Sth genom tiderna (fynd i SJ-Nytt) (Historiskt material)
Tackar för intressant svar. Men hur var det med X10 som börjar levereras 1982-83 med sth 140km/h. Var de begränsade till 130 då från start ?
Höjningen till 160 km/h gällde vad jag minnas bara (delsträckor) mellan Södertälje och Alingsås. Sth över 130 i "SL-land" dröjde nog ännu några år, möjligen ända till fyrspårsbyggena på 90-talet.Andra exempel på fordon som vid leverans inte hade någonstans att utnyttja sin sth är Rc3 (160 km/h, 1970), Ra (150 km/h, 1955), F (135 km/h, 1942) och X8 och X5 (135 km/h, 1947-48). Vissa av dem fick aldrig tillfälle att utnyttja sin sth i ordinarie trafik under hela sin aktiva trafik.
Så X10 som sådana hade sth 140 km/h, men vid varje enskilt tillfälle får föraren högts köra enligt den längsta av fordonets sth (långsammaste fordonet i tågsättet), banans sth, lokala och tillfälliga hastighetsnedsättningar, sth enligt bromsförmåga (bromstal) etc.
Alla Rc3 levererades väl som Rc2 och började växlas upp, omlitteras och modifieras något även i övrigt inför höjningen av hastigheten på VSB.
Nej, tio lok (1057-1066) levererades som Rc3 redan 1970-71. Några av dem har växlats om till Rc2 och sedan till Rc3 igen, men 1060-1063 har efter vad jag har uppfattat varit Rc3 under hela sin existens.