Arbetsdressin Västerås Västra - en stund i photoshop (Fordon: motorvagnar / dressiner)
Här kommer ytterligare en diabild, denna gång på en arbetsdressin. Den står nära den dåvarande vägövergången (numera borta) på västra delen av Västerås Västra. Till höger skymtar tornen för påfyllning av sand (tror jag). Vet inte vilken beteckning dressinen har, men jag tycker det står "156" under SJ-emblemet. Bilden togs 1960. Varsågoda./BoSC
Hej! Tack för ett väldigt intressant foto av en fordonstyp som få av oss idag sett på riktigt! :-)
Hoppas jag inte begått alltför stort etikettsbrott genom att medelst en kopp kaffe och en stund med Photoshop dra lite i färger och skuggor i originalbilden? Säg till i så fall så monterar jag bort bilden!
Jag har gått lite mer (men inte väldigt mycket) hårdhänt tillväga än om man ska försöka göra en "snygg" färdigbild. Jag ljusade upp skuggpartierna ganska rejält (och då blev även de redan ljusa partierna ännu ljusare, vilket går att finlira mer med). Dessutom drog jag upp de gula och röda färgerna medan jag drog ner grönt, blått, cyan och magenta kraftigt, i syfte att minimera verkan av färgstick på motortrallans egenfärg.
Som jämförelseobjekt använde jag den rödgula vägbommen, det ljusgula bussläpet och sandhögen framför motortrallan. I någon mån även rälerna hitom motortrallan. Med mera kunskap om Photoshop och mer tid kan säkert resultatet bli mycket bättre, men syftet var att försöka få fram något om trallans kulör.
Nedan resultatet av kaffekoppen: