Sista tåget Från Falsterbo 22 augusti 1971. (Historiskt material)

av 53 Wadsten, Saturday, October 13, 2018, 17:09 (2401 dagar sedan)

Någon som har bild eller bilder från sista Rälsnussen eller Ångtåget som avgick från Falsterbo
sent på kvällen söndagen den 22 augusti 1971.
Kanske någon av er liksom undeertecknad var med ombord på tåget.

Sista tåget Från Falsterbo 22 augusti 1971.

av Bo, Saturday, October 13, 2018, 19:29 (2401 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Någon som har bild eller bilder från sista Rälsnussen eller Ångtåget som avgick från Falsterbo

Hej Gustav.

Lite underlag som jag hittade kring detta.
https://www.youtube.com/watch?v=6mQpTLIQRuc
https://www.malmoblickar.se/sista-taget/
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=144473
Jag fotograferar av mina egna utklipp.
Vem som tog bilderna kan vi se respektive fotograf.
[image]

av Strömgränsreferensen, Saturday, October 13, 2018, 20:39 (2401 dagar sedan) @ Bo

Hej Gustav.

Lite underlag som jag hittade kring detta.
https://www.youtube.com/watch?v=6mQpTLIQRuc
https://www.malmoblickar.se/sista-taget/
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=144473
Jag fotograferar av mina egna utklipp.
Vem som tog bilderna kan vi se respektive fotograf.
[image]

Har inte direkt med sista tåget till Falsterbo att göra: men någon som vet hur det kommer att gå med det forna stationshuset Malmö Västra. Ligger där, numera lite malätet mellan de stora nya glashusen från 2010 talet. Tror det var mer eller mindre tomt när jag nyligen passerade.
Nu lär väl den sista vagnen till kvarnen strax bortom ha passerat.
Är spåret vidare mot Mgb numera rivet?

av Bo, Saturday, October 13, 2018, 20:43 (2401 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen

Hej Strömgränsreferensen.

Malmö Västra är idag en mycket trevlig restaurang och Bar med järnvägstema.
Godsmagasinet är en saluhall, lika trevligt detta.
Stinsenshus är flyttat till andra sidan av stationen uppmurat med samma tegel och väldigt slaviskt utfört efter originalet.

av tobbe, Saturday, October 13, 2018, 22:02 (2401 dagar sedan) @ Bo

Malmö V har man haft många överliggningar i tjänsten under 1980-talet. Då var det ganska slitet invändigt och toaletterna och duschrum var av äldre årgång. Har för mig att man under 80-talets senare del kostade på en invändig upprustning. Sängarna var dock av bättre klass iallafall.
En natt framåt 23-tiden rullade ett rejält åskoväder in mot land från väster och det var näst intill omöjligt att få en blund i ögonen och några timmar senare brakade det på igen så morgonen därpå så var det en något seg tågmästare som äntrade tåg 26 medan solen sken från klarblå himmel men det var bara att bita ihop. Och som det inte skulle vara nog så var alla dörrar på Malmö C låsta så det blev en extra promenad runt på västra sidan för att ta sig in via spårsidan till mitt tåg.
tobbe

av K Lemming, Sunday, October 14, 2018, 00:16 (2401 dagar sedan) @ tobbe

Hur kom det sig att alla dörrar på Malmö C var låsta?

av tobbe, Sunday, October 14, 2018, 16:26 (2400 dagar sedan) @ K Lemming

Inställesetiden var 05.15 eller senast 05.30 och vid den tiden har jag för mig att man öppnade vid 06.00. Mitt tåg avgick strax efter kl.06.00 och därför var det i regel ganska tunnsått med resenärer vid avgång. Men det kan ju också varit så att någon glömt att öppna portarna och därav denna fadäs om man får säga så. Jag frågade ju inte heller om varför. Kan hålla med om att det var en lugn och stillsam överliggning normalt när inte kung Bore med kompis Tor härjade fritt men emellanåt kunde man dock höra svävarbåtarnas väsande vid in och avgång.
tobbe

av Lennart Fransson, Sunday, October 14, 2018, 17:13 (2400 dagar sedan) @ tobbe

Inställesetiden var 05.15 eller senast 05.30 och vid den tiden har jag för mig att man öppnade vid 06.00. Mitt tåg avgick strax efter kl.06.00 och därför var det i regel ganska tunnsått med resenärer vid avgång. Men det kan ju också varit så att någon glömt att öppna portarna och därav denna fadäs om man får säga så. Jag frågade ju inte heller om varför. Kan hålla med om att det var en lugn och stillsam överliggning normalt när inte kung Bore med kompis Tor härjade fritt men emellanåt kunde man dock höra svävarbåtarnas väsande vid in och avgång.
tobbe

Om du åkte tåg 26 när det gick från Malmö så gick det ungefär vid klockan 5. Men under en stor del av 80- och tidigt 90-tal utgick det från Växjö eller Alvesta. Åkte du tåg 28?

av tobbe, Sunday, October 14, 2018, 20:26 (2400 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Det är nog riktigt att det gick tidigt från Malmö. Det var nog därför jag fick ta omvägen via bangården då portarna öppnade efter min avgång från Malmö. Jag har inte memorerat exakt men det stämmer nog bra, tack...Tåg 24 utgick vid den tiden från Nässjö och 22 från Mjölby vad jag kommer ihåg. Minns att jag hade tåg 45 till Mjölby med överliggning på stadt och hade 22 från Mjölby morgonen därpå. Det handlar om tiden 1985-1989 för kännedom. Hade även tåg 24 från Nässjö efter överliggning på Posten och senare Hotel City. Det var roligt att jobba ombord vid den tiden då man kunde ta snabba beslut och se till att det blev gjort och min kontakt med fjärr och tkl på stationerna fungerade klanderfritt.;-) ;-) ;-)
tobbe

av Strömgränsreferensen, Sunday, October 14, 2018, 01:11 (2401 dagar sedan) @ tobbe

Malmö V har man haft många överliggningar i tjänsten under 1980-talet. Då var det ganska slitet invändigt och toaletterna och duschrum var av äldre årgång. Har för mig att man under 80-talets senare del kostade på en invändig upprustning. Sängarna var dock av bättre klass iallafall.
En natt framåt 23-tiden rullade ett rejält åskoväder in mot land från väster och det var näst intill omöjligt att få en blund i ögonen och några timmar senare brakade det på igen så morgonen därpå så var det en något seg tågmästare som äntrade tåg 26 medan solen sken från klarblå himmel men det var bara att bita ihop. Och som det inte skulle vara nog så var alla dörrar på Malmö C låsta så det blev en extra promenad runt på västra sidan för att ta sig in via spårsidan till mitt tåg.
tobbe

Mina minnen från stationen som överliggning var att vid dagöverliggning undvika ögonablund kl 14.00. Då ljöd signalen skiftbyte på Kockums.

av Kjell Aghult, Sunday, October 14, 2018, 11:53 (2401 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen

tobbe

Mina minnen från stationen som överliggning var att vid dagöverliggning undvika ögonablund kl 14.00. Då ljöd signalen skiftbyte på Kockums.

Jag sov över på Malmö V i mars 1968 under trafikelevkursens konduktörstjänstpraktik: Vi få inblick i alla tågslag, från stambanesnälltåg till lokalgodståg: Det gick dåligt att låta mig kajväxla i Krampen, där dåvarande Forshammars bergverk lastade. Denna lastning överflyttades
på 80-talet till Lindesberg, i samverkan med TGOJ. Förtransport med bil behövdes under alla förhållanden.

Min handledande Malmötågmästare (´Nisse´) ansåg Möv som en av landets (då) bästa överliggningar. "Tyst och lugnt och lagom långt till centralen".

av Jonny Saljefeldt, Monday, October 15, 2018, 09:54 (2400 dagar sedan) @ Bo

Några bilder finns i detta inlägg.

av 53 Wadsten, Monday, October 15, 2018, 11:38 (2400 dagar sedan) @ Bo

Kommer inte in på Sydsvenskans sida.

av 53 Wadsten, Monday, October 15, 2018, 17:11 (2399 dagar sedan) @ tobbe

Bästa Tobbe! du fick väl knata till Slussplan och ta dig in på bangården vid "Gröna huset"
som innehöll vanstationen i Malmö för att sedan ta dig till ditt väntande tåg i banhallen.

av tobbe, Monday, October 15, 2018, 20:55 (2399 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Yes!!! Helt rätt.
tobbe

av 53 Wadsten, Tuesday, October 16, 2018, 12:14 (2399 dagar sedan) @ tobbe

Du kanske rent av träffade på städinspektrisen Alfhild:-D i tegelhuset bredvid gröna huset.
I det sistnämda huserade vagnrepisarna, vagnmästarna Kruse, Andersson, Tenggren, samt turfördelaren Engemark som satt vilken satt i husets övervåning.

av 53 Wadsten, Tuesday, October 16, 2018, 17:09 (2398 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Kan som kuriosit nämna att Sten Broman(dragspelshataren) och Povel Ramel semestrade sommartid på Hotell Falsterbohus dit järnvägen en gång i tiden gick, spåren lär ligga kvar under asfalten på Fyrvägen.

[x]
[*]