Utlånade ånglok (Fordon: lok)

av Tobias @, Göteborg, Thursday, January 15, 2009, 14:07 (5990 dagar sedan)

Hej, jag läste med nöje alla inlägg ang. SVT-filmklippet! Där gick att läsa att TGOJ hyrt ut några lok till NOJ. Jag vill även minnas att TGOJ hyrde ut M3a 103 till BJ eller var det GDJ?

Gjorde TGOJ fler ångloksuthyrningar? Vilka lok och när?

mvh Tobias

Utlånade ånglok

av BD, Thursday, January 15, 2009, 15:21 (5990 dagar sedan) @ Tobias

Hej, jag läste med nöje alla inlägg ang. SVT-filmklippet! Där gick att läsa att TGOJ hyrt ut några lok till NOJ. Jag vill även minnas att TGOJ hyrde ut M3a 103 till BJ eller var det GDJ?

Gjorde TGOJ fler ångloksuthyrningar? Vilka lok och när?

mvh Tobias

De hyrde bl a ut lok till SJ för anv på VCJ.
Dessutom spårade ett lok ur och förstördes fullständigt genom brand i Göteborg.

Utlånade ånglok

av Anders Ö,,,/NJM, Thursday, January 15, 2009, 15:25 (5990 dagar sedan) @ BD

SNJ hyrde väl lite TGOJ hojjar vad jag minns...

Utlånade ånglok

av Orrpipan @, Thursday, January 15, 2009, 16:24 (5990 dagar sedan) @ Anders Ö,,,/NJM

Vi hade i växlingen på 50-talet i Falun ett tanklok Nr 95?. Stark som f-n och omkastningen var en spak, ej skruv.

Utlånade ånglok

av Tobias @, Göteborg, Thursday, January 15, 2009, 16:32 (5990 dagar sedan) @ Orrpipan

Vi hade i växlingen på 50-talet i Falun ett tanklok Nr 95?. Stark som f-n och omkastningen var en spak, ej skruv.

Intressant, men 95an är ett Gb-lok, dvs med tender
mvh Tobias

Utlånade ånglok

av Orrpipan @, Thursday, January 15, 2009, 16:40 (5990 dagar sedan) @ Tobias

Vi hade i växlingen på 50-talet i Falun ett tanklok Nr 95?. Stark som f-n och omkastningen var en spak, ej skruv.


Intressant, men 95an är ett Gb-lok, dvs med tender
mvh Tobias

Tack!

Du vet att det är länge sedan men jag tror att det var 90-serie. Vi hade en lokf som hette Halvard Holm som var en aning kort. Han hade två tegelstenar han stod på när han växlade, En gång ramlade han av och bromsade för fullt vilket gjorde att en dragstång "sade upp sig".

Utlånade ånglok

av Ola Almquist, Thursday, January 15, 2009, 16:54 (5990 dagar sedan) @ Orrpipan

Känner du till om loket var högerkört? TGOJ Na 90 var uthyrt till SJ, men om det användes i Falun känner jag inte till. Na 89 var väl det som förstördes vid Tingstadsolyckan 1947, återkommer...

Se även Tåg 5/71 (ekeving.se).

M.v.h.
Ola

Utlånade ånglok

av Orrpipan @, Friday, January 16, 2009, 08:15 (5989 dagar sedan) @ Ola Almquist

Känner du till om loket var högerkört? TGOJ Na 90 var uthyrt till SJ, men om det användes i Falun känner jag inte till. Na 89 var väl det som förstördes vid Tingstadsolyckan 1947, återkommer...

Se även Tåg 5/71 (ekeving.se).

M.v.h.
Ola

Hallå!

Stämmr att den var högerkörd. Med stor säkerhet rätt lok. Urstark med kraftiga bromsar!:-P

Utlånade ånglok

av Tobias @, Göteborg, Thursday, January 15, 2009, 17:03 (5990 dagar sedan) @ Orrpipan

Du vet att det är länge sedan men jag tror att det var 90-serie. Vi hade en lokf som hette Halvard Holm som var en aning kort. Han hade två tegelstenar han stod på när han växlade, En gång ramlade han av och bromsade för fullt vilket gjorde att en dragstång "sade upp sig".

Hehe, kul! Fast inte för honom förstås.
TGOJ hade två tanklok i 90-serie, nr 90 litt Na och nr 91 litt S3, se gärna http://www.historiskt.nu/normalsp/tgoj/tgoj_rullande.html. Av dessa 2 var Na stark.

mvh Tobias

Utlånade ånglok

av J-E Hedlöf, Thursday, January 15, 2009, 20:43 (5989 dagar sedan) @ Orrpipan

Vi hade i växlingen på 50-talet i Falun ett tanklok Nr 95?. Stark som f-n och omkastningen var en spak, ej skruv.

Låter på beskrivningen som ett N-lok, TGOJ nr 81 - 88.

Utlånade ånglok

av Anders Ö /NJM TC, Thursday, January 15, 2009, 21:51 (5989 dagar sedan) @ Anders Ö,,,/NJM

Enligt B Hammar hyrde SNJ;
C3 37, N 82,84,88 M3a 101,103,104

Utlånade ånglok

av Christer Fredriksson @, Thursday, January 15, 2009, 23:25 (5989 dagar sedan) @ Tobias

Uthyrning av TGOJ ånglok i modern tid:

[b]LRJ:[/b]
U 122 1948 14/9 - 7/10
U 121 1951 15/9 - 1952 26/8
U 117 1952 2/5 - 19/6

[b]SNJ:[/b]
C3 37 1942 25/6 - 30/10
N 88 1943 7/5 - 2/12, då inköpt av SNJ
N 82 1945 24/7 - 2/10
M3a 103 1946 11/11 - 1947 18/10
N 84 1947 8/12 - 1948 5/2
M3a 104 1948 31/3 - 1949 22/2
M3a 101 1949 22/2 - 12/11

[b]GDJ:[/b]
M 41 1946 3/5 - 1947 23/1
G3 69 1946 4/5 - 30/10 sönderkört i Falun, åter Et 1946 5/11
M 43 1946 13/5 - 4/10

[b]BJ:[/b]
G3 65 1945 8/3 - 14/3
G3 70 1945 8/3 - 14/3

[b]NOJ:[/b]
M 42 1945 24/7 - 1946 26/11
M3 47 1945 4/1 - 1946 9/2

[b]GBJ:[/b]
M 41 1935 ?/7 - 1936 13/11

[b]SJ:[/b] (I ersättning för att SJ trafikerade Frövi-Köping med ellok.)
Na 89 1947 5/6 - 1947 5/11 i Sävenäs, 1947 5/11 kollision i Tingstad, åter Et 1948 26/1
M 43 1947 9/6 - 1949 20/1 i Halmstad och åter från Borås
S3 54 1947 10/6 - 1949 2/11 i Gävle och åter från Borås
Na 90 1947 10/6 - 1949 6/12 i Sävenäs
S3 52 1947 11/6 - 1949 12/11 i Gävle och åter från Borås
S3 56 1947 11/6 - 1950 12/1 i Uddevalla
M3 49 1947 12/6 - 1949 16/12 i Halmstad
Y3 133 1949 1/12 - 1955 22/2 i Gävle

[b]Forsbacka Bruk:[/b]
U 124 1946 15/7 - 1946 9/10

[b]Avesta Järnverk:[/b]
U 120 1951 3/12 - 1952 15/2

[b]Stockholms stads slakthus:[/b]
D 34 1946 2/12 - 1947 9/5

Kan någon läsare av detta forum komplettera med uppgifter om vad dessa lok
användes i för tjänstgöring samt stationering under resp. utlåning.

Utlånade ånglok

av Ulf Diehl, Friday, January 16, 2009, 09:27 (5989 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Uthyrning av TGOJ ånglok i modern tid:

[b]LRJ:[/b]
U 122 1948 14/9 - 7/10
U 121 1951 15/9 - 1952 26/8
U 117 1952 2/5 - 19/6

[b]SNJ:[/b]
C3 37 1942 25/6 - 30/10
N 88 1943 7/5 - 2/12, då inköpt av SNJ
N 82 1945 24/7 - 2/10
M3a 103 1946 11/11 - 1947 18/10
N 84 1947 8/12 - 1948 5/2
M3a 104 1948 31/3 - 1949 22/2
M3a 101 1949 22/2 - 12/11

[b]GDJ:[/b]
M 41 1946 3/5 - 1947 23/1
G3 69 1946 4/5 - 30/10 sönderkört i Falun, åter Et 1946 5/11
M 43 1946 13/5 - 4/10

[b]BJ:[/b]
G3 65 1945 8/3 - 14/3
G3 70 1945 8/3 - 14/3

[b]NOJ:[/b]
M 42 1945 24/7 - 1946 26/11
M3 47 1945 4/1 - 1946 9/2

[b]GBJ:[/b]
M 41 1935 ?/7 - 1936 13/11

[b]SJ:[/b] (I ersättning för att SJ trafikerade Frövi-Köping med ellok.)
Na 89 1947 5/6 - 1947 5/11 i Sävenäs, 1947 5/11 kollision i Tingstad, åter Et 1948 26/1
M 43 1947 9/6 - 1949 20/1 i Halmstad och åter från Borås
S3 54 1947 10/6 - 1949 2/11 i Gävle och åter från Borås
Na 90 1947 10/6 - 1949 6/12 i Sävenäs
S3 52 1947 11/6 - 1949 12/11 i Gävle och åter från Borås
S3 56 1947 11/6 - 1950 12/1 i Uddevalla
M3 49 1947 12/6 - 1949 16/12 i Halmstad
Y3 133 1949 1/12 - 1955 22/2 i Gävle

[b]Forsbacka Bruk:[/b]
U 124 1946 15/7 - 1946 9/10

[b]Avesta Järnverk:[/b]
U 120 1951 3/12 - 1952 15/2

[b]Stockholms stads slakthus:[/b]
D 34 1946 2/12 - 1947 9/5

Kan någon läsare av detta forum komplettera med uppgifter om vad dessa lok
användes i för tjänstgöring samt stationering under resp. utlåning.

M 43 lånades in 6/1-17/1 1948 av 5 ms för att användas på Falköping-Tidaholm, inledningsvis dock använt i snöplogståg Falköping-Jönköping eftersom det var koleldat och kolgivning inte var möjlig i Tidaholm. Personalen ogillade detta nedslitna lok med kall förarhytt där snön blåste in och körde hellre turerna till Tidaholm med backgående T-lok.(Skrivelse 480119)

Utlånade ånglok

av Jonas Sjöberg, Friday, January 16, 2009, 23:26 (5988 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Intressant med uppgifterna om vilka tidpunkter TGOJ-loken var uthyrda till SNJ. Har försökt finna uppgifter om det tidigare utan framgång.... Har du Christer möjligen mer uppgifter om detta? På vilka vilkor hyrdes loken ut, vet du om det finns några avtal bevarande m.m?

Utlånade ånglok avtal mm

av Christer Fredriksson @, Saturday, January 17, 2009, 00:02 (5988 dagar sedan) @ Jonas Sjöberg

Några avtal när det gäller uthyrning av TGOJ ånglok har jag aldrig sett,
däremot så fanns förr all korrespondens om dessa uthyrningar kvar och det
var genom denna som man stipulerade vilkoren. Som regel alltid dygnshyra och
med sedvanlig varsamhet och omvårdnad av fordonen, samt återställas i det
skick de utlämnades.
När det gäller Na 89 så blev det ekonomisk ersättning. Detta lok drogs åter
hem till Et och ställdes upp under pressenningar i den gamla vagnboden på Et
vst där den stod fram till skrotningen.
Vad gäller Na 90 så finnes inga km-uppgifter rapporterade efter återkomsten
till Et från Göteborg den 6/12 1949. Därefter uppställdes loket i Vanneboda
lokstall den 1/2 1950.

[x]
[*]