När började Ra och Rb gå på mellersta Norrland? STAX? (Järnväg allmänt)

av BD, Sunday, September 30, 2018, 18:29 (2357 dagar sedan) @ Oskar F

En annan sak jag funderar på är vilken axellast som tilläts på Ostkustbanan vid tillfället. Under 1950-talet tilläts enbart 15 ton vilket var en anledning till att ombalanserade Da-lok skötte mycket av tågtjänsten efter elektrifieringen. Rälsbytet Gävle-Sundsvall från 34 kg/m till 43 kg/m färdigställdes 1959 (Palén (red.), 1977) varefter man sannolikt kunde höja axellasten (till 18 eller 20 ton?). Även Ra-loken har moderat axellast, medan Rb-loken har 18,5-19 tons axellast. Var det något problem på 1960-talet, på Ostkustbanan eller mot Östersund?


Nog kördes det med högre axellast än 15 ton på OKB söder om Sundsvall på 1950-talet. B-loken hade 16 ton axellast och litt G6 17 ton. Med rälsvikten 34 kg/m gick det tydligen utmärkt


Hela tråden: