Hysteriskt (Byggnad)

av Stefan Nilsson, Thursday, January 29, 2009, 19:26 (5797 dagar sedan) @ Victor S

Vad blir nästa, nedläggningshysteri?

Tja, fast var inte det på 50-60-70-talen? Tvärtom känns det väl nu som man satsar mer på järnväg runt om i landet. Men det finns iofs flera banor som snarast ligger för fäfot där det bara är en tidsfråga innan de rivs upp (t.ex gamla Skåne-Småland).

Rivningshysterin i dessa dagar känns problematisk tycker jag. Riksantikvarieämbetet sades i nån hänvisad artikel ha valt ut sina objekt att bevara ur riksperspektiv; däremot verkar det saknas motsvarande på läns- eller kommunnivå. Vad jag hört från nära håll saknar Länsstyrelsen tillräcklig kunskap och länsmsueet saknar intresse...

Veterligen finns inte ens en dokumentation av järnvägsbyggnader, eller ens stationshus, i mitt län (mer än enstaka) - vilket ju annars vore ett naturligt första steg till grundläggande kunskap. Skriften [i][b]Från Alvesta till Össjöbol[/b][/i] från Smålands Museum känns som nåt alla län borde ha skaffat sig redan - som obligatoriskt fundament! Och nu är frågan hur långt man hinner innan massor är borta.

Stationer, godsmagasin och andra relaterade byggnader blir det odokumenterade kulturarvet som utplånas.

Hela tråden: