Tågolycka (Bana)

av Staffan Myrenberg, Monday, January 19, 2009, 08:57 (5888 dagar sedan)

I mitten på 1950-talet spårade ett godståg ur i närheten av Krylbo. I tåget fanns det minst en klorvagn och efter klorvagnen gick det flera rälslastade vagnar. Det blev tvärstopp vid urspårningen och rälsen gick rakt in i gaveln på klorvagnen, som var fullastad. Det blev en buckla i gaveln på vagnen och rälsen böjde sig som metkrokar.
Klorvagnen kom från Uddeholm Skoghallsverken Elektrokemiska fabriken. Det fanns fotografier hos oss men de har försvunnit nu.
När var olyckan, vilka vagnar rör det sig om? Jag har för mig att det var ett D-lok som drog tåget.

Tågolycka

av Orrpipan @, Monday, January 19, 2009, 13:08 (5888 dagar sedan) @ Staffan Myrenberg

I mitten på 1950-talet spårade ett godståg ur i närheten av Krylbo. I tåget fanns det minst en klorvagn och efter klorvagnen gick det flera rälslastade vagnar. Det blev tvärstopp vid urspårningen och rälsen gick rakt in i gaveln på klorvagnen, som var fullastad. Det blev en buckla i gaveln på vagnen och rälsen böjde sig som metkrokar.
Klorvagnen kom från Uddeholm Skoghallsverken Elektrokemiska fabriken. Det fanns fotografier hos oss men de har försvunnit nu.
När var olyckan, vilka vagnar rör det sig om? Jag har för mig att det var ett D-lok som drog tåget

Var det inte aktuellt med skyddsvagnar framför och bakom gasolvagnarna. Hade det inte införts då? På 60-talet hade vi skyddsvagnar i tåg med gasol mm.

Tågolycka

av Staffan Myrenberg, Monday, January 19, 2009, 17:20 (5888 dagar sedan) @ Orrpipan

Nej. Efter den här olyckan kom bestämmelser om att räls inte fick lastas tillsammans med tankvagnar.
Under 1940-talet kom bestämmelsen att klorvagnar inte fick gå i blandade tåg utan var hänvisade till enbart godståg. Efter olyckan i Ragunda den 23 september 1951 där träöverbyggnaden på en klorvagn brann upp bestämdes det att klorvagnarna skulle vara utan finköverrede. Vid Ragunda var en efterföljande vagn lastad med fotogenfat, som brann upp. Ingen klor kom ut.

Tågolycka, ledtråd bara ?

av Staffan Granath, Monday, January 19, 2009, 22:52 (5888 dagar sedan) @ Staffan Myrenberg

När var olyckan, vilka vagnar rör det sig om? Jag har för mig att det var ett D-lok som drog tåget.

det finns ett område ca 250m SV jularbo station gps-position 6670591, 1524456 som i en förteckning över miljöskadade områden anges "skyddsvallat område efter kemikalieutsläpp från urspårad vagn 26/5 1956".
inga mera detaljer än så:-(
du vill kanske inte ha hypoteser och spekulationer men jag nämner det ifall det underlättar ditt sökande :-)

från det lika klassade morshyttan :-| :-) :-D

Tågolycka, ledtråd bara ?

av Staffan Myrenberg, Tuesday, January 20, 2009, 12:32 (5887 dagar sedan) @ Staffan Granath

Jag tror inte att detta kan ha med denna olycka att göra. Såvitt jag kan minnas kom det inte ut några kemikalier vid det här tillfället. Skulle klor ha kommit ut hade den bara drivit iväg och spritts med vinden.
Men vad orsakar klassningen? Det vore intressant att få reda på.