Plattformssignal med blinkande sken, femskens dvärgsignal (Signaler/säkerhet)

av Anders_W, Thursday, January 09, 2020, 21:59 (1862 dagar sedan)

På Gunnar Ekevings sida om ställarställverket på Göteborg C finns ett utsnitt ur instruktionsritningen, med förklaringar till signalsymbolerna:
[image]

Två saker slår mig med förklaringarna:

1. Plattformssignalernas gröna sken innehåller försignalering av blocksignalen vid stationsgränsen - om den står i stopp blinkar plf-signalens gröna sken
2. När en dvärgsignal skall visa "snett höger" (ogiltig) använder man inte det nedre vänstra och det övre högra skenet. Istället låter man det nedre högra skenet förbli tänt och tänder upp en femte lampa, placerad där den vänstra gröna lyktan på en dvärgsignal med gröna sken skulle ha suttit.

Förekom detta även på andra platser? Detta är första gången jag ser eller ens hör talas om något dylikt.

Tillägg om utdragssignalerna

av Anders_W, Thursday, January 09, 2020, 22:01 (1862 dagar sedan) @ Anders_W

Tillägg:

På de fyrskens dvärgsignaler som anbragts längs utdragsspåren visas "snett höger" på vanligt sätt med nedre vänstra och övre högra lyktan.

I övrigt har dessa signaler intressanta signalbilder. "snett vänster" betyder "rörelse" medan "lodrätt" betyder "skjuts". Om signalskenen är fasta skall riktningen vara inåt (vilket jag tolkar som ut från utdragsspåret), om de är blinkande istället utåt.

Tillägg om utdragssignalerna

av Ulf Pålsson, Friday, January 10, 2020, 00:34 (1861 dagar sedan) @ Anders_W

Tillägg:

På de fyrskens dvärgsignaler som anbragts längs utdragsspåren visas "snett höger" på vanligt sätt med nedre vänstra och övre högra lyktan.

I övrigt har dessa signaler intressanta signalbilder. "snett vänster" betyder "rörelse" medan "lodrätt" betyder "skjuts". Om signalskenen är fasta skall riktningen vara inåt (vilket jag tolkar som ut från utdragsspåret), om de är blinkande istället utåt.

Ja, K1, K2, K3, K4, L1 och L2 på utdragsspåren K resp. L användes uppenbarligen av växlingsledaren som rangersignaler, i stället för användning av handsignaler. De visade tydligen 'vågrätt' för "stopp", 'snett vänster' för "rörelse inåt", 'lodrätt' för "skjuts inåt" samt 'blinkande lodrätt' för "rörelse utåt". Manövreringen försiggick från "Manöveranordn för dvärgsignaler" vid dvsi 57hb/t, som det verkar.

Till skillnad från av mig hittills andra kända rangersignaler, som är släckta när de inte används, verkar dessa ha visat 'snett höger' för "ogiltighet" när de inte användes.
/up

Plattformssignal med blinkande sken, femskens dvärgsignal

av Ulf Pålsson, Friday, January 10, 2020, 00:21 (1861 dagar sedan) @ Anders_W

På Gunnar Ekevings sida om ställarställverket på Göteborg C finns ett utsnitt ur instruktionsritningen, med förklaringar till signalsymbolerna:
[img]https://www.ekeving.se/p/gbg/G/elel/C4616_infart_1930.jpg[/img]

Två saker slår mig med förklaringarna:

1. Plattformssignalernas gröna sken innehåller försignalering av blocksignalen vid stationsgränsen - om den står i stopp blinkar plf-signalens gröna sken
2. När en dvärgsignal skall visa "snett höger" (ogiltig) använder man inte det nedre vänstra och det övre högra skenet. Istället låter man det nedre högra skenet förbli tänt och tänder upp en femte lampa, placerad där den vänstra gröna lyktan på en dvärgsignal med gröna sken skulle ha suttit.

Förekom detta även på andra platser? Detta är första gången jag ser eller ens hör talas om något dylikt.

1. Plattformssignaler har ju aldrig varit ”riktiga signaler” i trafikreglernas (Säo) mening, så sådana kunde visa vad man bestämde lokalt. De var avsedda endast för tågklareraren och annan stationär personal.

2. Det där med ’snett höger’ med det vänstra tilläggsskenet och det (”ordinarie”) nedre högra, det var i sanning mycket märkligt. Det har aldrig visats i Säo, tvärtom har signalbilden ’snett höger’ där alltid varit starkt anknuten till dvärgsignalens utseende med avrundningen till vänster. Det är något skumt med detta, och jag funderar på om teckenförklaringen helt enkelt är felaktig. Varför skulle man i dvärgsignaler med tilläggssken visa ’snett höger’ med andra ljusöppningar än i dvärgsignal utan tilläggssken?

Det finns företeelser på ritningen (på https://ekeving.se/p/gbg/G/elel/index.html ) som jag tycker styrker min teori om att det är fel i teckenförklaringen. En mängd dvärgsignaler med tilläggssken har bara (det gröna) tilläggsskenet till höger: 55v på spår 1, 51v på spår 2, 49v på spår 3, 67vc på spår 4, 67vb på spår 5, 65vb/67vb på spår 6, 65va på spår 6, 59vd på spår 8, 59vc på spår 9, 59vb på spår 10 samt 59va/t (?) från spårgrupp F. Det förefaller inte sannolikt att dessa signaler inte skulle kunna visa ”ogiltighetssignal” (’snett höger’), och där måste ju de ”ordinarie” ljusöppningarna för ’snett höger’ ha använts.

Jag hittar tre dvärgsignaler med tilläggssken bara till vänster: 57va/t från spårgrupp B (sidospår), och så 57hb/t för motsatt riktning bara en liten bit ”åt vänster” och 55h/t lite ytterligare ”åt vänster”, alla tre på spår som uppenbarligen är sidospår. Vad tilläggsskenet kan ha använts till där är lite oklart, men det kan handla om vitt tilläggssken som ska visa att (växlings-)vägen är lagd åt ett visst håll; 't' i signalbeteckningen står för att en tryckknapp ska tryckas in utöver vridningen av ställaren åt höger eller vänster. (Dvärgsignaler med vita tilläggssken förekom i Säo från 1934 till 1973. Sådana var rätt sällsynta men användes enligt Säo på vissa platser för att visa vilken väg som var lagd.)

Det finns faktiskt inte en enda dvärgsignal på ritningen som har två tilläggssken (både till vänster och till höger), förutom den i teckenförklaringen. Som sagt, jag misstänker att det är fel i teckenförklaringen och att ’snett höger’ visades på normalt sätt även i de dvärgsignaler som hade tillsatssken.

Men, en lite teori dyker ändå upp i mitt huvud, när det gäller 55h/t och 57hb/t. Dessa står framför klotväxlar och det borde därför inte vara möjligt att visa 'lodrätt' eller 'snett vänster' för låst väg från dem. På utdragsspåren K och L finns dvärgsignaler som inte används som "på vanligt sätt" utan som rangersignaler (alltså i stället för handsignaler), visande 'lodrätt' för "skjuts inåt" och 'snett vänster' för 'rörelse inåt' ('inåt' torde väl vara i riktning mot säckbangården). Tänk om även 55h/t och 57hb/t visade "skjuts inåt" och "rörelse inåt med de "normala" skenen och att det vita vänstra tillsatsskenet här användes som teckenförklaringen säger, att tillsammans med det "ordinarie" nedre högra skenet samtidigt visa 'snett höger'. Om så, kan man tänka sig att detta var reglerat i en lokal instruktion för Göteborg C. Den i närheten av 57hb/t placerade "Manöveranordn för dvärgsignaler" [= för dem som var rangersignaler] ger möjligt stöd för denna tanke. Men, det förklarar inte det vänstra tillsatsskenet i 57va/t, för den kan väl inte rimligen visa "skjuts inåt" eller "rörelse inåt".
/up

Plattformssignal med blinkande sken, femskens dvärgsignal

av Stefan Isaksson, Saturday, January 11, 2020, 14:09 (1860 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

2. Det där med ’snett höger’ med det vänstra tilläggsskenet och det (”ordinarie”) nedre högra, det var i sanning mycket märkligt. Det har aldrig visats i Säo, tvärtom har signalbilden ’snett höger’ där alltid varit starkt anknuten till dvärgsignalens utseende med avrundningen till vänster. Det är något skumt med detta, och jag funderar på om teckenförklaringen helt enkelt är felaktig. Varför skulle man i dvärgsignaler med tilläggssken visa ’snett höger’ med andra ljusöppningar än i dvärgsignal utan tilläggssken?

En tänkbar förklaring, om det nu skulle visa sig att förklaringen är korrekt, är att den "ordinarie" nedre högra lyktan i så fall alltid skulle vara tänd. Det borde kunna medföra en viss förenkling i reläskåpet.
Av naturliga skäl kan detta bara göras på dvärgar med extra vita lyktor, och sådana var väl tämligen sällsynta, och om denna udda ogiltighetsignal verkligen fanns så borde den vara angiven som undantag från säo i de lokala bestämmelserna, så om dessa kan uppspåras borde de tjäna som antingen en bekräftelse eller en dementi.

SI

Plattformssignal med blinkande sken, femskens dvärgsignal

av Anders_W, Saturday, January 11, 2020, 20:45 (1860 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Ja, det är med all säkerhet gjort för att förenkla kopplingarna.

Litet mystiskt dock att man inte var konsekventa inom stationen - som omnämnts i tråden kunde ju åtminstone utdragsspårens dvärgsignaler visa "snett höger" på det vanliga sättet.

Bild på femskens dvärgsignal

av Anders_W, Thursday, January 23, 2020, 10:15 (1848 dagar sedan) @ Anders_W

På den andra bilden i det här inlägget, som är tagen 1963, ser man i nedre högra hörnet en av de femskens dvärgsignalerna.

Jag kan inte uttyda färgen hos det femte skenet, men det är förmodligen vitt.

Bild på femskens dvärgsignal -- f.d. utfartsdvärgsignal

av Ulf Pålsson, Thursday, January 23, 2020, 18:32 (1848 dagar sedan) @ Anders_W

På den andra bilden i det här inlägget, som är tagen 1963, ser man i nedre högra hörnet en av de femskens dvärgsignalerna.

Jag kan inte uttyda färgen hos det femte skenet, men det är förmodligen vitt.

Nej, vad jag kan se är detta dvärgsignal 59vc på spår 8 på Göteborg C, med grönt tilläggssken 27v/31v/39v. Det stämmer med växeln till vänster om loket, korsningsväxeln bortom loket och spårkorsningen snett uppåt höger, jmf den här ritningen hos Gunnar Ekeving. Fast, sedan ritningen gjordes är det gröna tillsatsskenet -- i samband med övergången i säo-1959 från principen 'vägsignalering' till principen 'hastighetssignalering' -- flyttad från höger till vänster. Och signalen står till höger om sitt spår, vilket inte ritningen visar, men jag tror att en instruktionsritning som denna inte visade vilken sida om spåret som signalen stod på. (Se t.ex. dubbelspåret mellan Gubbero och Almedal på ritningen. Jag tror knappast att signalerna för det högra spåret var placerade mellan spåren, utan till höger om det.) Och plattformen mellan spår 7 och 8 är uppenbarligen förlängd, jämfört med ritningen.

En dvärgsignal med grönt (gröna) tilläggsken och med placering som denna i början av en utfartstågväg kallades i Säo mellan 1934 och 1959 för utfartsdvärgsignal.

Genom säo-1973 blev alla dvärgsignaler med grönt tilläggssken försedda med en utanpåliggande röd ljusöppning och blev sedan kallade huvuddvärgsignal, vilket ju är dagens benämning.
/up

vägsignalering v hastighetssignalering

av Anders_W, Friday, January 24, 2020, 08:55 (1847 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Aha.

Så övergången till hastighetssignalering var klar 1963? När fattades egentligen beslutet om byte av signaleringsprincip?

Tillägg - försignal med rött sken, rött t.v.

av Anders_W, Friday, January 10, 2020, 09:13 (1861 dagar sedan) @ Anders_W

Tillägg 2:

Den treskens försignalen 1h för tåg från Almedal har röd lykta i mitten (samt grön upptill och vit nedtill).

Vad jag fått förklarat för mig användes rött i försignal om den förreglade lastplats e.dyl., men i detta fall finns ju en huvudsignal (också kallad 1h) mellan försignalen och nästföljande växel.

Dessutom visar den röda lyktan enl. förklaringstexten inte blinkande sken, utan fast. Hm...

Signaltelefoner finns f.ö. uppsatta vid såväl hsi 1h som fsi 1h och hsi A2, så det är uppenbart att man ville att tåg skulle stanna vid fsi:n om den visade rött. Dessutom ligger en spårledningsskarv vid fsi:n. (A2 och den vid hsi 1h placerade motriktade signalen B1 är automatiska.) Kan det vara så att fsi 1h egentligen är en förklädd huvudsignal, för att man skulle kunna packa tågen tätare på väg in från VKB till Göteborg C?
Står dessa signaler på den krökta viadukten mellan Göteborg C och Olskroken?


En annan sak: på ritningen över den inre delen av bangården
[image]
har plattformssignalerna på jämna spår det röda skenet till vänster om det vita positionsljuset. Det har jag heller aldrig sett tidigare.

Plattformssignalen på spår 11 saknar dessutom rött sken överhuvudtaget.

Tillägg - destinationsvisning Almedal

av Anders_W, Friday, January 10, 2020, 09:24 (1861 dagar sedan) @ Anders_W

Tillägg 3:

Jag försökte studera gränssnittet mellan Göteborg C och Almedal, men på instruktionsritningen för Almedal syns inte de i tillägg 2 omtalade signalerna. Istället vaktas där Göteborg C:s stationsgräns av signalparet 15h/15v.

Ritningen över Almedals illuminerade spårplan visade dock något annat intressant.
[image]
T.v. kommer spåren från Olskroken resp. Göteborg C in. Vid vardera spåränden finns, förutom den vanliga "linjen fri"-lampan, även två andra lampor märkta "Till Mdö" resp. "Till Mdn".

Tkl G kunde alltså, när ett tåg skickades mot Almedal, sända besked om huruvida tåget där skulle styras mot Mölndals Övre eller mot Mölndals Nedre. Detta väcker mitt intresse, då det är en funktion jag inte tidigare sett på SJ-ställverk.

Med tanke på att spåret mellan G och Am är indelat i flera signalsträckor funderar jag på om anordningarna för att meddela destination kunde hålla ett eller flera tåg "i minnet", som skyltsystemet i Stockholms första tunnelbana (spårvagnstunneln under Götgatan), där man före avgång från Slussen knappade in sin destination, varefter skyltarna stegade fram tåg för tåg vid passage av resp. hållplats.

Tillägg - destinationsvisning Almedal

av Sune Göthe, Friday, January 10, 2020, 10:59 (1861 dagar sedan) @ Anders_W

Anten-Gräfsnäs tog tillvara ett antal treläges kontakter som var monterade ovanpå ställverksapparaten vid G. På några av dessa fanns skyltar "Mdö", "Mdn", "Uppspår" och "Nedspår". Dessa hade uppenbarligen något med den nämnda att göra. Jag har en del scheman för linjen till Almedal, ska se om jag hittar något där.

Tillägg - destinationsvisning Almedal

av Anders_W, Friday, January 10, 2020, 11:08 (1861 dagar sedan) @ Sune Göthe

Ok, då var det en enklare anläggning utan minne och automatik.

Det verkar ha funnits färre signaler för sydgående tåg G - Am än för norrgående; om man bara kunde ha ett sydgående tåg ute åt gången räckte det ju med en direktkopplad strömbrytare.

Tillägg - destinationsvisning Almedal

av Sune Göthe, Friday, January 10, 2020, 11:37 (1861 dagar sedan) @ Anders_W

Enligt ritning C-102 039 fanns ingen "linje" mellan G och Am, de yttersta signalerna 101h/103h resp
3A/1A stod med ryggen mot varandra någonstans vid nuvarande vagnhallen Rantorget. Förbindelsen mellan ställverken var 2 telepar.Enligt en senare ritning nr3491 har det tikommit blocksignaler 1B/3B resp 2B/4B i södra Gårda

Göteborg C - Almedal, fler konstiga signaler

av Anders_W, Friday, January 10, 2020, 12:53 (1861 dagar sedan) @ Sune Göthe

Tack!

Då har man skrivit fel på en av de ritningar jag tittade på. Den automatiska signalen för norrgående tåg Am - G heter 2A på den ena ritningen men A2 på den andra. Infartssignalen för Am saknas helt på Göterborg C-ritningen (annars är det ju kutym att man ritar ut den i streckad form). Ritningen med signalerna 15h/15v måste vara från en annan epok.


Edit:
Här är ytterligare en instruktionsritning. Denna gång något äldre, från 1930:
[image]
Här har man vad som ser ut att vara en de facto linje (även om den formellt kan ha tillhört Göteborg C) med två blocksträckor per spår.
Notera signalerna 2B & 4B, som är treskenare med de möjliga signalbilderna stopp (rött), vänta stopp (grön blink) och vänta kör (vit blink). 2B verkar vara en föregångare till den tidigare diskuterade fsi:n.

På denna ritning finns f.ö. en signal 15h men ingen 15v och den står mycket längre in på stationen. Det verkar ha gjorts många ombyggnader i området under den aktuella tidsepoken.

Tillägg - destinationsvisning Almedal

av Gunnar Ekeving, Friday, January 10, 2020, 23:07 (1861 dagar sedan) @ Anders_W

Ok, då var det en enklare anläggning utan minne och automatik.

Som Sune skriver var det anordningar ovanpå ställverksapparaten som användes för denna indikering till Almedal. Personalen beskrev funktionen när jag besökte ställverket vid ett av SJK ordnat studiebesök cirka 1970. Motsvarande fanns uppenbarligen i Almedal för indikering till Göteborg C. På ritning från 1938 [Järnvägsmuseet] kan man se sådana trelägesomkopplare ovanpå ställverksapparaten. De är märkta "VG VOr" respektive "ÖG ÖOr" för att indikera tåg mot Göteborg C (G) respektive Olskroken (Or) på västra respektive östra spåret. Förgreningen vid Gubbero sköttes ju från ställverket vid Göteborg C.

Funktionen kallades "tågangivning" och fanns även på vissa andra sträckor.

tågangivning, trafikriktning

av Anders_W, Saturday, January 11, 2020, 20:52 (1860 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Då har man nog använt polariserad likström för tågangivningen, så att man klarar sig med ett trådpar per spår.

Undrar hur man bestämde trafikriktningen på de facto-linjen (formellt del av Göteborg C)? Det var ju två blocksträckor per spår med huvudsignaler åt båda hållen. Det linjeblock man använde på dubbelspår vid denna tidpunkt var asymmetriskt och klarade inte flera tåg på en gång vid motspårskörning.

För att klara full trafik åt båda hållen utan att, som i dagens linjeblock, överlagra växelström och likström på varandra, skulle man behöva minst två trådpar per spår. Ovan i tråden angavs att det fanns två trådpar, men var då inte ett av dem upptaget av tågangivningen? Eller gick den i teles ledningar istället (med tanke på att den inte behöver vara felsäker)?

Undrar vidare om detta "linjeblock" G - Am hade inställd trafikriktning eller om det, likt amerikanskt enkelspårsblock, visade kör åt båda hållen tills det kom ett tåg?

Hm...

tågangivning, trafikriktning

av Gunnar Ekeving, Monday, January 13, 2020, 00:21 (1858 dagar sedan) @ Anders_W

Undrar hur man bestämde trafikriktningen på de facto-linjen (formellt del av Göteborg C)? Det var ju två blocksträckor per spår med huvudsignaler åt båda hållen. Det linjeblock man använde på dubbelspår vid denna tidpunkt var asymmetriskt och klarade inte flera tåg på en gång vid motspårskörning.

Det kan kanske ha varit en specialkonstruktion av linjeblock Gubbero - Almedal, så att det fungerade som två enkelspår. Av instruktionsritningen från 1939
[image]
ser man att det är huvudsignaler för båda riktningarna vid båda spåren - t ex signalerna vid Tomtegatan och vid Gubbero blockpost. Annars brukade det vara höga dvärgsignaler (linjedvärgsignaler) vid högerspåret.

Blocksignalerna för vänsterspår visade på de flesta automatiska linjeblockinstallationerna från 1930- och 1940-talen fast grönt/blinkande grönt/rött. Vid Tomtegatan var det istället treskenssignaler som visade blinkande vitt/blinkande grönt/rött. Samma upplägg som länge användes vid Saltsjöbanan, och längre tillbaka bl a i Karlstad.

Försignalen 1h med rött sken, som berördes längre upp i tråden, visade samma signalbilder som vid Tomtegatan, men betraktades alltså som försignal.

1923 års automatiska linjeblockering Göteborg SJ - Olskroken hade samma signalfärger som vid Tomtegatan, men där blinkade även det röda skenet eftersom det var gassignaler. Att röda skenet i försignaler som skyddade lastplatser, vägövergångar mm normalt var blinkande berodde förstås också på att det oftast var gassignaler. Å andra sidan hade dessa signaler inga vita fält på bakgrundsskärmen, vilket ju signal 1h tycks ha haft - om instruktionsritningen stämmer.