En motordressin till (Järnväg allmänt)
Fågelsång, MSJ, okänt årtal.
av Tommy Texius, Saturday, December 21, 2019, 10:11 (1797 dagar sedan)
Fågelsång, MSJ, okänt årtal.
av Olof W, Saturday, December 21, 2019, 10:31 (1797 dagar sedan) @ Tommy Texius
Trevliga bilder!
Alla modellbyggare ombedes observera grinden med spärrtavla och lykta i bakgrunden. Sånt ser man inte så ofta i modell.
/Olof
av Tommy Texius, Saturday, December 21, 2019, 10:35 (1797 dagar sedan) @ Olof W
Trevliga bilder!
Alla modellbyggare ombedes observera grinden med spärrtavla och lykta i bakgrunden. Sånt ser man inte så ofta i modell.
/Olof
Syns också här.
av Nils-Eric Sääf, Sunday, December 22, 2019, 08:04 (1797 dagar sedan) @ Tommy Texius
Om det var en exakt lika bom vet jag inte men den senaste som jag sett var i Fästad (Gamleby -Överum ).När dessa försvann har jag glömt.
av Rolf Segelström, Saturday, December 21, 2019, 22:23 (1797 dagar sedan) @ Tommy Texius
En Bergs dressin? Jag har sett något snarlikt fast på trefotasår och det var en dressin från Berg bolaget.
av Sven Bårström, Sunday, December 22, 2019, 11:19 (1796 dagar sedan) @ Rolf Segelström
Jo men visst är detta en motordressin från Bergbolagen i Lindesberg. De var vanliga både på normal- och smalspår fram till 50-talet, kanske också något senare. Jag minns dem väl från banan Borås - Herrljunga. Bergbolagen tillverkade dressiner, små (får man förmoda) motorlok och viss annan järnvägsmateriel, förutom mycket annan utrustning. Bolaget las ner 1968 efter konkurs.
Sven B
av Rolf Segelström, Sunday, December 22, 2019, 13:58 (1796 dagar sedan) @ Sven Bårström
Tack för svaret. Då gissade jag rätt:)
av Ola Almquist, Thursday, January 02, 2020, 00:19 (1786 dagar sedan) @ Sven Bårström
Jo men visst är detta en motordressin från Bergbolagen i Lindesberg. De var vanliga både på normal- och smalspår fram till 50-talet, kanske också något senare. Jag minns dem väl från banan Borås - Herrljunga. Bergbolagen tillverkade dressiner, små (får man förmoda) motorlok och viss annan järnvägsmateriel, förutom mycket annan utrustning. Bolaget las ner 1968 efter konkurs.
Sven B
Nej, konkursen var 1958. Tillverkningen av bl.a. motordressiner och plattformstruckar såldes till KVAB året därpå.
Bergbolagen
M.v.h.
Ola