SJC 0:25 Reflex på vissa signaler 1975-06-26 (Arkiv/forskning/litteratur)

av Calle Wickberg, Friday, July 27, 2018, 01:08 (2248 dagar sedan)

Här finns väl inte så mycket att tillägga. Gissningsvis infördes reflexskärmar på förekommen anledning. Hur vanligt är det på våra museibanor med signaler som saknar reflexskärm idag?

Det var väl först senare som signaler mot vägen försågs med reflexskärm - 80-tal?

[image]

SJC 0:25 Reflex på vissa signaler 1975-06-26

av Ulf Pålsson, Friday, July 27, 2018, 11:11 (2248 dagar sedan) @ Calle Wickberg

Här finns väl inte så mycket att tillägga. Gissningsvis infördes reflexskärmar på förekommen anledning. Hur vanligt är det på våra museibanor med signaler som saknar reflexskärm idag?

Det var väl först senare som signaler mot vägen försågs med reflexskärm - 80-tal?

[image]

Jag tror inte någon av museijärnvägarna använder reflexkant på bakgrundsskärm för signalinrättningar. Trafikreglerna (varken MRO säo utgåva 1982 eller utgåva 2014) innehåller något om reflexkant. På SJ dröjde det i och för sig ända till 1987 innan den framträdande vita reflexkanten på huvudljussignaler nämndes i SJ säo.

V-försignalen fick sin gula reflexkant från 1990, och jag tror att det också var starten för SJ att även sätta upp en vit reflexkant på de signaler mot vägen som hade samma triangelform (Y1 Ljussignal vid korsning med järnväg eller spårväg, enligt nuvarande Vägmärkesförordning).

Överkurs: Repetersignalen (den som kan visa ett fast grönt sken eller vara släckt) hade grön reflexkant från signaltypens införande 1987.
/up

SJC 0:25 Reflex på vissa signaler 1975-06-26

av Överkörmästaren, Friday, July 27, 2018, 11:32 (2248 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Här finns väl inte så mycket att tillägga. Gissningsvis infördes reflexskärmar på förekommen anledning. Hur vanligt är det på våra museibanor med signaler som saknar reflexskärm idag?

Det var väl först senare som signaler mot vägen försågs med reflexskärm - 80-tal?

[image]


Jag tror inte någon av museijärnvägarna använder reflexkant på bakgrundsskärm för signalinrättningar. Trafikreglerna (varken MRO säo utgåva 1982 eller utgåva 2014) innehåller något om reflexkant. På SJ dröjde det i och för sig ända till 1987 innan den framträdande vita reflexkanten på huvudljussignaler nämndes i SJ säo.

V-försignalen fick sin gula reflexkant från 1990, och jag tror att det också var starten för SJ att även sätta upp en vit reflexkant på de signaler mot vägen som hade samma triangelform (Y1 Ljussignal vid korsning med järnväg eller spårväg, enligt nuvarande Vägmärkesförordning).

Överkurs: Repetersignalen (den som kan visa ett fast grönt sken eller vara släckt) hade grön reflexkant från signaltypens införande 1987.
/up

”HWJ” Hultsfred - (Västervik) har reflexkant men räknas kanske inte som ”museibana” i detta avseende då man kör enligt TTJ.

Sen finns det ju en icke-museal spårinnehavare som bibehållit och fortfarande nyuppsätter signaler utan reflexkant, nämligen på tunnelbanan. Detta ställer uppenbarligen till med vissa utmaningar för spårentreprenörens reservdelshållning och det händer att man vänder bakgrundsskärmar bak och fram, målar över kanten osv...

SJC 0:25 Reflex på vissa signaler 1975-06-26 - backlampa

av Erik Andersson, Friday, July 27, 2018, 20:01 (2247 dagar sedan) @ Calle Wickberg

Äldre signaler har ju en extra glödlampa som är på 12V 12W i samma lykthus som den normala röda lampan på 12V 24W. Jag har fått intrycket att att dessa lampor slopades i samband med att man införde reflexbårder på signalerna. Är det någon som vet och kan bringa klarhet?

SJC 0:25 Reflex på vissa signaler 1975-06-26 - backlampa

av Gunnar Ekeving, Friday, July 27, 2018, 22:50 (2247 dagar sedan) @ Erik Andersson

Äldre signaler har ju en extra glödlampa som är på 12V 12W i samma lykthus som den normala röda lampan på 12V 24W. Jag har fått intrycket att att dessa lampor slopades i samband med att man införde reflexbårder på signalerna. Är det någon som vet och kan bringa klarhet?

Det fanns nog ett samband. En olycka eller incident inträffade något eller några år innan reflexbårderna började införas; den vanliga lampan för röda skenet i en huvudsignal hade slocknat och backlampan lyste svagt samtidigt som lågt stående sol gav en grön fantomsignalbild.

När det gäller försignalerna kan det finnas samband med en godstågsammanstötning på södra stambanan (Sävsjö?) där lokpersonalen inte hade observerat en släckt försignal.

SJC 0:25 Reflex på vissa signaler 1975-06-26 - backlampa

av mamma Ulla, Saturday, July 28, 2018, 10:58 (2247 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Äldre signaler har ju en extra glödlampa som är på 12V 12W i samma lykthus som den normala röda lampan på 12V 24W. Jag har fått intrycket att att dessa lampor slopades i samband med att man införde reflexbårder på signalerna. Är det någon som vet och kan bringa klarhet?


Det fanns nog ett samband. En olycka eller incident inträffade något eller några år innan reflexbårderna började införas; den vanliga lampan för röda skenet i en huvudsignal hade slocknat och backlampan lyste svagt samtidigt som lågt stående sol gav en grön fantomsignalbild.

När det gäller försignalerna kan det finnas samband med en godstågsammanstötning på södra stambanan (Sävsjö?) där lokpersonalen inte hade observerat en släckt försignal.

Jo det stämmer. Resonemanget var att reflexranden ersatte backlampan, som kunde tas bort efterhand som reflexer monterades. Lär finnas något gammalt meddelande om det.

Reflexkant & backlampa - tunnelbanan

av Anders_W, Monday, July 30, 2018, 09:40 (2245 dagar sedan) @ mamma Ulla

På Tunnelbanan använder man ingen reflexkant, men har kvar backlampa på de sken som anses kritiska (alltid rött, ofta även grönt och gult).

På SL:s övriga banor har man istället gjort som på TrV.