendstation... jag håller med om jugend men inte att det är den enda... Harlösa stationshus är ett av många som också passar in i det facket.

Snyggjugend

av Stefan Nilsson, Thursday, January 08, 2009, 20:58 (5819 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Hittade tre länkar om Partille stationshus varav två länk 1 och länk 2 påstår att det är en nationalromantisk byggnad medan den tredje länk 3 hävdar att det är Sveriges enda jugendstation... jag håller med om jugend men inte att det är den enda... Harlösa stationshus är ett av många som också passar in i det facket.

Det gäller väl även bl.a Bofors stn (hmm, 1908?)? Jepp, Jugendstationerna är kul! Hade inte Älvängen (också 1908?) också en riktig läckerbit?

Njaou

av Rasmus Axelsson, Thursday, January 08, 2009, 21:04 (5819 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Det gäller väl även bl.a Bofors stn (hmm, 1908?)

[image]

Månde så... men även VGJs stationshus likt Lyrschta (Lyrestad).

Njaou - njaou igen!!

av Kurt G. Möller, Sthlm, Thursday, January 08, 2009, 21:20 (5819 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Stopp nu - detta kan väl inte vara originalutförandet??????

Vad?

av Rasmus Axelsson, Thursday, January 08, 2009, 21:33 (5819 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

[image]

Stopp nu - detta kan väl inte vara originalutförandet??????

Vad åsyftar herrn? Putsen, fönstren, takavvattningen eller månde ställverket?

Vad?

av Kurt G. Möller, Sthlm, Thursday, January 08, 2009, 21:40 (5819 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Vad åsyftar herrn? Putsen, fönstren, takavvattningen eller månde ställverket?

Det allmänna utseendet - inte bara den uppenbart moderniserade entrédörren.

Provinsiell jugend?

av Rasmus Axelsson, Thursday, January 08, 2009, 22:08 (5819 dagar sedan) @ Erik Samuelsson (tillfällig)

Färgsättningen var betydligt "mustigare". http://www.historiskt.nu/diverse/vykort/lyrestad_01.html

Jugend - nationalromantik? Gränsen är hårfin.

Stationshusen längs norra VGJ är inga arkitektoniska praktexempel, kanske är de snarare exempel på en mer provinsiell jugend? Den fina linjeringen i putsen skriker i alla fall jugend tycker jag...

Provinsiell jugend?

av Erik Samuelsson (tillfällig), Thursday, January 08, 2009, 22:32 (5819 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Jo - du har så rätt. Instämmer i dina iakttagelser!

Intressant det där att spröjsningen har åkt ner. Måhända någon händig snickare som på fyllan monterade några fönster upp och ner?

ES

Fylla på annat håll...

av Rasmus Axelsson, Thursday, January 08, 2009, 22:46 (5819 dagar sedan) @ Erik Samuelsson (tillfällig)

Intressant det där att spröjsningen har åkt ner. Måhända någon händig snickare som på fyllan monterade några fönster upp och ner?

Möjligt, möjligt, men då måste någon full snickare ha startat en trend. Stationshus längs Södra Ölands järnväg har samma fenomen och jag har även sett det på andra, icke järnvägsanknutna hus.

Ölands Lindby och Färjestaden är två exempel.

Tillagt
Hittade även en bild på Boalt på Jonny Saljefeldts sida där spröjsen finns i bågens nedre del.

Jodå

av Rasmus Axelsson, Thursday, January 08, 2009, 22:04 (5819 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

[image]

Det allmänna utseendet - inte bara den uppenbart moderniserade entrédörren.

Jämför gärna bilden ovan med den på Stig Lundins sida. Möjligen har man satt igen de små fönstren under takfoten... å så takavvattningen, skorstenen, dörren och ställverket.

Stationshusen längs sträckan Mariestad-Gårdsjö från 1910 skiljer sig en del mot de äldre delarna av VGJ - Hova, (Fagerlid också?,) Lyrestad och Hasslerör måste ha följt samma mönster.

En del stationshusen längs VGJ verkar har resligheten och frontespisen mot banan gemensam. Annars verkar stationshusen längs den yngre, norra delen ha varit putsade med de för jugendperioden så karaktärisitiska linjeringarna i putsen när de äldre husen i söder var i trä med dekorativ panel. De yngre stationshusen har de tätare spröjsen i bågarnas nedre del (liksom på SÖJ eller hur?) medan spröjsen på de äldre stationshusen sitter i de övre lufterna.

Snyggjugend - Mfd!!

av Kurt G. Möller, Sthlm, Thursday, January 08, 2009, 21:16 (5819 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

...jag håller med om jugend men inte att det är den enda... Harlösa stationshus är ett av många som också passar in i det facket.

Naturligtvis inte - träkåkarna synas vara bortglömda. Till exempel Mariefred...!!!

Det lustiga är ju att M-fred var en byggnad helt för sej på NrSlJ-tiden. Undras varför??

Jugend?

av Rasmus Axelsson, Thursday, January 08, 2009, 21:47 (5819 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Naturligtvis inte - träkåkarna synas vara bortglömda. Till exempel Mariefred...!!!

Om jag får vara ärlig ser jag inte de självklara jugenddragen i Mariefreds stationshus, åtminstone inte på denna bild. Färgerna är möjligtvis jugendlika, men personligen tycker jag det mer ser ut som en byggnad i schweizerstil (snickarglädje).

Det lustiga är ju att M-fred var en byggnad helt för sej på NrSlJ-tiden. Undras varför??

Det har du helt rätt i. Har huset byggts om eller till något under åren? Fanns det någon specifik person i Mariefred med tydligt inflytande på stationen? Vem ritade huset? Fönstrens placering och proportioner känns delvis lite underliga. Alla stationshus är ju som bekant inte alltid lika längs samma sträcka.

Jugend?

av Erik Samuelsson (tillfällig), Thursday, January 08, 2009, 21:57 (5819 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Om jag får vara ärlig ser jag inte de självklara jugenddragen i Mariefreds stationshus, åtminstone inte på denna bild. Färgerna är möjligtvis jugendlika, men personligen tycker jag det mer ser ut som en byggnad i schweizerstil (snickarglädje).

Huva! Den förhatliga panelarkitekturen. ;-)

För övrigt hänger sig min bredbandsrouter varje gång jag går in på ÖSLJs sida - vilken kräver omstart. Väldigt skumt! :-|

ES

Jugend?

av Kjell Jansson, Thursday, January 08, 2009, 22:13 (5819 dagar sedan) @ Erik Samuelsson (tillfällig)

För övrigt hänger sig min bredbandsrouter varje gång jag går in på ÖSLJs sida - vilken kräver omstart. Väldigt skumt! :-|

ES

Du måste naturligtvis ha en smalspårsrouter.

Snyggjugend

av Jan Frelin, Thursday, January 08, 2009, 23:45 (5819 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Och stationerna på TJ, i en slags landsbygdsjugend.