En motordressin till (Järnväg allmänt)

av Tommy Texius, Saturday, December 21, 2019, 10:11 (1763 dagar sedan)

[image]

Fågelsång, MSJ, okänt årtal.

En motordressin till - Vägskydd

av Olof W, Saturday, December 21, 2019, 10:31 (1763 dagar sedan) @ Tommy Texius

Trevliga bilder!

Alla modellbyggare ombedes observera grinden med spärrtavla och lykta i bakgrunden. Sånt ser man inte så ofta i modell.

/Olof

En motordressin till - Vägskydd

av Tommy Texius, Saturday, December 21, 2019, 10:35 (1763 dagar sedan) @ Olof W

Trevliga bilder!

Alla modellbyggare ombedes observera grinden med spärrtavla och lykta i bakgrunden. Sånt ser man inte så ofta i modell.

/Olof

[image]

Syns också här.

En motordressin till - Vägskydd

av Nils-Eric Sääf, Sunday, December 22, 2019, 08:04 (1762 dagar sedan) @ Tommy Texius

Om det var en exakt lika bom vet jag inte men den senaste som jag sett var i Fästad (Gamleby -Överum ).När dessa försvann har jag glömt.

En motordressin till

av Rolf Segelström, Saturday, December 21, 2019, 22:23 (1762 dagar sedan) @ Tommy Texius

En Bergs dressin? Jag har sett något snarlikt fast på trefotasår och det var en dressin från Berg bolaget.

En motordressin till

av Sven Bårström, Sunday, December 22, 2019, 11:19 (1762 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Jo men visst är detta en motordressin från Bergbolagen i Lindesberg. De var vanliga både på normal- och smalspår fram till 50-talet, kanske också något senare. Jag minns dem väl från banan Borås - Herrljunga. Bergbolagen tillverkade dressiner, små (får man förmoda) motorlok och viss annan järnvägsmateriel, förutom mycket annan utrustning. Bolaget las ner 1968 efter konkurs.
Sven B

En motordressin till

av Rolf Segelström, Sunday, December 22, 2019, 13:58 (1762 dagar sedan) @ Sven Bårström

Tack för svaret. Då gissade jag rätt:)

En motordressin till

av Ola Almquist, Thursday, January 02, 2020, 00:19 (1751 dagar sedan) @ Sven Bårström

Jo men visst är detta en motordressin från Bergbolagen i Lindesberg. De var vanliga både på normal- och smalspår fram till 50-talet, kanske också något senare. Jag minns dem väl från banan Borås - Herrljunga. Bergbolagen tillverkade dressiner, små (får man förmoda) motorlok och viss annan järnvägsmateriel, förutom mycket annan utrustning. Bolaget las ner 1968 efter konkurs.
Sven B

Nej, konkursen var 1958. Tillverkningen av bl.a. motordressiner och plattformstruckar såldes till KVAB året därpå.
Bergbolagen

M.v.h.
Ola