Efterlysning av kakelplatta med lejonhuvud (Historiskt material)

av Emelie, Monday, October 29, 2018, 15:19 (2382 dagar sedan)

Hej!

Jag fick en inkommande fråga av ett par bröder i Lund som undrar om vi känner till var denna kakelplatta tagit vägen. Kanske finns det någon här som vet var den tagit vägen. Jag har lokaliserat en gjutform till kakelplattan i Järnvägsmuseets samling. Här är hans berättelse.

"Då Lund C skulle renoveras nån gång på 60-talet rev man ner nästan allt av den fina gröna kakelinredning för att göra nya väggar m.m. En klassisk detalj som togs bort var en stor drickfontän i granit där resenärerna kunde få ett glas vatten. (troligtvis i SJ:s veckade pappmuggar) Dricksvattnet rann ner i granitkaret från en specialgjord kakelplatta i form av ett lejonhuvud. Vattnet kom ur lejonets mun.
Min far som hela sitt liv arbetade som bl.a Uins. och byråsekreterare i Lund räddade undan den här kakelplattan från rivningsmassorna. Den vårdades väl i vår familj och då det var dax för nästa renovering av stationen överlämnade min bror denna smått berömda kakelplatta till någon representant för Jernhusen (?) med löfte att det skulle återmonteras på lämpligt ställe.
I ett TV program berättade Sten Broman om den vackra inredningen och dricksfontänen på Lund C. Runt plattan stod texten "En gentleman spottar icke på golvet. En annan får icke" Sten Broman frågade sig : "Undrar var den tog vägen"
Och det undrar vi också. Kan inte tänka mig att någon har kastat den.
Vi hade gärna sett att den hade kommit upp någonstans på den nya station som skall byggas i Lund."

Det är bara en chansning, men jag hoppas att vi kan återfinna kakelplattan.
Emelie Svensson, intendent på Järnvägsmuseet

Hela tråden:

[x]
[*]