Jag hävdar med bestämdhet att en omställning i flistrafiken har skett, ganska omfattande sådan dessutom.
Den första markanta omställningen var ju väckarklockan nummer 1 var ju oljekriserna 1973 och 79 , då priset på olja steg.
Innan dess var det olja som användes för uppvärming, sedan dess har det skett en gradvis omställning som har tagit fart i lite olika etapper.
1979 användes stort sett ingen flis till uppvärming i kraftverk.
Sidan 22 i denna rapport.
Det var väl först i skiftet 80-90-tal fliseldning tog riktigt fart , i miljödebatterna som drog igång då.
I dag förbrukas ju mera flis än det finns så det importeras ju väldigt mycket från jordens alla hörn.
Dessutom så flisas ju mera av skogsråvaran idag , det som förr låg kvar i skogen som gödning bla.
Sedan så har ju många medelstora sågverk lagts ner , sågverksdöden har ju dragit fram.
Det visas bla väldigt trevliga bilder från Daglösen här i forumet med flisvagnar som lastats i det idag nerlagda sågverket i Hällefors.
Dessutom har ju massabruken fått rejäl konkurans av råvaran flisen , så dom tvingas väl också till ökad import av timmer .
Summan av kardemumman är troligtvis ändå att det transporteras mera flis på tåg idag än på länge , kraftvämeverk bränner ju oerhörda volymer flis och stora volymer är ju tågets paradgren.
Det körs ju heltåg till Kraftvärmeverk och det är ju ett väldigt nytt påfund , ändå så räcker det väl inte till så mycket kommer ju åndå in till kraftverken sjövägen.
P.S
Trevliga bilder, flisvagnarna till Sarpsborg hade ju en lite ovanlig transportväg , först i ett godståg Nässjö-Falköping , (verkar vara lite knapert med andra vagnar i det tåget just denna dag) , från Falköping blev dom inkopplade i ett tåg som körde Jönköping-Göteborg (bestod främst av tomma tankvagnar) och från Göteborg med ett godståg till Oslo som hade avkoppling i Sarpsborg .
M.V.H Anders.k.