SRJ 28 (Järnvägs- och Museiföreningar)
Hepp!
Hittade dessa bilder när jag var i skannartagen:
SRJ 28 med 12 pass 24 juli 1995.
Uppsala Östra
Väster om Locksta på väg mot Uppsala.
/Jepp
av Jepp, Wednesday, January 21, 2009, 01:35 (5909 dagar sedan)
Hepp!
Hittade dessa bilder när jag var i skannartagen:
SRJ 28 med 12 pass 24 juli 1995.
Uppsala Östra
Väster om Locksta på väg mot Uppsala.
/Jepp
av Granis, Wednesday, January 21, 2009, 09:01 (5909 dagar sedan) @ Jepp
Kul! "Livets Ord"-körningarna till den uppsatta cirkusen i Bärby va?
/ L G
av Baloo, Wednesday, January 21, 2009, 09:33 (5909 dagar sedan) @ Granis
Sa du "Livets Ord-cirkusen" på väg till Knutby? ;-)
av Granis, Wednesday, January 21, 2009, 09:51 (5908 dagar sedan) @ Baloo
Hihi. Men Knutby station -belägen ett par kilometer från själva samhället- och banvallen dit finns ju kvar, så med lite "support" från t ex våra vänner på Gotland så borde kanske en banförlängning Faringe- Knutby vara möjlig? Och en vettig marknadsföringsgrej ("Knutbyexpressen" ). Nåja. Det är nog bra som det är ;-) .
Nä. 2005 fixade församlingen en cirkus som under nån vecka (?) slog upp sitt tält på de då obebyggda åkrarna kring Bärby till vilket främst barn kördes i ett antal långa och fullsatta tåg som utgick från fotbollsplanerna i Årsta (intill "Livets Ords" anläggning). Dragkraft var alltså SRJ 28, SRJ 28 + SRJ Z6 3 (när "Stortyskens" luftpump strulade) och SRJ Z6 3 + SRJ Z4 1 + SJ Z4p 406 (när... "Stortysken" strulade ännu mer?) olika dagar. Observera att nämnda lokomotorer ju inte är multipelkörbara med varann, så det den dagen blev fråga om tre lokomotorer med en förare i varje. En häftig syn!
/ L G
Tbfh.. nej förresten, knr, en av dagarna med gamle proffset Sture Danneskog som tbfh :-)
av Sven Andersson, Uppsala, Wednesday, January 21, 2009, 12:32 (5908 dagar sedan) @ Granis
2005??;-)
Undertecknad spakade Z6:an vid luftpumpsbraxet, Z4p 406 dagen för SRJ 28:ans generalbrax och växlade en tredje dag.:-D :-P
av Granis, Wednesday, January 21, 2009, 12:56 (5908 dagar sedan) @ Sven Andersson
Ehhh. Ja, 1995 ska det naturligtvis vara. Tiden går fort när man har roligt :-)
/ L G
av Granis, Wednesday, January 21, 2009, 15:48 (5908 dagar sedan) @ Granis
...Observera att nämnda lokomotorer ju inte är multipelkörbara med varann, så det den dagen blev fråga om tre lokomotorer med en förare i varje. En häftig syn!
(Litet syftfel)
Ja, denna syn avser lokomotorerna alltså! Förarna var "som vanligt", även om åtminstone en del av dem -i likhet med Lokomotorförare Andersson- säkert hade mungiporna högre upp än vanligt tack vare upplevelsen :-)
/ L G
av Sven Andersson, Uppsala, Wednesday, January 21, 2009, 17:24 (5908 dagar sedan) @ Granis
Ja, denna syn avser lokomotorerna alltså! Förarna var "som vanligt", även om åtminstone en del av dem -i likhet med Lokomotorförare Andersson- säkert hade mungiporna högre upp än vanligt tack vare upplevelsen :-)
/ L G
Jo, mungiporna var uppåt:-P , även om det var fråga om en degradering för lokförare "Flappen", men vad står högst eldare eller lokomotorförare??
I alla fall blev eldare "Shunten" tillfälligtvis beordrad till Z4 1 såsom dragkraftsförstärkning för Skölsta-backen.
Dragkraften från Z6:an och 406 räckte för att dra tåget på platten och backar under 10 promille, men när vi kom till Skölstabacken (17 promille, ca 700 m lång)så började vi tappa fart. "Vad fan då?" tänkte jag och tittade bakåt. Tydligen var tjänsten som extra lokomotorförare allt för avslappnande för eldaren, ty han satt där och hade helt andra tankebanor, än smalspårbanor...:-D
Efter att försökte få kontakt med honom medelst vinkningar och dyl, så återstod det bara att väcka honom medelst en kort tutning. Då reagerade han och tåget fick upp farten så att Skölstabacken övervanns.
av Jepp, Wednesday, January 21, 2009, 22:52 (5908 dagar sedan) @ Sven Andersson
Med tysken var det bara att länka ut... ;-)
/Jepp