NKlJ AEG-lok (Järnväg allmänt)

av Mattias Jansson, Sunday, December 15, 2019, 12:36 (1915 dagar sedan)

Jag har förgäves försökt hitta info om de här loken på individnivå.

De var 15 till antalet med nr 31-45, och om jag förstått saken rätt levererades samtliga 1920-21, eller var det möjligen så att några utgjorde en senare följdleverans?

Och sedan står det rent allmänt att alla fanns kvar till slutet av 1950-talet, samt att tre stycken fanns kvar i slutet av 70-talet, men kan någon bidra med mer konkreta detaljer?

(De ersättande Faluloken kom ju 3st 1960 och 3st till 1966, så det ligger nära tillhands att anta att några lok bör ha kunnat gå till skrot i samband med respektive nyleverans, men som sagt, har någon fler detaljer?)

Kanske någon till och med kan bjuda på en regelrätt fordonslista?

NKlJ AEG-lok

av Anders.k., Sunday, December 15, 2019, 12:50 (1915 dagar sedan) @ Mattias Jansson

I boken "Ellok vid Sveriges järnvägar" av Lars Olov Karlsson och Lennart Nilsson finns en lista över NKLJ loköden.

1963,65,Sparat, 63,71,71,75,64,61,79,sparat,71,71,71,66
är slopningsåren för loken skrotat samma år eller något år efter.

M.V.H Anders.k.

Tillagt

av Anders.k., Sunday, December 15, 2019, 12:51 (1915 dagar sedan) @ Anders.k.

Leverans 1920 dom tre första , 1921 resten.

M.V.H Anders.k.

NKlJ AEG-lok

av Mattias Jansson, Sunday, December 15, 2019, 13:16 (1915 dagar sedan) @ Anders.k.

I boken "Ellok vid Sveriges järnvägar" av Lars Olov Karlsson och Lennart Nilsson finns en lista över NKLJ loköden.

1963,65,Sparat, 63,71,71,75,64,61,79,sparat,71,71,71,66
är slopningsåren för loken skrotat samma år eller något år efter.

M.V.H Anders.k.

Tack så mycket!

M J

NKlJ AEG-lok

av daniel, Sunday, December 15, 2019, 13:25 (1915 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Så här skrev Peter Löf på sin numera borttagna webplats om NKlJ:

De tre första ASJ-elloken användes nästan enbart i godståg. Efter att persontrafik lagts ned i november 1964 bestämdes att man skulle behålla fyra AEG-lok driftdugliga för växlingstjänst, vissa linjetåg och som reserv. Under våren 1966 ommålades dessa fyra lok (nr 33, 37, 40 och 41) den nya röda-beigegula färgsättningen.

Uppgifter om de olika lokindivernas öden från samma källa:

  • 31 1964-08 Loket började demonteras för att användas som reservdelslok.
  • 32 Kvar 1965-04-12 (ÅW)
  • 33 Loket överflyttas år 1987 till Hagfors Järnvägsmuseum.
  • 34 Kvar 1965-04-12 (ÅW)
  • 35 Skrotning av nr 35 i februari 1971.
  • 36 Ett av de fem loken som skrotades 1972-72 på Karstad Ö?
  • 37 1979-08 Loket skrotades i Hagfors, med personal från EO-bolaget, Kil.
  • 38 Loket slopades den 23 september 1964 efter en kollision den 1 september 1964 vid Zackrisdal och skrotades under år 1964 eller 1965.
  • 39
  • 40 1979-08 Loket skrotades i Hagfors, men med personal från EO-bolaget, Kil.
  • 41 Skänktes år 1979 till Järnvägsmuseum i Gävle
  • 42 Sista loket som skars ned av fem AEG-lok på Karlstad Ö vintern 1972 var AEG-lok nr 42.
  • 43 Skrotning påbörjad 1971-02-08 och avslutat 1971-02-22. Skrotningen utförd på Karlstad Ö av AB Avfallsråvaror, Karlstad.
  • 44 1971-03 Skrotat på Karlstad Östra av AB Avfallsråvaror, Karlstad.
  • 45 1967-06-29 Loket rapporterat som skrotat.

NKlJ AEG-lok

av HKN, Sunday, December 15, 2019, 13:45 (1915 dagar sedan) @ daniel

[image]

NKlJ 34 i Hagfors våren 1961.

NKlJ AEG-lok

av BD, Sunday, December 15, 2019, 13:49 (1915 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Kan meddela att loken hade samma typ av rotor som SJ litt Oc.

NKlJ AEG-lok, bilder

av Torbjörn Jansson, Sunday, December 15, 2019, 16:08 (1915 dagar sedan) @ daniel

[image]
[image]

Gammalt AEG och lite nyare Falun!

NKlJ AEG-lok. Om dragkraftsbehov på en bruksbana. Edit

av Leif B, Sunday, December 15, 2019, 20:16 (1915 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Jag har förgäves försökt hitta info om de här loken på individnivå.

De var 15 till antalet med nr 31-45, och om jag förstått saken rätt levererades samtliga 1920-21, eller var det möjligen så att några utgjorde en senare följdleverans?

Och sedan står det rent allmänt att alla fanns kvar till slutet av 1950-talet, samt att tre stycken fanns kvar i slutet av 70-talet, men kan någon bidra med mer konkreta detaljer?

(De ersättande Faluloken kom ju 3st 1960 och 3st till 1966, så det ligger nära tillhands att anta att några lok bör ha kunnat gå till skrot i samband med respektive nyleverans, men som sagt, har någon fler detaljer?)


Man ska nog inte se bara Faluloken som ersättare. Redan rälsbussarna och sedan Uddeholmaren måste ju ersatt en del loktåg när de kom. Trots det gick det en del lokdragna persontåg ändå till persontrafiken slut, så när den försvann minskade lokbehovet ytterligare.

Edit: men behovet av dragkrafter (både i antal, effekt och dragkraft) varierar över årtiondena, inte minst på en industrijärnväg som NKlJ. Hög- och lågkonjunktur för järn/stål- resp trä/pappersindustrin. Nybyggnad och nedläggning av fabriker och ändrade råvaruflöden. Åren kring 1970 upphörde malmtransporterna från Persberg/Finnshytten men i samma veva upphörde flottningen på Klarälven vilket säkert tillförde NKlJ stora volymer. Volymer som senare försvann när Uddeholm och Billerud bytte skogar med varandra.

NKlJ AEG-lok

av P Forsström, Monday, December 16, 2019, 20:08 (1914 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Jag har förgäves försökt hitta info om de här loken på individnivå.

Min mor och jag passerade Hagfors en kväll i juli 1979 och lyckades efter några felkörningar hitta fram till lokstationen. Vid det tillfället stod AEG-loket 37 i uppenbart avställt skick utomhus.

Medan jag fotograferade för fullt kom en mekaniker i en blå Volvo Amazon. Något mummel om spårspring var det inte tal om, utan istället blev jag spontant bjuden på en utförlig förevisning av verkstaden och lokstallet. I samband med besöket kom även lok 103 "Skoghall" från rangerstationen påväg in i stall. Som 15-åring var detta naturligtvis en storslagen upplevelse.

Mekanikern nämnde att 37:an därute tjänade som reservdelsförråd.

Inne i lokstallet stod ännu ett AEG-lok. Tyvärr har jag ingen uppgift om vilket, men minns tydligt att han sa att "Den där kör vi med ibland", så utan tvekan var minst ett av AEG-loken fortfarande i bruk i juli 1979.[image][image][image]

NKlJ AEG-lok

av Granis, Monday, December 16, 2019, 20:37 (1914 dagar sedan) @ P Forsström

[image]
I bakgrunden t v borde fd NkLJ DF 17 skymta, då tjänstevagn. Denna togs som sådan år 1979 över av SRJmf/ ULJ vilka senare (runt millennieskiftet?) genom byten överlät den till JTJ. Dessa håller nu på att renovera den till handikappvagn.

/ L G

NKlJ AEG-lok/ DF 17

av Stefan Olsson, Monday, December 16, 2019, 20:46 (1914 dagar sedan) @ Granis

Granis hann före mej, men här kommer en bild från november i år. Efter 20 år har det kommit så långt att det är fyra lager lack på vagnen och det börjar likna något.

[image]

NKlJ AEG-lok. Fågelholk

av Leif B, Monday, December 16, 2019, 21:01 (1914 dagar sedan) @ Granis

[image]
I bakgrunden t v borde fd NkLJ DF 17 skymta, då tjänstevagn. Denna togs som sådan år 1979 över av SRJmf/ ULJ vilka senare (runt millennieskiftet?) genom byten överlät den till JTJ. Dessa håller nu på att renovera den till handikappvagn.

/ L G

Jag tror det är första gången jag ser ett lok med fågelholk.:-D

NKlJ AEG-lok. Fågelholk

av tobbe, Tuesday, December 17, 2019, 19:50 (1913 dagar sedan) @ Leif B

Kanske det var där som lokföraren hämtade ut sin dag/veckoorder...eller???:-P :-P :-P :-P
tobbe

NKlJ AEG-lok. Fågelholk

av Leif B, Tuesday, December 17, 2019, 20:29 (1913 dagar sedan) @ tobbe

Kanske det var där som lokföraren hämtade ut sin dag/veckoorder...eller???:-P :-P :-P :-P
tobbe

Eller var det så att kontaktledningen störde signaltelefonerna så till det grad att NKlJ:s lokförare måste medföra brevduvor för kommunikation med tkl?

NKlJ AEG-lok. Fågelholk

av tobbe, Thursday, December 19, 2019, 20:53 (1911 dagar sedan) @ Leif B

:-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :
tobbe