Q37p och dito "t": Leveransår? (Järnväg allmänt)

av Bobo L, Wednesday, December 04, 2019, 21:35 (1926 dagar sedan)

När levererades överföringsvagnar för smalspår 891 mm och 1067 mm? Vilka verkstäder byggde dessa?

De vagnar som hamnade på fd KURJ (spårvidd 1093 mm) byggdes väl om från någon av de båda andra spårvidderna?

Q37p och dito "t": Leveransår?

av -RB-, Wednesday, December 04, 2019, 23:23 (1926 dagar sedan) @ Bobo L

Skrev en lite från "Skendöd i Roslagen" och "Rullande materielen vid Nordmarken - Klarälvens Järnvägar" och tog för lång tid på mig ....
Men har du böckerna så är det i "SiR" sid 270-271 och 277-278 samt "RmvNKlJ" sid 36-39 och 51 samt 53 - 57 du ska titta .
Tillverkade åren (SRJ) 1955 - 1957 av ASJ Arlöv och de till Roslagsbanan deporterade SJ Q37p/Q37dp vagnarna (varav en fd LLSJ) har tillverkningsår 1944 - 1957 (samt en Q37t ombyggd av KVAB 1959 till Q37p) . 3 Q37dp (6 axliga nämns också Chr Olsson 1957 men de kanske är ombyggda från Q37p på SJ tiden) . SJ Q37p vagnarna tillverkades av KVAB , Chr Olsson , ASJ A samt Kockums .
Även Q36p vagnar förekom på Roslagbanan , dels några fd DHJ Qo och dels några fd NÖJ Qo .

Se även :
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=62291

Lagt till en länk .

mvh Rolf Berg

Q37p och dito "t": Leveransår?

av Ola Almquist, Wednesday, December 04, 2019, 23:56 (1926 dagar sedan) @ Bobo L

När levererades överföringsvagnar för smalspår 891 mm och 1067 mm? Vilka verkstäder byggde dessa?

De vagnar som hamnade på fd KURJ (spårvidd 1093 mm) byggdes väl om från någon av de båda andra spårvidderna?

Från Jul-ÅW 1990:
SJ Q37p: ASJ Arlöv, KVAB, Christian Olsson Falkenberg, Kockums 1943 - 1957.
SJ Q37t: KVAB, Christian Olsson Falkenberg 1943 - 1952.
NKlJ Q37 (levererade till NKlJ): ASJ Arlöv, KVAB, Christian Olsson Falkenberg, ASJ Falun 1956 - 1970.

Nu saknar jag rättelser och kommentarer till artikeln men det verkar som att
sex Q37tu var ombyggda från Q37t, fem från Q37p (men de var ursprungligen Q37t) och två levererade som Q37tu från Christian Olsson Falkenberg 1954.

De som levererades till privatbanor och senare blev övertagna av SJ var:
NVHJ Q37p 5002 ASJA 1946
LSSJ Q35 1 - 2 ASJA 1944
SRJ Q37p 1066 - 1120 KMV 1954, ASJA 1955 - 1957

Mycket förenklat och endast Q37-typen medtagen (som enligt rubriken) ovan.

M.v.h.
Ola

Q37p och dito "t": Leveransår?

av -RB-, Thursday, December 05, 2019, 01:17 (1926 dagar sedan) @ Ola Almquist

Enl NKlJ boken sid 36 kom de första 10 NKlJ Q37 från RDRson Söderberg 1951 . De fick senare rullager på 60 talet som flyttades till de 10 fd SJ Q37p som under 77-78 ombyggdes till NKlJ standard och även fick numren 451- 460 från Söderbergsvagnarna .
mvh Rolf Berg

Q37p och dito "t": Leveransår?

av Ola Almquist, Thursday, December 05, 2019, 01:28 (1926 dagar sedan) @ -RB-

Enl NKlJ boken sid 36 kom de första 10 NKlJ Q37 från RDRson Söderberg 1951 . De fick senare rullager på 60 talet som flyttades till de 10 fd SJ Q37p som under 77-78 ombyggdes till NKlJ standard och även fick numren 451- 460 från Söderbergsvagnarna .
mvh Rolf Berg

Tack! Jag missade dessa då de låg betydligt tidigare i nummerserien.

M.v.h.
Ola