Ölandsbanorna och vägtrafiken (Järnväg allmänt)
1) En konkurrent till SÖJ dök upp redan 1922, på det troligaste stället: Borgholm-Färjestaden via s k västra vägen, med kortare landsvägsavstånd. Ursprunglig ägare okänd, men ÖJ köpte 1934 linjen från Per Thorén i Borgholm. Då utökad med sommarturer till Köpingsvik och Solliden.
T. annonserade f ö huvudlinjen i 1933 års "Kommunicka", bussdelen. Då fem dagliga dubbelturer med ca 60 min körtid. Tågen hade 90-120 min, motorvagnarna förstås kortast.
2) Några tidiga konkurrentlinjer lär ha förekommit även till BBJ. Med öknamnen "Norra Öland"
och "Nordligaste Öland". Detaljer dock okända.
3) Degerhamn m fl tänktes ursprungligen få bibana, men trafikunderlaget bedömdes för svagt. I stället öppnade SÖJ tc Carl Svensson (privat) 1923 linjen Grönhögen-Kastlösa, tillsammans med en köpman Hilmer Råberg. Det nybildade ÖJ övertog 1928 tc andel och linjen drogs ut till Mörbylånga. Nytt firmanamn blev Ölands Motortrafikförening. Den drevs separat till tågtrafikens nedläggning 1961, infogades då i SJ samlade ersättningstrafik.
4) ÖJ ägde 1932 sju busslinjer om summa 209 km, mer än järnvägen. Åtta bussar, därtill trafik med sex lastbilar och två personbilar. Bussförman Hjalmar Nilsson körde som ung chaufför 1931 års linje Byxelkrok-Persnäs. Hjälpte under vändtiderna till på P. station, med bl a lastbilskörning. Busslinjen drogs ut till Borgholm 1934 (östra vägen) resp. 1939 (västra vägen).
5) ÖJ uppgav sju linjer i 1938 års "Kommunicka" (järnvägsdelen). Dock utan tidtabeller.
6) SJ Buss redovisade 1961 ett s k översynsgarage i Borgholm och enkelt utrustade s k nattgarage i Byxelkrok, Persnäs, Runsten, Färjestaden, Mörbylånga, Skärlöv och Grönhögen.
Troligen alla från bolagstiden, de minsta avvecklades förstås efterhand. Översynsgaraget bör ha varit ÖJ verkstad av 1947.
7) Vid tågnedläggningen 1961 blev Borgholm, Färjestaden och Mörbylånga s k spårlösa järnvägsstationer: Med bemannad biljettförsäljning (kontorstid) och styckegodstrafik. Rollen försvagades dock med länstrafikbolagens tillkomst och styckegodstrafikens tillbakagång. Bemanningen i Mbl indrogs 1986 och i Bhm 1991. i Fdn eventuellt redan vid Ölandsbrons öppnande 1972.