B 1382 i Arvika 1930-talet. (Historiskt material)

av Micael Lindgren, Thursday, January 29, 2009, 13:52 (5976 dagar sedan)

[img]http://www.ojs.nu/Bilder/Bengt_Lindgrens_Arkiv/B%201382%20i%20Arvika%201930-talet.jpg[/img]
B 1382 i Arvika 1930-talet.
Nybergska Samlingen Sveriges Järnvägs Museum, Gävle.

Fler bilder finns under Bildarkiv/Bengt Lindgrens Arkiv

Mycket Nöje.

Micael Lindgren
[link=http://www.ojs.nu/]Välkommen till Örnsköldsviks Järnvägs Sällskap ![/link]

B 1382 i Arvika 1937

av Thomas Tell, Thursday, January 29, 2009, 22:01 (5975 dagar sedan) @ Micael Lindgren

[image]
B 1382 i Arvika 1930-talet.
Micael Lindgren


Har tidigare hittat följande om detta foto på "sista snälltåget".
Det skall vara den 23 april 1937 som Pt 1414 skulle avgå från Arvika. Personerna vid loket är från höger stins LGW Nordström, lokförare G Wennerström och en eldare.

B 1382 som kom till IID 1937 har här matarvattenförvärmare som plockades ner året efter då även hytten byggdes in.
Vagnarna är DFo5 2757, BCo7(2497-81), Co8(2456...2694),CFo1 1191-92 (smal vagn som enligt normalplan skulle vara en CFo5).
/tell

Inte bara B 1382 i Arvika 1937

av Carl-Erik Olsson @, Friday, January 30, 2009, 00:45 (5975 dagar sedan) @ Thomas Tell

[image]
B 1382 i Arvika 1930-talet.
Micael Lindgren

Har tidigare hittat följande om detta foto på "sista snälltåget".
Det skall vara den 23 april 1937 som Pt 1414 skulle avgå från Arvika. Personerna vid loket är från höger stins LGW Nordström, lokförare G Wennerström och en eldare.

B 1382 som kom till IID 1937 har här matarvattenförvärmare som plockades ner året efter då även hytten byggdes in.
Vagnarna är DFo5 2757, BCo7(2497-81), Co8(2456...2694),CFo1 1191-92 (smal vagn som enligt normalplan skulle vara en CFo5).
/tell

Jag tyckte nog att första vagnen såg bekant ut. Det liknade ju en DFo5, som jag hade lärt känna hos dåvarande HVJ i Billesholm i slutet av 1970-talet, och det är ju faktiskt samma vagn, 2757, som nuvarande FVJ bytte bort till SJVM f v b Gävle för avhämtning av en viss P-Å Lampemo i december 2007, även den gången med ett B-lok, fast 1038 om jag minns rätt.
Vet någon då vad som hände med de andra fordonen på bilden?

/kunde inte CEO låta bli att fundera med hälsning till Ö-vik dessutom

PS: 2757 har elbelysning med mitt under golvet placerad kardanaxeldriven generator, troligen från Elektromekano hemma i Hälsingborg, och Nifebatteri. Fanns detta system vid leveransen från Kockums i slutet av 1920-talet?
Vad säger tell t ex?

Inte bara B 1382 i Arvika 1937

av K.J.E.Westlund, Friday, January 30, 2009, 10:04 (5975 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Ett fantastiskt fotografi på ett snyggt tåg.

Finns det flera B-lok som har bågar över buffertlycktorna?


Vänligen

K.J.E Westlund

Inte bara B 1382 i Arvika 1937

av Kurt G. Möller, Sthlm, Friday, January 30, 2009, 12:12 (5975 dagar sedan) @ K.J.E.Westlund

Intressant - skyddsbågar över buffertlyktorna, ja - men den mittre mojängen då...??

Stöd för att manövrera stybbtrattens lucka? Isåfall = annan tratt än den senaste/nuvarande, som hanteras fr sidan!

Eller ngt annat???

Inte bara B 1382 i Arvika 1937

av Dan Carlsson, Kil, Friday, January 30, 2009, 12:43 (5975 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

"Mojängen" är ett växlarhandtag som man använder för att ta sig upp. Fotsteget syns till v. om kopplet, under buffertbalken.:-)

Inte bara B 1382 i Arvika 1937

av Hans Keller, Friday, January 30, 2009, 13:58 (5975 dagar sedan) @ Dan Carlsson

Lite fler uppgifter.

SJ B 1382 står sedan flera år bevarad i ett "glashus" vid Boden C. Skyddsbågarna över strålkastarna var ju helt klart en ovanlig företéelse med tysk förebild. När började man fö sätta upp växlarhandtag av denna typ?

Tåget skall vara det sista ordinarie ångtåget Karlstad-Charlottenberg. Det efterföljdes av det första genomgående eltåget draget av SJ Dk 414.

Sista ordinarie ångtåg Laxå-Karlstad 1937 drogs av SJ A2 1021.

Fotografen hette Ödvall och var yrkesfotograf i Arvika. Synd att U-skylten kom ivägen, annars hade det varit ett helt perfekt foto!!!/HK

Inte bara B 1382 i Arvika 1937

av Tomas, Friday, January 30, 2009, 22:57 (5974 dagar sedan) @ Hans Keller

Man ser ju ingen kontaktledning vilket är en fördel för ett nästkommande eltåg.

Inte bara B 1382 i Arvika 1937

av Tomas, Friday, January 30, 2009, 23:02 (5974 dagar sedan) @ Tomas

Fel av mig! Jag ser konaktledningen med förstoringsglas:-)

Vagnarna i Arvika 1937

av Thomas Tell, Friday, January 30, 2009, 23:14 (5974 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Vet någon då vad som hände med de andra fordonen på bilden?

/kunde inte CEO låta bli att fundera med hälsning till Ö-vik dessutom

PS: 2757 har elbelysning med mitt under golvet placerad kardanaxeldriven generator, troligen från Elektromekano hemma i Hälsingborg, och Nifebatteri. Fanns detta system vid leveransen från Kockums i slutet av 1920-talet?
Vad säger tell t ex?

DFo5 2757 och syskonen hade alla generatorbelysning vid leverans. Den kompletterades med tranformatorbelysning på 30-talet.

Du frågar om de andra fordonen. Det finns en BCo7 och en Co8 bevarad men det är ingen av dessa. De på bilden har de dubbla spänntagen som syns ganska tydligt. Det är de nummerserier jag skrivit som hade dessa. Senare vagnar hade enkla spännstag vilde de bevarade vagnarna har.
Av CFo1:orna fanns 1191 kvar och gick i extratåg för Alfa Laval 1968. Men den skrotades snart därefter. 1192 försvann kring 1960.
/tell

[x]
[*]