Apropå Xoa5/X5 och Xoa8/X8 (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Arne, Saturday, January 25, 2020, 23:56 (1766 dagar sedan)

Apropå de klassiska motorvagnssätten Xoa5/X5 och Xoa8/X8 så undrar jag om det finna några sådana tåg bevarade – och även körbara – hos SJVM eller någon museiförening? Om inte så undrar jag varför man inte bevarat något X5-/X8-sätt i användbart körbart skick? Inte kan det väl ha varit utrymmesbrist som är skälet till att inte kunna behålla dessa fyra- respektive trevagnssätten? ;-)

Apropå Xoa5/X5 och Xoa8/X8

av Rc2 1110, Sunday, January 26, 2020, 05:12 (1765 dagar sedan) @ Arne

Det finns en X5;a hos SKÅJ i Krylbo. Ej körbart. Visst renoveringsbehov krävs.

Apropå Xoa5/X5 och Xoa8/X8

av Mattias Jansson, Sunday, January 26, 2020, 08:33 (1765 dagar sedan) @ Arne

Apropå de klassiska motorvagnssätten Xoa5/X5 och Xoa8/X8 så undrar jag om det finna några sådana tåg bevarade – och även körbara – hos SJVM eller någon museiförening? Om inte så undrar jag varför man inte bevarat något X5-/X8-sätt i användbart körbart skick? Inte kan det väl ha varit utrymmesbrist som är skälet till att inte kunna behålla dessa fyra- respektive trevagnssätten? ;-)

I själv verket såldes tre stycken, 2 X5 och en X8 till i tur och ordning BJs, SKÅJ och mfGDJ: det var trots allt mer än 30 år sedan så jag minns inte allt snack som gick den gången, men jag åkte 216 med BJs till Hjulmarknaden 1984 eller 1985.
En X8 förolyckades så svårt i Ängebacken mellan Öxnered och Uddevalla 1977 att halva sättet skrotades på plats och de två andra stod kvar i Åmål i några år. I Ljung 1982 brann en del till upp och efter det fanns ingen möjlighet att få ihop ett "korrekt" sätt. Det fanns möjligen någon ide om att pussla ihop ett komplett sätt, men därav blev intet.
En del trodde kanske att mfGDJ köpte de kvarvarande delarna för att rusta upp dem; andra har sagt att de gjorde bedömningen att de kunde dra in en hacka till föreningens övriga verksamhet genom skrotningen. Jag vet inte vad som är sant, men den skars ned i Falun och Grängesberg åren därpå. (Båda kan dessutom vara sant, man kan ha haft en ambition som man efterhand insåg var en fullkomligt övermäktig t ex.)

En X5 (218) försvann till X15-projektet, och 217 och/eller 219 förolyckades också så att man där plockade ihop en fungerande. Denna hybrid slopades och skrotades så när som på en del i mitten av 80-talet.

Återstår då 216 som gick till BJs och 221 som SKÅJ tog hand om, liksom den överblivna X5(A) 217. Efter bara ett par år gick 216 vidare till Dellenbanan, men föreningen hade uppenbarligen inte resurser att fixa till en så stor motorvagn, så 2006 kom den till Örnsköldsvik. De herrarna gjorde nog vad de kunde men insåg till slut att det var chanslöst så 2012 skrotades hela 216 hos Stena i Örnsköldsvik.

Så nu finns som redan nämnts i annat svar 221 samt en ytterligare ändvagn kvar hos SKÅJ. Det skulle vara fantastiskt att få se den rulla igen, eller åtminstone kunna visas upp, men vi får väl se, hela branschen dras med väl begränsade resurser , både ekonomiska och personal.

Apropå Xoa5/X5 och Xoa8/X8

av Björn Arvidsson, Sunday, January 26, 2020, 09:34 (1765 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Apropå de klassiska motorvagnssätten Xoa5/X5 och Xoa8/X8 så undrar jag om det finna några sådana tåg bevarade – och även körbara – hos SJVM eller någon museiförening? Om inte så undrar jag varför man inte bevarat något X5-/X8-sätt i användbart körbart skick? Inte kan det väl ha varit utrymmesbrist som är skälet till att inte kunna behålla dessa fyra- respektive trevagnssätten? ;-)


I själv verket såldes tre stycken, 2 X5 och en X8 till i tur och ordning BJs, SKÅJ och mfGDJ: det var trots allt mer än 30 år sedan så jag minns inte allt snack som gick den gången, men jag åkte 216 med BJs till Hjulmarknaden 1984 eller 1985.
En X8 förolyckades så svårt i Ängebacken mellan Öxnered och Uddevalla 1977 att halva sättet skrotades på plats och de två andra stod kvar i Åmål i några år. I Ljung 1982 brann en del till upp och efter det fanns ingen möjlighet att få ihop ett "korrekt" sätt. Det fanns möjligen någon ide om att pussla ihop ett komplett sätt, men därav blev intet.
En del trodde kanske att mfGDJ köpte de kvarvarande delarna för att rusta upp dem; andra har sagt att de gjorde bedömningen att de kunde dra in en hacka till föreningens övriga verksamhet genom skrotningen. Jag vet inte vad som är sant, men den skars ned i Falun och Grängesberg åren därpå. (Båda kan dessutom vara sant, man kan ha haft en ambition som man efterhand insåg var en fullkomligt övermäktig t ex.)

En X5 (218) försvann till X15-projektet, och 217 och/eller 219 förolyckades också så att man där plockade ihop en fungerande. Denna hybrid slopades och skrotades så när som på en del i mitten av 80-talet.

Återstår då 216 som gick till BJs och 221 som SKÅJ tog hand om, liksom den överblivna X5(A) 217. Efter bara ett par år gick 216 vidare till Dellenbanan, men föreningen hade uppenbarligen inte resurser att fixa till en så stor motorvagn, så 2006 kom den till Örnsköldsvik. De herrarna gjorde nog vad de kunde men insåg till slut att det var chanslöst så 2012 skrotades hela 216 hos Stena i Örnsköldsvik.

Så nu finns som redan nämnts i annat svar 221 samt en ytterligare ändvagn kvar hos SKÅJ. Det skulle vara fantastiskt att få se den rulla igen, eller åtminstone kunna visas upp, men vi får väl se, hela branschen dras med väl begränsade resurser , både ekonomiska och personal.

Det är bara X5 221 som finns kvar. den extra ändvagnen skrotades för några år sedan efter att ha blivit kraftigt brandskadad

Apropå Xoa5/X5 och Xoa8/X8

av Mattias Jansson, Sunday, January 26, 2020, 11:23 (1765 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Apropå de klassiska motorvagnssätten Xoa5/X5 och Xoa8/X8 så undrar jag om det finna några sådana tåg bevarade – och även körbara – hos SJVM eller någon museiförening? Om inte så undrar jag varför man inte bevarat något X5-/X8-sätt i användbart körbart skick? Inte kan det väl ha varit utrymmesbrist som är skälet till att inte kunna behålla dessa fyra- respektive trevagnssätten? ;-)


I själv verket såldes tre stycken, 2 X5 och en X8 till i tur och ordning BJs, SKÅJ och mfGDJ: det var trots allt mer än 30 år sedan så jag minns inte allt snack som gick den gången, men jag åkte 216 med BJs till Hjulmarknaden 1984 eller 1985.
En X8 förolyckades så svårt i Ängebacken mellan Öxnered och Uddevalla 1977 att halva sättet skrotades på plats och de två andra stod kvar i Åmål i några år. I Ljung 1982 brann en del till upp och efter det fanns ingen möjlighet att få ihop ett "korrekt" sätt. Det fanns möjligen någon ide om att pussla ihop ett komplett sätt, men därav blev intet.
En del trodde kanske att mfGDJ köpte de kvarvarande delarna för att rusta upp dem; andra har sagt att de gjorde bedömningen att de kunde dra in en hacka till föreningens övriga verksamhet genom skrotningen. Jag vet inte vad som är sant, men den skars ned i Falun och Grängesberg åren därpå. (Båda kan dessutom vara sant, man kan ha haft en ambition som man efterhand insåg var en fullkomligt övermäktig t ex.)

En X5 (218) försvann till X15-projektet, och 217 och/eller 219 förolyckades också så att man där plockade ihop en fungerande. Denna hybrid slopades och skrotades så när som på en del i mitten av 80-talet.

Återstår då 216 som gick till BJs och 221 som SKÅJ tog hand om, liksom den överblivna X5(A) 217. Efter bara ett par år gick 216 vidare till Dellenbanan, men föreningen hade uppenbarligen inte resurser att fixa till en så stor motorvagn, så 2006 kom den till Örnsköldsvik. De herrarna gjorde nog vad de kunde men insåg till slut att det var chanslöst så 2012 skrotades hela 216 hos Stena i Örnsköldsvik.

Så nu finns som redan nämnts i annat svar 221 samt en ytterligare ändvagn kvar hos SKÅJ. Det skulle vara fantastiskt att få se den rulla igen, eller åtminstone kunna visas upp, men vi får väl se, hela branschen dras med väl begränsade resurser , både ekonomiska och personal.


Det är bara X5 221 som finns kvar. den extra ändvagnen skrotades för några år sedan efter att ha blivit kraftigt brandskadad

Det där låter vagt bekant nu när du säger det, minns du vilket år det var?
Sedan såg jag att jag glömt nr 220, som slopades 1984, såldes till en skrotfirma i Rättvik två år senare och omsider skrotades där

Apropå Xoa5/X5 och Xoa8/X8

av Alex, Sunday, January 26, 2020, 13:14 (1765 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Jag vill minnas att X5 220 stod uppställd i Rättvik ganska länge, kanske ett par år, innan den slutligen skrotades. Den stod på ett gammalt industrispår som ingick i spårsystemet till kalkbrottet öster om Rättviks station.

Apropå Xoa5/X5 och Xoa8/X8

av Mattias E, Sunday, January 26, 2020, 13:16 (1765 dagar sedan) @ Mattias Jansson


Det är bara X5 221 som finns kvar. den extra ändvagnen skrotades för några år sedan efter att ha blivit kraftigt brandskadad


Det där låter vagt bekant nu när du säger det, minns du vilket år det var?
Sedan såg jag att jag glömt nr 220, som slopades 1984, såldes till en skrotfirma i Rättvik två år senare och omsider skrotades där

Det var i oktober 2009.

Apropå Xoa5/X5 och Xoa8/X8

av Anders Svensson, Sunday, January 26, 2020, 15:23 (1765 dagar sedan) @ Mattias Jansson

...
Det är bara X5 221 som finns kvar. den extra ändvagnen skrotades för några år sedan efter att ha blivit kraftigt brandskadad


Det där låter vagt bekant nu när du säger det, minns du vilket år det var?
...

Xoa5-A 217 skrotades sent hösten (november?) 2010 efter att ha blivit "uppeldad" av vandaler. Hittade uppgift om tidpunkt i SKÅJs verksamhetsberättelse för 2010. //Anders, SKÅJ

Apropå Xoa5/X5 och Xoa8/X8

av Mattias E, Sunday, January 26, 2020, 17:12 (1765 dagar sedan) @ Anders Svensson

...
Det är bara X5 221 som finns kvar. den extra ändvagnen skrotades för några år sedan efter att ha blivit kraftigt brandskadad


Det där låter vagt bekant nu när du säger det, minns du vilket år det var?
...


Xoa5-A 217 skrotades sent hösten (november?) 2010 efter att ha blivit "uppeldad" av vandaler. Hittade uppgift om tidpunkt i SKÅJs verksamhetsberättelse för 2010. //Anders, SKÅJ

Aha, 2010.
Jag skrev 2009 efter att ha hittat detta inlägg i Postvagnsarkivet från 25 oktober 2009.
Dröjde det ett år innan resterna skrotades, eller är det datumstämpeln i Postvagnsarkivet som spelar ett spratt?

/Mattias

Apropå Xoa5/X5 och Xoa8/X8

av Anders Svensson, Monday, January 27, 2020, 23:26 (1764 dagar sedan) @ Mattias E

...
Dröjde det ett år innan resterna skrotades, eller är det datumstämpeln i Postvagnsarkivet som spelar ett spratt?

/Mattias

Du har hittat rätt datum för branden - även detta har jag hittat i SKÅJs verksamhetsberättelse, men för 2009. Förmodligen tog det tid att resonera med försäkringsbolag, kontakta skrotningsfirmor, komma fram till tid och plats för skrotning m m - min erfarenhet av föreningslivet är att saker och ting tar tid... //Anders, SKÅJ