Uländska motorvagnar i Östersund 1975 (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Stig Lagergren, Thursday, January 09, 2020, 18:24 (1779 dagar sedan)

I samband med inläggen om Östersund nämndes olika årtal för provkörningarna av tyska och italienska motorvagnar.
Jag har några bilder tagna i maj 1975, men jag har ett diffust minne av att en italiensk motorvagn provades vid senare tillfälle. Kan någon bekräfta eller dementera?

[image]FS ALn 668.1885 och 1884 i Östersund 12 maj 1975


[image]DB 627 002-9 i tåg 4521 mot Sveg i Östersund 12 maj 1975


[image]Y8 1131, T43 218 och DB 627 002-9 i Sveg. Bakom skymtar vad jag tror är N6 1904 och S5 1888. Också 12 maj 1975


[image]DB 627 001-1 i tåg 4393 mot Sveg i Östersund 13 maj 1975.

Uländska motorvagnar i Östersund 1975

av Stig Lagergren, Thursday, January 09, 2020, 18:25 (1779 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Skulle ju förstås handla om utländska motorvagnar

Uländska motorvagnar i Östersund 1975

av Mikael Blom, Thursday, January 09, 2020, 19:11 (1779 dagar sedan) @ Stig Lagergren

I samband med inläggen om Östersund nämndes olika årtal för provkörningarna av tyska och italienska motorvagnar.
Jag har några bilder tagna i maj 1975, men jag har ett diffust minne av att en italiensk motorvagn provades vid senare tillfälle. Kan någon bekräfta eller dementera?

DB 627.002 och FS ALn 668.1919 vinterprovades i Östersund under januari-februari 1976.

Uländska motorvagnar i Östersund 1975

av tobbe, Thursday, January 09, 2020, 19:50 (1779 dagar sedan) @ Mikael Blom

Den tyska motorvagnen var under testet i Norrland favorit enl. den personal i Östersund jag pratade med efter att beslutet att välja den italienska motorvagnen som sedan blev en modifierad variant senare Y1. Problemet med 627:an var de kaminer under chassiet för uppvärmningen av kupèn som var krångliga att mata från utsidan. Fungerade dåligt under sträng kyla. 627 var också av modernare snitt i övrigt gentemot den italienska vagnen. Detta berättat av en lokförare och stallförman i Östersund. Men att man valde den italienska lär ha varit priset med en motorsvagare variant + att man fick köpa in skor billigt enl. utsago.
Ett av GD Petterssons dåliga beslut också sagt av berörd personal:-| :-| :-| :-| . Skröna eller inte, vem vet?
tobbe

Uländska motorvagnar i Östersund 1975

av Lennart Petersen, Thursday, January 09, 2020, 20:51 (1779 dagar sedan) @ tobbe

Den tyska motorvagnen var under testet i Norrland favorit enl. den personal i Östersund jag pratade med efter att beslutet att välja den italienska motorvagnen som sedan blev en modifierad variant senare Y1. Problemet med 627:an var de kaminer under chassiet för uppvärmningen av kupèn som var krångliga att mata från utsidan. Fungerade dåligt under sträng kyla. 627 var också av modernare snitt i övrigt gentemot den italienska vagnen. Detta berättat av en lokförare och stallförman i Östersund. Men att man valde den italienska lär ha varit priset med en motorsvagare variant + att man fick köpa in skor billigt enl. utsago.
Ett av GD Petterssons dåliga beslut också sagt av berörd personal:-| :-| :-| :-| . Skröna eller inte, vem vet?
tobbe

Gd hade väl ett och annat säga om beställningen men så här stora inköp hade han inte fullmakt att besluta om utan det gick via anslag från statsbudgeten och alltså ytterst vad Riksdagen beslutade om. På sikt var det nog en bra affär för vagnarna kom väl till användning och jag såg för lite sedan en översikt i SMOK tidning Motorvagnen att ca 80 av 100 vagnar fortfarande finns kvar och många i reguljär drift. I bl.a Uruguay, F.d Jugoslaviska länder och så Inlandsbanan.
Ett misstag var att man inte räknat med den omfattande godshanteringen så en del av beställningen ändrades till YF1 och likaså ändrades inredningen , 8 sittplatser togs bort så det blev mindre trångt.
Men en annan Peterson skröna var att man vid beställningen räknat i överkant på antalet eftersom Peterson brukade pruta ner dom men nu var han på gott humör och sa: jamen då säger vi väl 100 jämt ? Knappast sann men 100 blev det och dom kom väl till användning, det dröjde innan Y6/7/8 kunde avvecklas helt.

Uländska motorvagnar i Östersund 1975

av tobbe, Thursday, January 09, 2020, 22:02 (1778 dagar sedan) @ Lennart Petersen

När de första Y1-vagnarna kom till Östersund så reste jag under ett par dagar med en motorvagnsförare Östersund-Dorotea och åter samt ett par resor till Sveg. Denne berättade från sanna källor om en provkörning med en Y1+ G-finka norrut mot Dorotea då man ville utvärdera dragkraften med finka enär frågan om att kunna frakta resgods m.m. då Y1 saknade utrymme för detta. Allt gick väl hyfsat tills man kom till Lit och 13 promillesstigningen norr därom.
Motorvagnen "kurkade" i halva backen och orkade inte vidare varvid man backade ner till stationen och tog ny sats. Men "ack nej" samma resultat och man backade tillbaks och hängde av finkan. Backen är ju ganska lång och Lit ligger i början av denna i uppförslut. Sedan kunde man fortsätta norrut enligt plan och därefter en utvärdering av resultatet förstod man att vagnen var för motorsvag, men med 2 Y1 + finka gick det bättre (d.v.s. Y1 + G + Y1). Detta skulle dock inte vara kostnadseffektivt så man beslöt att 10 vagnar i serien skulle förses med godsutrymme (YF 1). Detta är ingen skröna som jag hört utan ett flertal arbetare på Östersunds lokstation instämde i detta. Att senare Y1/YF 1 försågs med kraftigare motorer (turboladdade?)vid senare revisioner är väl känt. FIAT hade ju egen personal stationerade i Mora-Noret för underhåll och nollställning en viss tid efteråt berättades likaså.:-| :-| :-|
Till sist så blev det problem med riktningsväxeln under vinterprovningen som frös fast.
En vagn som gått till Strömsund("Flata") frös fast i riktningsväxeln så personal från Östersund begav sig i jourbil med "bumsenbrännare" för att få loss denna medan jag var där...
tobbe

Uländska motorvagnar i Östersund 1975

av Lennart Petersen, Thursday, January 09, 2020, 23:16 (1778 dagar sedan) @ tobbe

När de första Y1-vagnarna kom till Östersund så reste jag under ett par dagar med en motorvagnsförare Östersund-Dorotea och åter samt ett par resor till Sveg. Denne berättade från sanna källor om en provkörning med en Y1+ G-finka norrut mot Dorotea då man ville utvärdera dragkraften med finka enär frågan om att kunna frakta resgods m.m. då Y1 saknade utrymme för detta. Allt gick väl hyfsat tills man kom till Lit och 13 promillesstigningen norr därom.
Motorvagnen "kurkade" i halva backen och orkade inte vidare varvid man backade ner till stationen och tog ny sats. Men "ack nej" samma resultat och man backade tillbaks och hängde av finkan. Backen är ju ganska lång och Lit ligger i början av denna i uppförslut. Sedan kunde man fortsätta norrut enligt plan och därefter en utvärdering av resultatet förstod man att vagnen var för motorsvag, men med 2 Y1 + finka gick det bättre (d.v.s. Y1 + G + Y1). Detta skulle dock inte vara kostnadseffektivt så man beslöt att 10 vagnar i serien skulle förses med godsutrymme (YF 1). Detta är ingen skröna som jag hört utan ett flertal arbetare på Östersunds lokstation instämde i detta. Att senare Y1/YF 1 försågs med kraftigare motorer (turboladdade?)vid senare revisioner är väl känt. FIAT hade ju egen personal stationerade i Mora-Noret för underhåll och nollställning en viss tid efteråt berättades likaså.:-| :-| :-|
Till sist så blev det problem med riktningsväxeln under vinterprovningen som frös fast.
En vagn som gått till Strömsund("Flata") frös fast i riktningsväxeln så personal från Östersund begav sig i jourbil med "bumsenbrännare" för att få loss denna medan jag var där...
tobbe

Ja det är ju ingen skröna utan det gavs många belägg med foton och allt på hur Y1 gick med godsvagn tillkopplat. Det hände rentav av att G-vagnen fick kopplas av på någon station. Men allt detta var en nödlösning och inte planerat från början. Man hade bara inte tänkt på att de här tågen hade så mycket gods med sig, på Inlandsbanan fanns det småbutiker som fick en stor andel leveranser med tåget.

Uländska motorvagnar i Östersund 1975

av Pelle Björkman, Friday, January 10, 2020, 13:38 (1778 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Den tyska motorvagnen var under testet i Norrland favorit enl. den personal i Östersund jag pratade med efter att beslutet att välja den italienska motorvagnen som sedan blev en modifierad variant senare Y1. Problemet med 627:an var de kaminer under chassiet för uppvärmningen av kupèn som var krångliga att mata från utsidan. Fungerade dåligt under sträng kyla. 627 var också av modernare snitt i övrigt gentemot den italienska vagnen. Detta berättat av en lokförare och stallförman i Östersund. Men att man valde den italienska lär ha varit priset med en motorsvagare variant + att man fick köpa in skor billigt enl. utsago.
Ett av GD Petterssons dåliga beslut också sagt av berörd personal:-| :-| :-| :-| . Skröna eller inte, vem vet?
tobbe


Gd hade väl ett och annat säga om beställningen men så här stora inköp hade han inte fullmakt att besluta om utan det gick via anslag från statsbudgeten och alltså ytterst vad Riksdagen beslutade om. På sikt var det nog en bra affär för vagnarna kom väl till användning och jag såg för lite sedan en översikt i SMOK tidning Motorvagnen att ca 80 av 100 vagnar fortfarande finns kvar och många i reguljär drift. I bl.a Uruguay, F.d Jugoslaviska länder och så Inlandsbanan.
Ett misstag var att man inte räknat med den omfattande godshanteringen så en del av beställningen ändrades till YF1 och likaså ändrades inredningen , 8 sittplatser togs bort så det blev mindre trångt.
Men en annan Peterson skröna var att man vid beställningen räknat i överkant på antalet eftersom Peterson brukade pruta ner dom men nu var han på gott humör och sa: jamen då säger vi väl 100 jämt ? Knappast sann men 100 blev det och dom kom väl till användning, det dröjde innan Y6/7/8 kunde avvecklas helt.

Tråkigt nog missbedömndes godsutrymmesbehovet.Från Östersund mot Storuman krävdes ett fullängdssläp (UFo6/UF) för att rymma allt från traktormotorer till limpor.

Uländska motorvagnar i Östersund 1975

av Pelle Björkman, Friday, January 10, 2020, 13:27 (1778 dagar sedan) @ tobbe

Den tyska motorvagnen var under testet i Norrland favorit enl. den personal i Östersund jag pratade med efter att beslutet att välja den italienska motorvagnen som sedan blev en modifierad variant senare Y1. Problemet med 627:an var de kaminer under chassiet för uppvärmningen av kupèn som var krångliga att mata från utsidan. Fungerade dåligt under sträng kyla. 627 var också av modernare snitt i övrigt gentemot den italienska vagnen. Detta berättat av en lokförare och stallförman i Östersund. Men att man valde den italienska lär ha varit priset med en motorsvagare variant + att man fick köpa in skor billigt enl. utsago.
Ett av GD Petterssons dåliga beslut också sagt av berörd personal:-| :-| :-| :-| . Skröna eller inte, vem vet?
tobbe

Apropå skröna här en annan variant: En instruktör/ lärare i Ängelholm (SJ skolan) berättade (hösten 1985) att han några gånger om året träffade barndomskamraten Rune Johansson som var minister i den regering som var vid makten när inköpsbeslutet gjordes. Rune J hade då sagt att köpet av Y1 föranleddes av den italienska statens (dåliga?) affärer med Sverige. Sverige hade en fodran på Italien.
Helt klart var att centralt var SJ INTE överens om att Y1 var det bästa alternativet. Tilläggas kan att SJ:s informationsavdelning "togs på sängen" när GD kom åter efter ett par tre dagars bortavaro med ett undertecknat kontrakt. FIAT var väldigt stolta för detta kontrakt och gjorde en mindre broschyr med texten "Winner of the Swedish hard winter", illustrerad med bland annat en vikingfigur.

Uländska motorvagnar i Östersund 1975

av Kjell Aghult, Friday, January 10, 2020, 17:27 (1778 dagar sedan) @ Pelle Björkman

...GD kom åter efter ett par tre dagars bortavaro med ett undertecknat kontrakt...

Ett annat rykte sade att "LP" (som han ibland kallades) själv förhandlat med Fiats nog så slipade direktörer. Inte sänt någon inköpschef el. dyl. Hur språkfrågan lösts är okänt. "LP" var ju hård förhandlare och lär ha uppnått bland de längst gående garantiåtaganden Fiat gjort. Efterarbeten pågick ju flera år i Mora-Noret.

Fiats järnvägsdivision var en gång stor i Medelhavsområdet. Lär ha levererat "Y1-liknande"
fordon till bl a Algeriet. Den har väl nu uppgått i franska Alstom?

Uländska motorvagnar i Östersund 1975

av Ola Almquist, Friday, January 10, 2020, 21:05 (1778 dagar sedan) @ Kjell Aghult

...GD kom åter efter ett par tre dagars bortavaro med ett undertecknat kontrakt...

Ett annat rykte sade att "LP" (som han ibland kallades) själv förhandlat med Fiats nog så slipade direktörer. Inte sänt någon inköpschef el. dyl. Hur språkfrågan lösts är okänt. "LP" var ju hård förhandlare och lär ha uppnått bland de längst gående garantiåtaganden Fiat gjort. Efterarbeten pågick ju flera år i Mora-Noret.

Fiats järnvägsdivision var en gång stor i Medelhavsområdet. Lär ha levererat "Y1-liknande"
fordon till bl a Algeriet.

Kan vara dessa: [link=http://www.railfaneurope.net/pix/ne/Algeria/diesel/dmu/SNTF_ZZN_204.jpg]SNTF ZZN 200[/link]

Den har väl nu uppgått i franska Alstom?

[link=https://www.alstom.com/press-releases-news/2000/6/ALSTOM-to-take-majority-stake-in-Fiat-Ferroviaria-20000620]Uppenbarligen[/link].

M.v.h.
Ola

Uländska motorvagnar i Östersund 1975

av Alex, Friday, January 10, 2020, 10:02 (1778 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Fina och färgglada bilder. Ovanliga färger för tåg iSverige vid den tiden. Visst var det så att provkörningarna bara skedde mellan Östersund-Sveg?

Uländska motorvagnar i Östersund 1975

av tobbe, Friday, January 10, 2020, 10:59 (1778 dagar sedan) @ Alex

Även som jag skrev Östersund - Dorotea då också med "finkaprovet";-) ;-) ;-)
tobbe

Uländska motorvagnar i Östersund 1975

av tobbe, Friday, January 10, 2020, 11:29 (1778 dagar sedan) @ tobbe

Ett tillägg: Vid koll av min film på Humle o Dumle i "Götet" o Alingsås så är det sommaren 1983
och inget annat...Jag "flackade" landet runt från Smygehuk i söder till Abisko /Haparanda i norr 1970-1985 så ibland kan årtalen bli felaktiga men objekten är de rätta...;-) ;-) ;-)
tobbe

Uländska motorvagnar i Östersund 1975

av Stig Lagergren, Friday, January 10, 2020, 11:46 (1778 dagar sedan) @ Alex

De två italienska vagnarna på bilden var på väg norrut på Inlandsbanan, men utan resande.

Uländska motorvagnar i Östersund 1975

av Alex, Friday, January 10, 2020, 13:19 (1778 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Var det förare från DB/FS som körde tågen med svensk lots eller tvärtom?

Uländska motorvagnar i Östersund 1975

av Pelle Björkman, Friday, January 10, 2020, 13:33 (1778 dagar sedan) @ Alex

SJ:s"Ordinarie" förare var med, om sedan tyskar/italienare som också var med var tekniker eller förare passar jag på. Åkte Dorotea-Vilhelmina två på varandra följande lördagar med både Aln668 0ch VT627.

Utländska motorvagnar i Östersund 1975

av Stig Lagergren, Friday, January 10, 2020, 13:52 (1778 dagar sedan) @ Alex

Kan inte minnas att det var någon utländsk personal med när jag åkte med 627 till Sveg t.o.r. Men det var ju ett tag sedan. Minnet sviker ibland.

Uländska motorvagnar i Östersund 1975

av Pelle Björkman, Friday, January 10, 2020, 13:09 (1778 dagar sedan) @ Alex

Dessa utländska "gäster" användes nog oftast mot Sveg. Ett antal veckoslut kördes på lördag EM från Östersund mot Storuman och söndag FM Storuman-Östersund med antingen den tyska eller italienska motorvagnen.Den tyska vagnen (VT627) kunde uppfattas som modernare (och var det också) men hade en sämre gång än den italienska (Aln668) vagnen.
Det provades även en annan motorvagn också, en tvåaxlig engelsk sk "railbus", som bl.a hade varit på prov i Danmark. Den vagnen användes nog i huvudsak mot Sveg. Var nog ingen reel utmanare till Aln668 och VT627.

Uländska motorvagnar i Östersund 1975

av tobbe, Friday, January 10, 2020, 14:10 (1778 dagar sedan) @ Pelle Björkman

Minns vid ett tillfälle när jag åkte med föraren en T o R till Sveg med Y1 så på hemvägen skulle tre motorvagnsförare/lokförare kolla linjekännedom bl.a. Kenneth Landgren så jag fick platsa i kupèn. Vilka miner de få resande gjorde när ordinarie föraren promenerade genom vagnen för att besöka WC och vagnen rullade på i god takt mot Östersund... De visste ju inte vilka de 3 personerna egentligen var...:-P :-P :-P :-P
tobbe

Uländska motorvagnar i Östersund 1975

av Richard Loe, Friday, January 10, 2020, 16:31 (1778 dagar sedan) @ Pelle Björkman

Dessa utländska "gäster" användes nog oftast mot Sveg. Ett antal veckoslut kördes på lördag EM från Östersund mot Storuman och söndag FM Storuman-Östersund med antingen den tyska eller italienska motorvagnen.Den tyska vagnen (VT627) kunde uppfattas som modernare (och var det också) men hade en sämre gång än den italienska (Aln668) vagnen.
Det provades även en annan motorvagn också, en tvåaxlig engelsk sk "railbus", som bl.a hade varit på prov i Danmark. Den vagnen användes nog i huvudsak mot Sveg. Var nog ingen reel utmanare till Aln668 och VT627.

Ja, man prövade en tvåaxlig Leyland rälsbuss, tror det var individ nummer RB002. Den prövades även i Danmark, Tyskland och Nederländerna. Denna och dess fem systrar var en prototypserie inför en kommande brittisk anskaffning av rälsbussar. BR köpte också en prototyp till rälsbusståg (class 140) och sedan en provserie (class 141) innan man köpte flera produktionsserier rälsbusståg (sk [i]Pacers[/i]) från Leyland och Hunslet-Barclay. Namnet [i]Pacer[/i] kom från den ursprungliga färgsättningen som ansågs lika en då populär mint karamell med samma namn.

Det var många som tyckte att [i]Pacer[/i] rälsbussarna var en dålig lösning, men dom var billiga i inköp (eftersom dom använde standardkomponenter från landsvägsbussar) och dom kunde byggas snabbt. Dom visade också vara extremt ekonomiska i drift, med en dieselförbrukning på ungefär 0,3 liter per kilometer.

Uländska motorvagnar i Östersund 1975 - Varför import?

av Alex, Friday, January 10, 2020, 18:21 (1778 dagar sedan) @ Richard Loe

En fråga som kan vara intressant att ställa och som säkert någon kan svara på. Varför var det givet att man skulle importera nästa generation diesel motorvagnar?

Hägglund hade väl en pågående produktion av tunnelbanevagnar till SL och Kalmar Verkstäder var väl fortfarande aktiva med järnvägsmaterial.

Idag är det naturligt att vi köper nytt från Tyskland, Frankrike, Schweiz och Rumänien men på 70-talet var det inte lika självklart. Om man bortser från Y3 var väl Y1 den första riktigt stora ordern utanför Sveriges gränser till SJ.

Uländska motorvagnar i Östersund 1975 - Varför import?

av Pelle Björkman, Friday, January 10, 2020, 20:24 (1778 dagar sedan) @ Alex

En fråga som kan vara intressant att ställa och som säkert någon kan svara på. Varför var det givet att man skulle importera nästa generation diesel motorvagnar?

Hägglund hade väl en pågående produktion av tunnelbanevagnar till SL och Kalmar Verkstäder var väl fortfarande aktiva med järnvägsmaterial.

Idag är det naturligt att vi köper nytt från Tyskland, Frankrike, Schweiz och Rumänien men på 70-talet var det inte lika självklart. Om man bortser från Y3 var väl Y1 den första riktigt stora ordern utanför Sveriges gränser till SJ.

Här en liten gissning: SJ ville inte beställa ett ännu ej konstruerat fordon. Med facit i hand kan man förvisso konstatera att den beställda Y1:an inte heller var helt färdig den heller. Några år efter Y1:ans intåg i Sverige presenterade Hägglunds traction ett förslag till ett fordon kallat "Energieffektivt MotorvagnsTåg" (EMT). Framtagningen sträckte sig till en 8 sidig pamflett. Idén var lättbyggda vagnar med jakobsboogier mellan enheterna och en enkelaxel i var sin ände. Vagnskorgen tänktes vara 3,6 meter bred. Fordonet skulle kunna ha en acceleration om 0-70 km/tim på 16 sekunder och 0-130 km/tim 35 sek.Ett hydrostatiskt energilagringssystem kunde monteras in i fordonet.
Vid samma tid som Hägglunds presenterade sitt fordonsförslag skissade Sjölanders i Osby också på ett lättare fordon.
Av allt detta bidde det dock bara en "NY 1" som togs fram av Transportforskningsberedningen i samarbete med bl.a BK-tåg, SJ, länstrafikbolagen i Halland, Jönköping och Kalmar län.

Uländska motorvagnar i Östersund 1975 - Varför import?

av Anders Jansson, Friday, January 10, 2020, 20:28 (1778 dagar sedan) @ Alex

Jag har inte studerat saken närmare men likväl i många olika sammanhang sett tillräckligt mycket för att våga påstå att ämnet skulle kunna vara lämpligt för närmare studier och dokumentation.

Generellt kan sägas att det redan omkring 1960 på sina håll inom SJ fanns ett motstånd mot att anlita svensk industri. Den inhemska marknaden ansågs för liten och SJ ville inte tvingas till beställningar av arbetsmarknadspolitiska skäl. Detta var exempelvis fallet när vid tillkomsten av Y3. I det fallet tillkom därtill en misstro mot den svenska industrins förmåga att leverera större dieselmotorvagnar. ASJ agerade dock aktivt för att få beställningen. Om jag minns rätt så var även HC involverade i dessa ansträngningar.

Nästa gång liknande tankar kom upp var när det var dags för X1-beställningen. Inom SJ förekom då inställningen att orden borde läggas utomlands. Att bygga upp inhemsk kapacitet för en så stor leverans som sedan inte skulle följas av flera beställningar ansågs olämpligt.

Uländska motorvagnar i Östersund 1975

av 3030, Friday, January 17, 2020, 20:33 (1771 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Tack för de bilderna :-)

Som modellbyggare får jag ut en hel del från det som ligger runt huvudmotivet.

Stationshusets färgsättning är den jag trodde, övergången mellan gatsten och asfalt på perrongen visste jag inte om etc.

På spår ett bakom italienarna står A2 (?) och B5 - tåg till/från Stockholm ?

Borta mot verkstaden på sista bilden verkar det stå en F5a - är vagnarna runt den sovvagnar, tro?