Färgsättning på stationshus (Byggnad)

av Eckerberg, Sunday, January 18, 2009, 15:55 (5953 dagar sedan)

Kanske en fråg som kan passa Axelsson.

SJ hade om jag inte fattat helt fel ett ganska brett sortimet av färger för alla typer av ändamål, ofta var detta speciella kulörertex, SJ Gul 77 som jag inte hittat en likande bryning hos färghandlare.
Frågan är då, hade SJ även standardiserade kulörer på färgsättning av stationshusen runt om i landet. (Eftersom jag är på väg att skicka in en bygglovsansökan för att ändra fasaden på stationshuset i Lundsbrunn och där med även måste måla det som ändrats och huset är i behov av målning, så tänkte jag även passa på att göra änmälan om ändrad färgsättning.)
Vad kan huset tänkas ha haft för färgsättning, jag har skrapat på den gamla färgen, men inte blivit mycket klokare för det.
Min gissning är att den har haft en vit färg med svag ton av grått, inte så vitt som fönsterfärg brukar vara.

Tips och ideér mottaget tacksamt.

Rälsningar Eckerberg, SkLJ

Beror på...

av Rasmus Axelsson, Sunday, January 18, 2009, 19:52 (5953 dagar sedan) @ Eckerberg

Frågan är då, hade SJ även standardiserade kulörer på färgsättning av stationshusen runt om i landet. (Eftersom jag är på väg att skicka in en bygglovsansökan för att ändra fasaden på stationshuset i Lundsbrunn och där med även måste måla det som ändrats och huset är i behov av målning, så tänkte jag även passa på att göra änmälan om ändrad färgsättning.)

SJ kan mycket väl ha använt sina standardkulörer för att måla byggnader, men jag är inte säker i vilken omfattning. Jag vet att man målade delar av banvaktstugorna längs Svartåbanan med överbliven signalgrå färg...

Vad kan huset tänkas ha haft för färgsättning, jag har skrapat på den gamla färgen, men inte blivit mycket klokare för det.

Har du haft besök av [link=http://www.skaramus.se]Västergötlands museum[/link] ännu? De kan säkert hjälpa er med en [link=http://www.lansmuseum.a.se/byggnadsvard/byggfarginne.cfm?in_idnr=121]färgtrappa[/link] som kan avslöja något.

Min gissning är att den har haft en vit färg med svag ton av grått, inte så vitt som fönsterfärg brukar vara.

Det beror vilken tidsepok du vill visa. År [link=http://www.historiskt.nu/smalsp/vgj/skwj/skwj_fakta.html]1890 verkar stationshuset[/link] ha varit mörkt (falu rödfärg?), medan [link=http://web.telia.com/~u18116975/vgjn/linje/lundsbrunn.htm]huset år 1926[/link] tycks ha varit ljust med mörkare detaljer och [link=http://www.sklj.se/avd/trafik/nationaldag2007/station.jpg]2007 var huset[/link] tydligen gult med bruna och vita detaljer varav det senaste känns mycket 1970-tal.

Ska stationshuset passa till de dörrar som kåken har mot banan samt fönstren utan spröjs (1940-50-tal?) och det faktum att ni kör Yp-bussar där, skulle jag rekommendera en ljusare gul färg än dagens med vita fönster, foder och knutar. Den vita färgen bör inte vara »likvit« som den är idag, använd hellre en varmare bruten vit färg.

Vad säger andra äldre foton på huset?

Färg på stationshus? Inte alls centralt beslutat!

av Bobo L, Monday, January 19, 2009, 20:28 (5952 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Jag tror man begår ett feltänk om man tror att sådana saker som byggnadsunderhåll var styrt av centrala föreskrifter och direktiv. Under bolagstiderna kunde det säkert på mindre banor bli en fråga för såväl Trafikchef som för styrelsen när en större eller mera iögonfallande byggnad skulle målas om. Oftast fick det nog bli upp till Baningeniörens, eller rent av Banmästarnas, avgörande hur omfärgningen skulle tillgå.

Från förstatligandet och framåt var det förmodligen någon SJ-banmästare som bestämde, eller om det undantagsvis fanns någon fristående fastighetsavdelning så låg beslutet där. Ju längre tiden gick desto lösligare blev förmodligen dessa frågor hanterade, och i praktiken grundades beslut antingen på ett starkt personligt engagemang (Banmästaren tyckte om grönt, till exempel) eller på god eller dålig rådgivning från någon lokal målarmästare man anlitade eller kanske hade ramavtal med (sådana moderniteter kom i bruk ganska sent, ca 1980-tal skulle jag tro).

Först på 1960-1970-talet formades en fastighetsavdelning inom SJ, inte att förväxla med det senare SJ Fastigheter AB. Från 1960-talet betraktades järnvägen som omodern, och byggnadsbeståndet av gamla och ofta illa skötta byggnader sågs nog mera som en belastning än som en tillgång. Någon större möda lades antagligen inte på varken färgtyp, kulörval eller byggnadsvård. "Ta nått billigt!" var nog det enda direktivet som lämnades, tillsammans med en fakturaadress...

Dåligt underarbete, plastfärger, igensatt ventilation, fusklagningar, vanskötta tak och icke fungerande dräneringar blev nog SJ:s signum på många håll. Husen blev därefter. Röta och hussvamp spred sig i byggnadsbeståndet, flagnande färg och illa genomtänkta ombyggnader signalerade fastighetsägarens ointresse och oförmåga.

Några centrala direktiv om någonting alls fanns inte, inte heller på regional nivå. Det var helt upp till den eller de berörda att utifrån eget engagemang och humör och liten budget sköta beståndet.

anser Bobo L

Modernisering

av Johan S, Tuesday, January 20, 2009, 08:39 (5951 dagar sedan) @ Bobo L

Men, de omfattande moderniseringarna som skedde under 40- och 50-talen med nya fönster, förenklade snickerier, ny panel och ny färgsättning måste varit centralt beslutade. Stationshusen som de såg ut gav helt enkelt ett omodernt intryck som inte alls passade i det moderna och funkisinspirerade Sverige. Alltså skulle de moderniseras för att inte järnvägen skulle förknippas med "det gamla".

Det finns en artikel från 40-talet där någon BJ-ingenjör beskriver moderniseringen av Rämshyttans och Hällefors stationer och hur man med ljus färgsättning och diverse skivmaterial kan få ett snyggt och trevligt resultat. Dessutom river man bort de "kåkstäder" av uthus som fanns runt stationerna för att få ett prydligare intryck. Uthusen påminde ju om utedass, vedeldning mm omoderna företeelser som järnvägen inte ville bli förknippade med...

/Johan

Modernisering

av Bobo L, Tuesday, January 20, 2009, 17:24 (5951 dagar sedan) @ Johan S

Men, de omfattande moderniseringarna som skedde under 40- och 50-talen med nya fönster, förenklade snickerier, ny panel och ny färgsättning måste varit centralt beslutade. Stationshusen som de såg ut gav helt enkelt ett omodernt intryck som inte alls passade i det moderna och funkisinspirerade Sverige. Alltså skulle de moderniseras för att inte järnvägen skulle förknippas med "det gamla".

Ja, kanske. Trots allt tror jag snarare att det var regionalt beslutade initiativ, och knappt det. Behovet fanns nog, som du säger, och man ville anpassa sina byggnader till den nya tiden. Men det skedde nog snarare som en trend i samhället, och med hjälp av lokala byggmästare som gjorde som de brukade, oavsett det var ett stationshus eller bostadshus på landsbygd eller stad.

Alltså fortfarande stort utrymme för känsla/godtycke/engagemang/brist på dito hos järnvägens beställarrepresentant (se mitt föregående inlägg)!

vidhåller n´Bobo :-)

Färgsättning på stationshus

av Erik Samuelsson (tillfällig), Tuesday, January 20, 2009, 09:34 (5951 dagar sedan) @ Eckerberg

Utifrån husets utseende med moderniseringar:
Skulle spontant säga grått med vita fönster och foder. Panelade dörrar - mörkt bruna. Trist och oinspirerande.

Man kan då flirta med tidigare epoker och plocka upp färger från tidigare utseende utan att det blir fel. Finns det några gamla fönster kvar på vinden eller i uthus att inspireras av?

Generellt anser jag att foder och knutar ska rama in och ha en mörkare färg än väggpartierna - gärna samma färgskala bara mörkare. Gula färger får man akta sig för - blir gärna "pissgult" och för utslätat blir bara intetsägande. "Herrgårdsgult" med vita foder och knutar skapar rysningar!
Antar att du kollat in [link=http://www.hembygd.se/index.asp?lev=5982]Nossebro[/link]? Förutom att jag tycker den röda färgen känns lite skum så är det enkelt och snyggt. Tror iallafall att snickerierna är lite mörkare.

ES

av Eckerberg, Tuesday, January 20, 2009, 22:24 (5951 dagar sedan) @ Erik Samuelsson (tillfällig)

Det måste nog erkännas att det är Nossebro som har dykt upp på min näthinna när jag har funderat på färgval, tycker det är riktigt snyggt, dock med lite tvekan till det röda, lit för utstickande.

av Erik Samuelsson (tillfällig), Wednesday, January 21, 2009, 09:00 (5950 dagar sedan) @ Eckerberg

Kanske man ska "svärta" färgen ytterligare för att det inte ska bli för i ögonfallande - tänker på kontrastverkan vitt hus - svart ånglok?

För kontrastrikt

av Rasmus Axelsson, Wednesday, January 21, 2009, 09:07 (5950 dagar sedan) @ Eckerberg

Det måste nog erkännas att det är Nossebro som har dykt upp på min näthinna när jag har funderat på färgval, tycker det är riktigt snyggt, dock med lite tvekan till det röda, lit för utstickande.

Utefter denna lilla bild från Nossebro ser det snyggt ut. Här finns en närmare bild och en på lite längre avstånd.

Om det är så att ni vill spegla slutet av järnvägsepoken (1960-1970-tal) så är nyanserna i Nosssebro för kontrastrika för att passa epoken enligt min mening. Fönstren får inte vara röda och eventuellt skulle även de gråa nyanserna behöva blekas lite... jag skulle dessutom välja att bryta den vitagråa färgen med en grön eller gul färg istället för med en grå/svart färg som kan vara fallet i Nossebro... färgen kan gärna få mer liv då?

För kontrastrikt

av Erik Samuelsson (tillfällig), Wednesday, January 21, 2009, 12:54 (5950 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Sen kan man ju alltid ställa sig frågan hur denna färgsättning gör sig på en mindre byggnad - mot den stora och pampiga stationen i Nossebro...

Personligen så tycker jag att - utifrån bilder och de gånger jag varit på platsen - att byggnaden i Lundsbrunn är lite "yvig" med många olika lager samtidigt från olika epoker. I ett sådant läge kan man tillåta sig att ta sig mer friheter och hellre satsa på ett uttryck som gör sig bra och "sammanfogar" epokerna.

Satsa då hellre på korrekta arbetsmetoder och val av färg.

[x]
[*]