Några tåg i Tenhult 1987 (Järnväg allmänt)

av HP, Saturday, January 04, 2020, 14:39 (1825 dagar sedan)

[image]
T43 231 med grudtåg (Qbc-vagnsr väl?) 871126 på väg mot Nässjö.

[image]
Gt 4716 med Rc5 1330 871126 (möter T43 231). Detta var ju flis och om jag minns rätt, gick inte flisen från Eksjö till Norge och Sarpsborg?

[image]
Da 929+884 i 4713 med 74 axlar 870408. Tågmöte vid 18-tiden som då var brukligt med...

[image]
...4718 som drogs av Ma 788 med 26 axlar.

/HP

Vad hände med flistrafiken?

av Olof W, Saturday, January 04, 2020, 14:51 (1825 dagar sedan) @ HP

[image]
Gt 4716 med Rc5 1330 871126 (möter T43 231). Detta var ju flis och om jag minns rätt, gick inte flisen från Eksjö till Norge och Sarpsborg?

HPs trevliga blid väcker en fråga:

Att köra flis till massabruken är ett alternativ till att köra massaved. Veden skall ju ändå flisas innan den läggs i kokaren, frågan är bara om man gör det innan eller efter man kör den till massabruket.
Idag verkar det som att man bara kör massaved och aldrig flis (förutom som bränsle för att eldas upp). När hände det skiftet och varför?

/Olof

Vad hände med flistrafiken?

av Alex, Saturday, January 04, 2020, 16:30 (1825 dagar sedan) @ Olof W

Det finns nog inget skifte att tala om. Det förhärskande alternativet har alltid varit att man kör in rundved/massaved till våra svenska massabruk. Oavsett om de sker med bil eller tåg och som tidigare genom flottning. När skogen avverkas delas trädet om i olika sortiment och större delen handlar just om massaved och timmer. De stora svenska skogsbolagen som t.ex. Stora Enso, Billerud Korsnäs, SCA, Södra och Holmen kör idag mycket stora volymer massaved på järnväg. Upplägget bygger på stora effektiva terminaler som då också fungerar som en extra lageryta för bruken.

När vi pratat cellulosaflis som handlar det i det allra flesta fallen om sågverksflis. När sågverken sågar upp sitt timmer blir det en del avkap och sidostycken som inte går att göra något vettigt av och dessa flisas direkt på sågverket och körs löpande in som cellulosaflis till bruken. Det här är en omfattande verksamhet och mycket går på bil (sidtippare) som är en flexibel bil som även kan användas för returtransporter. Det finns några system för flistransport på tåg och Green Cargo har de senaste 30 åren kört flis från Dalarna till Gävle med containrar som sitter på vanliga Lnps-vagnar. Idag har Innofreight en mycket stark ställning på marknaden med sina containrar som lossas med truck hos mottagaren. Lossningen sker genom att containern helt enkelt vänds upp och ner och sedan ställs tillbaka på vagnen igen. Det finns ett likande system från Norge till Gävle idag som också opereras av Green Cargo.

De containrar som vi ser på bilden i ursprungsinlägget var ett norskt system som byggde på det gamla svenska systemet innan Innofreight. Containrarna var dock mindre. Man körde tämligen frekvent för 10-20 år sedan med dessa containrar från svenska sågverk till södra Norge. Jag tror bl.a. att man lastade i Alvesta, Varberg och även då Eksjö som vi ser på bilden.

Det körs idag också mycket bränsleflis på tåg som kommer både från avverkning i skogen och från sågverk. Hector Rail har ett stort system igång med Stockholm Exergi (Värtan) och Green Cargo kör åt Söderenergi i Nykvarn/Södertälje. Stora Enso kör också tillsammans med Green Cargo i första hand till Värtan. Bifogar en bild på ett sådant tåg fotograferat på anslutningsspåret mellan Huvudsta och Tomteboda.

[image]

Vad hände med flistrafiken?

av Stig Lagergren, Saturday, January 04, 2020, 17:02 (1825 dagar sedan) @ Alex

Det fliståg som HP visar består väl ändå av gamla hederliga flisvagnar litt. Fb-u.
Minns att det gick ett heltåg med sådana vagnar från Boxholm till Iggesund också.

Vad hände med flistrafiken?

av Alex, Saturday, January 04, 2020, 17:16 (1825 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Ja, det har du förstås rätt i och jag såg bilden i telefonen och skrev inlägget senare. Borde tittat bättre men var lite insnöad på Norgesystemet.

Men om det är Fbu, gick dessa vagnar utanför Sveriges gränser?

Kan mycket väl vara så att det är Iggesund här också men att tåget går upp till Hallsberg väster om Vättern.

Vad hände med flistrafiken?

av Tkl (liten Stn)., Saturday, January 04, 2020, 21:03 (1825 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Det fliståg som HP visar består väl ändå av gamla hederliga flisvagnar litt. Fb-u.
Minns att det gick ett heltåg med sådana vagnar från Boxholm till Iggesund också.

Från Mörlunda avgick sex flisvagnar littera Fb-u Måndag till Fredag till Skutskär då jag började på växlingen i Hultsfred 1986. Från Eksjö gick två hela fliståg per vardag till Sarpsborg med Fb (annan lastprofil?).

Vad hände med flistrafiken?

av Stig Lagergren, Saturday, January 04, 2020, 21:13 (1825 dagar sedan) @ Tkl (liten Stn).

När man tittar noga på fliståget i Tenhult, kan man nog se att det är Fb-vagnar (den lägre varianten av "moderna" flisvagnar). De höga Fb-u kanske inte fick gå till Norge.

Vad hände med flistrafiken?

av Tkl (liten Stn)., Saturday, January 04, 2020, 21:19 (1825 dagar sedan) @ Stig Lagergren

När man tittar noga på fliståget i Tenhult, kan man nog se att det är Fb-vagnar (den lägre varianten av "moderna" flisvagnar). De höga Fb-u kanske inte fick gå till Norge.

Om inte minnet sviker så var det Fb-vagnar som gick på "Norge" med hemstation Eksjö, dvs avskilda vagnar avsedda för denna trafik. Gul skylt med svart text.

Vad hände med flistrafiken?

av Karlsson, Sunday, January 05, 2020, 11:29 (1825 dagar sedan) @ Tkl (liten Stn).

Om inte minnet sviker så var det Fb-vagnar som gick på "Norge" med hemstation Eksjö, dvs avskilda vagnar avsedda för denna trafik. Gul skylt med svart text.

"Tom åter Eksjö".

Vad hände med flistrafiken?

av Ola Almquist, Sunday, January 05, 2020, 19:43 (1824 dagar sedan) @ Tkl (liten Stn).

Det fliståg som HP visar består väl ändå av gamla hederliga flisvagnar litt. Fb-u.
Minns att det gick ett heltåg med sådana vagnar från Boxholm till Iggesund också.


Från Mörlunda avgick sex flisvagnar littera Fb-u Måndag till Fredag till Skutskär då jag började på växlingen i Hultsfred 1986. Från Eksjö gick två hela fliståg per vardag till Sarpsborg med Fb (annan lastprofil?).

Fb och Fb-u var väldigt vanliga i Vimmerby på 1980-talet. Lastades de i närheten, t.ex. vid Hamra? Gick det flis även från Hjältevad?

M.v.h.
Ola

Vad hände med flistrafiken?

av Olof W, Saturday, January 04, 2020, 19:10 (1825 dagar sedan) @ Alex

Tack för ett utförligt svar
/Olof

Vad hände med flistrafiken?

av Anders.k., Sunday, January 05, 2020, 08:02 (1825 dagar sedan) @ Alex

Jag hävdar med bestämdhet att en omställning i flistrafiken har skett, ganska omfattande sådan dessutom.

Den första markanta omställningen var ju väckarklockan nummer 1 var ju oljekriserna 1973 och 79 , då priset på olja steg.
Innan dess var det olja som användes för uppvärming, sedan dess har det skett en gradvis omställning som har tagit fart i lite olika etapper.
1979 användes stort sett ingen flis till uppvärming i kraftverk.
Sidan 22 i denna rapport.

Det var väl först i skiftet 80-90-tal fliseldning tog riktigt fart , i miljödebatterna som drog igång då.

I dag förbrukas ju mera flis än det finns så det importeras ju väldigt mycket från jordens alla hörn.
Dessutom så flisas ju mera av skogsråvaran idag , det som förr låg kvar i skogen som gödning bla.

Sedan så har ju många medelstora sågverk lagts ner , sågverksdöden har ju dragit fram.
Det visas bla väldigt trevliga bilder från Daglösen här i forumet med flisvagnar som lastats i det idag nerlagda sågverket i Hällefors.

Dessutom har ju massabruken fått rejäl konkurans av råvaran flisen , så dom tvingas väl också till ökad import av timmer .

Summan av kardemumman är troligtvis ändå att det transporteras mera flis på tåg idag än på länge , kraftvämeverk bränner ju oerhörda volymer flis och stora volymer är ju tågets paradgren.
Det körs ju heltåg till Kraftvärmeverk och det är ju ett väldigt nytt påfund , ändå så räcker det väl inte till så mycket kommer ju åndå in till kraftverken sjövägen.

P.S
Trevliga bilder, flisvagnarna till Sarpsborg hade ju en lite ovanlig transportväg , först i ett godståg Nässjö-Falköping , (verkar vara lite knapert med andra vagnar i det tåget just denna dag) , från Falköping blev dom inkopplade i ett tåg som körde Jönköping-Göteborg (bestod främst av tomma tankvagnar) och från Göteborg med ett godståg till Oslo som hade avkoppling i Sarpsborg .


M.V.H Anders.k.

Vad hände med flistrafiken?

av Alex, Sunday, January 05, 2020, 09:33 (1825 dagar sedan) @ Anders.k.

Vi har i princip samma uppfattning men bara för att förtydliga så uppfattade jag ursprungsfrågan att skiftet var att transport av flis hade blivit ersatt av transport av massaved. Min uppfattning är då att transport av massaved alltid varit nummer ett i försörjningen och flis från sågverk är ett komplement.

När jag tänker efter så kunde jag svara att systemskiftet på järnväg skedde när Fb-u vagnarna försvann i början av 90talet. Då upphörde trafiken i stort sett i norra och södra Sverige men Dala systemet till Gävle blev kvar med de nya containrarna som hade ett hål i mitten. Samma princip som också gällde på de som kom att gå till Norge och då var södra Sverige som gällde.

Nu är det Innofreight för hela slanten förutom de blå containrar av samma typ som går Norge-Gävle.

Förutom vissa undantag är Billerud Korsnäs i Karskär (Gävle) det enda bruk som idag tar emot flis på järnväg i Sverige.

När det gäller bränsleflis på järnväg är Stockholm Exergi i Värtan och Söderenergi i Nykvarn de absolut största mottagarna med egna systemtåg. Eskilstuna Energi i Folkesta och EOn i Örebro är till och från stora mottagare.

I övrigt finns det inte så många värmeverk eller industrier som tar bränsleflis på tåg. Skellefteå Kraft gjorde det ett tag, Skoghalls Bruk i stor skala från Norge för 10 år sedan. Sedan får vi inte glömma torvtransporter från Sveg till Uppsala, Sundbyberg och Örebro men de är nu historia. Förra året gick det också också torv från Stockaryd till Örebro.

När det gäller import av bränsleflis är även här Värtan den viktigaste och det handlar framförallt om flis från Baltikum. Det har varit en del rubriker om båtar från Brasilien men så långa transporter är idag sällsynta. Söderenergi tar också om mycket med båt i Igelsta men då handlar det om RT-flis (rivningsvirke)

Till sist så tror jag att man kan säga att det stora genombrottet för skogsbränslen i Sverige kom i början av 80 talet och det skedde en snabb utveckling och utbyggnad av framförallt mindre och medelstora värmeverk i Sverige. Några av pionjärerna var bl.a. Växjö, Borås, Tranås, Linköping, Eskilstuna och Enköping. De stora kraftvärmeverken (el+värme) började komma under 90 talet.

Vad hände med flistrafiken?

av lokf, Sunday, January 05, 2020, 10:45 (1825 dagar sedan) @ Alex

Då upphörde trafiken i stort sett i norra och södra Sverige men Dala systemet till Gävle blev kvar med de nya containrarna som hade ett hål i mitten. Samma princip som också gällde på de som kom att gå till Norge och då var södra Sverige som gällde.

Här är en bilder på vagntypen som avses. Bilden tagen i Borlänge 2008-04-28.
B.Bodin
[image]

[image]

Vad hände med flistrafiken?

av Anders.k., Sunday, January 05, 2020, 16:48 (1824 dagar sedan) @ Alex

Vi verkar vara eniga:-)

Det provades ett containersystem för flis tidigt 80-tal till Holmsund, såg ut som vanliga sjöcontainers utan tak.
Vet inte hur det gick med det , det var ett reportage i Transportjournalen 81.

Lgns typ 931 byggdes ju om just 1992-93 så då började ju containeriseringen av trafiken i Dalarna , innan dess hade ju övrig flistrafiken sakta tynat bort innan det .
Så den sista Fb-u togs ur trafik 95-96 , finns en liten minnesruta om det i"Lok och vagnar 4".


M.V.H Anders.k.

Vad hände med flistrafiken?

av Alex, Sunday, January 05, 2020, 17:56 (1824 dagar sedan) @ Anders.k.

Vi får glädjas åt att Korsnäs och SJ Gods kom överens om att fortsätta med det nya container systemet på 90 talet. Det var nog tal om bil där också men man kunde så att säga köra isamma spår som Trätåg upplägget vilket jag tror underlättade. Att koncentrera trafiken på Karskär togs i samförstånd med Stora som därmed la ner den stora hanteringen av flis på järnväg till Skutskär.

Vi kan väl också konstatera att det skett en mycket stor omställning i sågverksbranschen och betydligt färre sågverk producerar idag mer än vad många gjorde för 30 år sedan.

Mina barndomsminnen från resor till Dorotea bekräftar bl.a. massor av Fb-u vagnar i Dorotea och Tågsjöberg som gick ner till Dynäs.

Vad hände med flistrafiken?

av Anders.k., Sunday, January 05, 2020, 19:23 (1824 dagar sedan) @ Alex

Får inte glömma Peterson Rail, dom Köpte NSB fliscontainers och vagnar Från GC för att köra flis från Varberg till Moss i egen regi.

Vagnarna håller fort på att bli historia , dom har stått avställda i ett par år nu.

[image]


M.V.H Anders.k.

Vad hände med flistrafiken?

av Alex, Monday, January 06, 2020, 09:38 (1824 dagar sedan) @ Anders.k.

TX Logistik disponerade också dessa vagnar ett tag efter Petersons konkurs.

De står väl uppställda i Falun nu.

Vad hände med flistrafiken?

av Per Ljungberg, Sunday, January 05, 2020, 19:27 (1824 dagar sedan) @ Alex

60 st Fb-u vagnar byggdes om till Fb-x där bågarna togs bort och gavlarna sänktes en bit genom att en del av rundningen togs bort. I boken "Nordens Järnvägar 1987"(?) finns en text och bild. Därigenom kunde de användas även i Norge.

Vad hände med flistrafiken?

av WS, Saturday, January 04, 2020, 16:31 (1825 dagar sedan) @ Olof W

[image]
Gt 4716 med Rc5 1330 871126 (möter T43 231). Detta var ju flis och om jag minns rätt, gick inte flisen från Eksjö till Norge och Sarpsborg?

HPs trevliga blid väcker en fråga:

Att köra flis till massabruken är ett alternativ till att köra massaved. Veden skall ju ändå flisas innan den läggs i kokaren, frågan är bara om man gör det innan eller efter man kör den till massabruket.
Idag verkar det som att man bara kör massaved och aldrig flis (förutom som bränsle för att eldas upp). När hände det skiftet och varför?

/Olof


Visst körs fortfarande flis till massa/pappersbruk.
Men andelen flis är mindre jämfört med förr i tiden.

Det är som du är inne på, den stora efterfrågan från alla
hungriga värmeverk som till stor del har påverkat detta. /WS/

Vad hände med flistrafiken?

av BM, Thursday, January 09, 2020, 13:29 (1820 dagar sedan) @ Olof W

På sågverken sågas endast kärnan på fura till plank och bräder.

Det mjukare trät utanför kärnan kallas splint.

Normalt är splinten ca 60% av en stam och den blir till flis.
Sågverken tjänar mer på flisen än på det sågade virket.