Vad har det här med järnvägshistoria att göra? (Historiskt material)

av Sven Malmberg, Wednesday, November 14, 2018, 14:47 (2366 dagar sedan) @ ztenlund

De nya, d.v.s. nuvarande, registreringsskyltarna för vägfordon har faktiskt en järnvägskoppling!

En del av de nya skyltarna tillverkades i en fabrik i Kungsör i början av 1970-talet. Varje dag kördes en lastbil med dagens skyltproduktion till stationen i Köping där de lastades på snälltåget från Göteborg till Stockholm. Jag vill minnas att tåget hade nummer 723.

Lastningen försenade tåget 40-45 minuter mest varje dag och de pendlare som bodde i Stockholm och arbetade i Västerås var vansinniga. Jag minns särskilt en av dem som kom in på tågx i Västerås och som dagligen förde fram berättigade klagomål på ett tydligt sätt som helt enkelt inte kunde missförstås.

Efter någon månad var det någon som kom på att man kunde lasta registreringsskyltarna i en G-vagn under eftermiddagen och sedan koppla G-vagnen sist i snälltåget med hjälp av Köpings växellok. Visserligen sänktes den tillåtna hastigheten för tåget från 120 till 100 km/h en kort sträcka mellan Enköping och Bålsta. Den lilla försening detta orsakade var dock ingenting jämfört med stora förseningar som tidigare drabbat tåget.

Jag jobbade på tågx den första dagen G-vagnen gick. Tåget kom och gick i rätt tid precis som man hade planerat.

45 minuter senare kom den herre vars tydliga synpunkter på tågföringen det inte gått att ta miste på in och började stormskälla och undrade när tåget skulle komma! Man ska aldrig skratta åt resenärer, men den här gången var det mycket svårt att låta bli.

Resenärens min då tågklareraren berättade att tåget kommit och gått i rätt tid går helt enkelt inte att beskriva...

Hela tråden:

[x]
[*]