Lokskrotning Vislanda 1961 - dia (Fordon: lok)
Apropå L15p 3144. Loket syns nedan upplastat på en Q37 i Alvesta sommaren 1963. Huru härmed?
Det har att göra med diverse bevarandeplaner. 3144 slopades 1960, togs till Vislanda (uppenbarligen) varefter JMF i Linköping ville bevara loket och tydligen lyckades ta det från Vislanda (till Linköping?). Dock ändrade man sig/ blev man tvungna att ändra sig varför 3144 skickades till/ tillbaka till Vislanda där det skrotades 1963.Samma år övertog man i stället L19p 3069 (fd GJ 10) som stått i Spångenäs. Även detta skickades dock till skrot sex år senare. Då hade man även överlåtit S2p 3037 (fd KTsJ 15) till Kalmar stad för uppställning där året innan, så efter 1969 hade man endast N4p 3160 (fd NÖJ 17) kvar för muséets räkning i Linköping. Även det övertaget 1963 då det befann sig i Vislanda.
Med facit i hand hade ju samtliga tre lok varit trevliga att bevara (S2p 3037 är ju annars åter i Östergötland men hos WFJ även om den är på dep hos TJF i Västervik sedan några år tillbaka). "Varför" är väl en fråga som kan debatteras i all (?) oändlighet, men vi får glädja oss åt och ta hand om det som trots allt blev bevarat. Bl a 3037 då.
/ L G :-)
Enligt ett tidigare inlägg om 3144 upptäcktes skador när loket tagits till Linköping. 3037 var Kalmar stad intresserade av då det var KVAB nr 1. Inget annat KVAB-lok blev ju bevarat, ett finns ju i delvis demonterat skick på bilderna.
Varför 3069 skrotades vet jag inte, GHJ hade nog gärna haft det idag...