Malmbanan hade dock tryckluftsbroms tidigare i malmtågen. S&NJ hade varit förutseende och utrustat malmvagnarna och tenderloken med Westinghousebroms. Tankloken (SJ litt Å/Qå) verkar inte ha fått detta. Även om SJ var tveksamma i början (då kördes tågen handbromsade) så började man 1894-95 sätta upp apparater eller genomgångsrör för Westinghousebroms på G-loken där (samt något F-lok). Fortfarande med bromsare på tågen vilka senare torde avskaffats.
Persontågen torde gått vakuumbromsade (elloken litt P/Pa hade vakuumbroms fram till 20-talet) och övriga godståg handbromsade. Även försöksloken (Qa/Qb/Z) hade vakuumbroms.
Så småningom får malmvagnarna även hjälpledning för Westinghousebromsen vilket inte loken får förrän de börjar gå hela vägen till Narvik. De norska loken hade apparater för hjälpledningen tidigare. Det var på sträckan Riksgränsen-Narvik den gjorde mest nytta. Inga svenska ånglok torde fått dylik utrustning.
Dessutom användes friktionbroms system Heberlein inom VD troligen från 1880-talet och ett tag framåt. 1894 har de båda E-loken haspel för dylik, de tillhörde då V distriktet. Jag är osäker hur länge man hade detta arrangemang på vagnarna.
Tillägg: under 1885 inköps 63 bromsapparater för vagnar av Heberlein Selfacting Railway Break Comp.
Under samma år inköps även vakuumbromsutrustning från Gebrûder Körting:
50 st. ejektorer
40 » vacuometrar.
25 » vacuumcylindrar för lokomotiv
40 » vacuumcylindrar för vagnar
25 » gummirör till vacuumbromsar
65 » vacuumbehållare
Gummirör för vakuumbroms inköps även från Kölder Sf Wülecke (2112st) och L. Behrendts Söhne (320st).
Det kan noteras att fr.o.m 1927 anges inte vakuumbroms alltid på loken då den skulle nedtagas utom för ett antal lok (några J & ett Sa) enl (Str 164 6:4 V). Tb 864 som finns på SvJM har alltjämt vakuumapparaterna kvar samt Knorr-apparater (samt ångbroms). Även Cc 404 har vakuumejektor.