![[image]](http://www.ojs.nu/Bilder/Bengt_Lindgrens_Arkiv/B%201382%20i%20Arvika%201930-talet.jpg)
B 1382 i Arvika 1930-talet.
Micael Lindgren
Har tidigare hittat följande om detta foto på "sista snälltåget".
Det skall vara den 23 april 1937 som Pt 1414 skulle avgå från Arvika. Personerna vid loket är från höger stins LGW Nordström, lokförare G Wennerström och en eldare.
B 1382 som kom till IID 1937 har här matarvattenförvärmare som plockades ner året efter då även hytten byggdes in.
Vagnarna är DFo5 2757, BCo7(2497-81), Co8(2456...2694),CFo1 1191-92 (smal vagn som enligt normalplan skulle vara en CFo5).
/tell
Jag tyckte nog att första vagnen såg bekant ut. Det liknade ju en DFo5, som jag hade lärt känna hos dåvarande HVJ i Billesholm i slutet av 1970-talet, och det är ju faktiskt samma vagn, 2757, som nuvarande FVJ bytte bort till SJVM f v b Gävle för avhämtning av en viss P-Å Lampemo i december 2007, även den gången med ett B-lok, fast 1038 om jag minns rätt.
Vet någon då vad som hände med de andra fordonen på bilden?
/kunde inte CEO låta bli att fundera med hälsning till Ö-vik dessutom
PS: 2757 har elbelysning med mitt under golvet placerad kardanaxeldriven generator, troligen från Elektromekano hemma i Hälsingborg, och Nifebatteri. Fanns detta system vid leveransen från Kockums i slutet av 1920-talet?
Vad säger tell t ex?