Nej, det där är ett provisoriskt skruvkoppel, troligen monterat på scharfenbergskopplets fäste. Det sitter ju innanför dödbuffertarna. Scharfenbergskopplet är en centralbuffert som förstås måste ha stötplanet utanför dödbuffertarna. Annars går det inte att koppla.
https://digitaltmuseum.se/021018065379/statens-jarnvagar-sj-x0a6/media?slide=0
Vad är det för slutsignalsliknande lampor som sitter vid varje påstigningsdörr?
Dörrfelslampor?
Skulle det ju kunna vara ja, någon som vet och som kanske t.o.m kört dessa?
Det är några andra detaljer som är intressanta också.
- De avsmalnande långbalkarna; var dessa vagnar bredare än X1 sedermera blev eller gällde andra krav?
- Luckan nedtill på sidan av hytten, vad är det? Sitter det en sandapparat vid främre axeln? Ser en slang men inget rör.
- Sidodörrarnas helt olika utformning. Var manöver- resp motorvagnsdelarna konstruerade av olika tillverkare?
Hur var dessa tågsätt avsedda att bemannas, och hur blev det i praktiken?