ÅmÅJ godsvagnar (Järnväg allmänt)
När ÅmÅJ skulle starta trafiken var pengarna slut varför godsvagnar hyrdes eller köptes begagnade från Vagnuthyrningsbolaget. Godsvagnsparken utgjordes av Gmh 101 - 113 och Ns 201 - 220. Vid konkursen 1934 följde Ns-vagnarna med till BJ medan Gmh-vagnarna togs över av SDJ. Detta trassel avspeglar sig tydligt i vagnslistorna då flera av vagnarna uppges ha varierande tillverkare beroende på vilken lista som används, de flesta Ns-vagnarna verkar vara klara utom tidigare nummer hos VUB medan Gmh-vagnarna är mycket spretiga enligt principen "inte en siffra rätt". Det går inte ens att lita på Roland Hansson i detta fall då han har uppgett att dessa G-vagnar tillverkats av Rössel år 1901 förutom de två bromsvagnarna som uppges vara tillverkade av Atlas 1884. I övriga listor är det ett sammelsurium av tillverkningsuppgifter, de två bromsvagnarna är dock samstämmigt uppgivna som tillverkade av Rössel 1900 i dessa listor. Dock saknas även här uppgifter om VUB-nummer.
Gmh-vagnarna från ÅmÅJ fick numren 286 - 296 hos SDJ och där visar sig ytterligare ett frågetecken, nämligen Gmh 297 som till synes kommer från tomma intet. Den uppges vara tillverkad av Ljunggrens 1906. SDJ erhöll fyra G1-vagnar nr 211 - 214 från Ljunggrens år 1906 men 213 och 214 försvinner 1918 för att ersättas av två begagnade vagnar. Kan en av dessa ha återkommit till SDJ och vad har den i så fall gjort under tiden?