NrSlJ 1973-1975 del 4 och slut - Rälsvikter? (Järnväg allmänt)
Hej!
Det var normalt samma rälsvikt i huvudlinjen som på sidospåren, stickspåren hade annan (lägre) rälsvikt.
NrSlJ hade olika rälsvikter på sina skenor och det låg kvar "originalräls" på sina ställen ända till slutet.
På en nybyggd bana brukar det vara så.
Men när man en linje uppgraderas med tyngre räl är det inte ovanligt att man nöjer sig med huvudspåret eller väljer en enklare standard på sidospåren.
På bilderna från Taxinge Näsby syns underläggsplattor och sex-håls vinkelskarvjärn på huvudspåret medan sidospåret saknar underläggsplattor och har 4-håls vinkelskarvjärn. Rälen ser också klenare ut tycker jag.
Fö finns det sparat någon skena med texten "NrSlJ XXXX ZZZZ-steel"?
Enligt historiskt.nu hade NrSlJ från början 21,5 kg räl som snabbt byttes till 30 kg räls. Antagligen kom bytet till SJ40 i samband med elektrifieringen på 30-talet. Om det finns orignalräls kvar så lär den har överlevt på någon helt annan bandel.