Med 4512 och vidare norrut 1975 del 1 (Järnväg allmänt)

av sepernik, Friday, January 17, 2020, 23:01 (1773 dagar sedan)

Inspirerad av tidigare inlägg vill jag delge forumet en resa i maj 1975
Prövar samtidigt bilduppladdningsfunktionen:-)
[image]

Vi har stigit av nattåg 952 i Långsele lite före kl 07 den 8 maj 1975

[image]
Några av biljetterna och den upprättade tidtabellen...

[image]
Vi väntar på tåg 4512 som ska ta oss vidare till Vännäs.
Övre Långsele, nedre Forsmo.
(Jag har satt ihop många bilder två och två för att slippa så långa sökvägar när jag länkar från OneDrive. Tyvärr ser jag nu att de förminskas en del med den nya bilduppladdningsfunktionen).

[image]
Av tidtabellen framgår tågsammansättningar, skriver inget om det under bilderna

[image]
Bägge bilderna i Mellansel

[image]
Två bilder till från Mellansel

[image]
Övre på linje mellan Mellansel och Brattsbacka, nedre möte i Brattsbacka

[image]
Övre Nyåker, nedre möte i Degermyr

[image]
Två bilder i Vännäs...

[image]
...och två till...

[image]
...samt ytterligare två

[image]
Övre Idebäcken, nedre Brännland

[image]
Tidtabellen igen

[image]
Umeå

[image]
Fortfarande Umeå

[image]
Två sista från Umeå

[image]
Övre Gubböle, nedre Brattby gård

[image]
Övre Brattby skolhem, nedre Brattby

[image]
Övre Vännäsby, nedre Hemberget

[image]
Åter i Vännäs. Övre 4511(!), nedre också i Vännäs

[image]
Övre Vännäs, nedre Tväråbäck

Gör nu uppehåll här. Resan kommer fortsätta upp till Kiruna och sedan ner via Inlandsbanan till Östersund. Varnar för mycket rälsbuss i kommande delar.

Med 4512 och vidare norrut 1975 del 1

av Alex, Friday, January 17, 2020, 23:38 (1773 dagar sedan) @ sepernik

Fantastiskt bildreportage!! Nu har du satt ribban högt i detta forum. Tack för att du delar med dig av din bildskatt.

Med 4512 och vidare norrut 1975 del 1

av Christian, Friday, January 17, 2020, 23:57 (1773 dagar sedan) @ sepernik

Tack! Fantastiska bilder!

Med 4512 och vidare norrut 1975 del 1

av Alex, Saturday, January 18, 2020, 08:50 (1773 dagar sedan) @ sepernik

Det här är ett inlägg som man kan titta igenom om och om igen. Min blick fastnade från början på det maffiga Norrlands godståget som ni mötte i Mellansel. I dina noteringar ser jag att det var Ma 880 med Gt 6131 från Boden till Tomteboda. Sådana godståg görs inte längre.

Noterar också att ni hade bokat sittplats på 756 men det blev tydligen 4512 hela vägen. Som jag skrev tidigare så minns jag mest detta tåg med Hg-lok och lite fler vagnar än de som vi såg på de första bilderna som dök upp i detta forum. Det börjar bli vårt mest väldokumnterade tåg vid det här laget. :-)

Med 4512 och vidare norrut 1975 del 1

av sepernik, Saturday, January 18, 2020, 09:04 (1773 dagar sedan) @ Alex

Noterar också att ni hade bokat sittplats på 756 men det blev tydligen 4512 hela vägen. Som jag skrev tidigare så minns jag mest detta tåg med Hg-lok och lite fler vagnar än de som vi såg på de första bilderna som dök upp i detta forum. Det börjar bli vårt mest väldokumnterade tåg vid det här laget. :-)

Funderade också över den platsbiljetten. Tror att det var SJ:s service att lägga med en bekvämare anslutning än 4512 för den vidare färden, den är knuten till sovplatsbiljetten då priset är 0:-. Oklart dock varför den är ställd till Mellansel. Som framgår av tidtabellen, som framställts med viss möda och under en längre tid före resan, var tanken att resa med 4512.

Med 4512 och vidare norrut 1975 del 1

av WS, Saturday, January 18, 2020, 10:21 (1773 dagar sedan) @ sepernik

Mycket fina och intressanta bilder.
Bra fotograf och bildkvalite på topp. /WS/

Med 4512 och vidare norrut 1975 del 1

av Anders.k., Saturday, January 18, 2020, 13:51 (1773 dagar sedan) @ sepernik

Trevliga bilder, Tack.

Det var i sista sekund du åkte 4512 , från Juni och T75 försvinner det tåget och med det den lokala persontrafikuppehållen på många av stationerna på sträckan mellan Långsele- Vännäs .

M.V.H Anders.k.

Med 4512 och vidare norrut 1975 del 1

av montfrooij, Thursday, January 23, 2020, 12:30 (1768 dagar sedan) @ sepernik

Most beautiful images!