Dessa utländska "gäster" användes nog oftast mot Sveg. Ett antal veckoslut kördes på lördag EM från Östersund mot Storuman och söndag FM Storuman-Östersund med antingen den tyska eller italienska motorvagnen.Den tyska vagnen (VT627) kunde uppfattas som modernare (och var det också) men hade en sämre gång än den italienska (Aln668) vagnen.
Det provades även en annan motorvagn också, en tvåaxlig engelsk sk "railbus", som bl.a hade varit på prov i Danmark. Den vagnen användes nog i huvudsak mot Sveg. Var nog ingen reel utmanare till Aln668 och VT627.
Ja, man prövade en tvåaxlig Leyland rälsbuss, tror det var individ nummer RB002. Den prövades även i Danmark, Tyskland och Nederländerna. Denna och dess fem systrar var en prototypserie inför en kommande brittisk anskaffning av rälsbussar. BR köpte också en prototyp till rälsbusståg (class 140) och sedan en provserie (class 141) innan man köpte flera produktionsserier rälsbusståg (sk [i]Pacers[/i]) från Leyland och Hunslet-Barclay. Namnet [i]Pacer[/i] kom från den ursprungliga färgsättningen som ansågs lika en då populär mint karamell med samma namn.
Det var många som tyckte att [i]Pacer[/i] rälsbussarna var en dålig lösning, men dom var billiga i inköp (eftersom dom använde standardkomponenter från landsvägsbussar) och dom kunde byggas snabbt. Dom visade också vara extremt ekonomiska i drift, med en dieselförbrukning på ungefär 0,3 liter per kilometer.