SJ nytt 1970, "Tre tågklarerare bevakar 86 stationer" (Historiskt material)

av 53 Wadsten, Sunday, March 17, 2019, 18:37 (2243 dagar sedan)

Ovanstående artikel hittade jag i SJ nytt hösten 1970, denna handlar om utökningen av fjärrblockeringen, denna gång gällde det linjen Bollnäs-Ljusdal-Ånge, i artikeln finns siste lokaltågklareraren i Vallsta som vinkar av Lokförarna(minns inte namnet på dem, TYPISKT!!

Gick då på termin 1 på kontoristlinjen i Västberga Yrkesskola och hade Gösta Hammarberg i samhällskunskap(bra lärare), föredrog artikeln för honom, sedan diskuterde vi rationaliseringar i sammhället som då var på tapeten, fick bra betyg i Samhällskunskap på slutbetyget 1972.

Nedläggningen av Falsterbobanan diskuterades också på lektionerna, vansinnesnedläggning tyckte klasskompisarna och läraren.

Tacksam för hjälp att hitta artikeln.

SJ nytt 1970, "Tre tågklarerare bevakar 86 stationer"

av Merlin, Monday, March 18, 2019, 21:39 (2242 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Ovanstående artikel hittade jag i SJ nytt hösten 1970, denna handlar om utökningen av fjärrblockeringen, denna gång gällde det linjen Bollnäs-Ljusdal-Ånge, i artikeln finns siste lokaltågklareraren i Vallsta som vinkar av Lokförarna(minns inte namnet på dem, TYPISKT!!

Gick då på termin 1 på kontoristlinjen i Västberga Yrkesskola och hade Gösta Hammarberg i samhällskunskap(bra lärare), föredrog artikeln för honom, sedan diskuterde vi rationaliseringar i sammhället som då var på tapeten, fick bra betyg i Samhällskunskap på slutbetyget 1972.

Nedläggningen av Falsterbobanan diskuterades också på lektionerna, vansinnesnedläggning tyckte klasskompisarna och läraren.

Tacksam för hjälp att hitta artikeln.

Har du någon länk till artikeln?

av 53 Wadsten, Tuesday, March 19, 2019, 13:18 (2241 dagar sedan) @ Merlin

Nej, men kommer på så här efteråt att en av förarna hette Sture Bernin med placeringg i Bollnäs.

av Christina E., Friday, March 29, 2019, 13:03 (2231 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Jag har en skannad fil med artikeln du söker. Om du skickar din e-postadress till mig så kan jag skicka över den.
/Christina Engström christina.engstrom@maritima.se
Järnvägsmuseet/Statens maritima och transporthistoriska museer

av 53 Wadsten, Friday, March 29, 2019, 13:07 (2231 dagar sedan) @ Christina E.

gustaf.wadsten@telia.com

Tack för hjälpen.

Gustaf.

av Christina E., Friday, March 29, 2019, 13:39 (2231 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Hej igen!
Mailet vill inte gå fram, jag får svar att det är olevererbart. Kan du skicka ett mail till min e-postadress så kan jag svara vändande på det du skickar.
christina.engstrom@maritima.se.

av 53 Wadsten, Friday, March 29, 2019, 22:30 (2231 dagar sedan) @ Christina E.

Felet ligger i att min maikorg är full och måste tömmas.

[x]
[*]