Lok och vagnar i Skara och Vara, 1970, 5 bilder (Fordon: allmänt)
Samma typ av normalspåriga kylvagnar trafikerade även Västervik omkring 1960 på överföringsvagn Q37p mellan Fryshuset (Den byggnaden finns fortfarande kvar än idag men med annan inriktning) och kunder ute i landet. Det var frysta griskroppar som hängde i en lift mellan fryslokalerna och ut till kylvagnen via en liten uppfällbar "länk" mellan kajen och vagnen. Kropparna togs då in i den bakre lilla dörren enligt bilden i Skara. Fryshuset låg då på industrispåret (891 mm) mellan f.d Elektroluxfabriken och Luzernahamnen. Det spåret blev sedan breddat till normalspår
efter breddningen av Åvg-Vk 1964. Har kamrater som har jobbat med detta förfarande och berättat om detta kyliga och unika jobb. Svintungt som de sade till mig. Palle i Vika.;-)
Det är väl det som kallas kroppsarbete?