Ludvika-Smedjebacken samma sträckning på 1188-tiden? (Bana)
Hade 1188-banan mellan Ludvika och Smedjebacken exakt samma sträckning som dagens bana, eller innebar normalspårsläggandet på sträckan också att man i någon mån bytte sträckning?
Hade 1188-banan mellan Ludvika och Smedjebacken exakt samma sträckning som dagens bana, eller innebar normalspårsläggandet på sträckan också att man i någon mån bytte sträckning?
Tvärtom! Om jag har förstått rätt så byggde man i en helt ny sträckning eftersom smalspårstrafiken pågick parallellt med bygget och dessutom fortsatte i något år efter att man hade invigt normalspåret.
När väl normalspåret var invigt så fick man tillåtelse att riva upp smalspåret, förutom biten närmast Smedjebacken somm man då breddade för att den skulle vara förbindelse till Smedjebackens hamn
[link=http://runeberg.org/nfcf/0022.html]Nordiska familjebok[/link]
Smedjebacken-Morgårdshammar skiljer sig ganska mycket, gamla banan gick öster om Nedre Hillen, "nya" går väster om. Gamla banan kom in till Ludvika nuvarande i vinkel i östra delen. Gamla Bangatan är den gamla banan.
Trots att banan las ner 1903 finns en hel del av banvallen kvar. Jag har tänt att "när jag får tid" ska jag lägga in gamla banans sträckning på en aktuell karta.
Bilden är tagen strax norr om Morgårshammar och visar nuvarande bana och rester av den gamla. Här gick dom alltså parallellt.
[img]http://farm2.static.flickr.com/1096/1230112759_0bc4756fc2_o.jpg[/img]
Några fler foton från banan finns på länken nedan. Tyvärr så var det åska och regn senast jag var där så det gick inte att fota.
http://flickr.com/photos/tags/marn%C3%A4ssmedjebacken/
Nedan länk till karta över WBJ
http://historiskakartor.lantmateriet.se/arken/s/show.html?showmap=true&archive=RAK&...