Svanskog 1966 (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Stig Lagergren, Sunday, January 26, 2020, 15:47 (1848 dagar sedan)

Ett par bilder med YBo6 837 i Svanskog 8 juni 1966.[image]

[image]

Svanskog 1966

av David Sohlberg, Sunday, January 26, 2020, 15:53 (1848 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Ett par bilder med YBo6 837 i Svanskog 8 juni 1966.[image]

[image]

Underbart! Finns det mer från Åmål-Svanskog (eller rentav -Årjäng) i samlingen?

Svanskog 1966

av Stig Lagergren, Sunday, January 26, 2020, 16:04 (1848 dagar sedan) @ David Sohlberg

Underbart! Finns det mer från Åmål-Svanskog (eller rentav -Årjäng) i samlingen?

Tyvärr inte. Det här var nog hela skörden.

Svanskog 1966

av js, Sunday, January 26, 2020, 16:20 (1848 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Bilen är också tidstypisk Opel Kadett Caravan 1962-65:-D

Svanskog 1966: Semaforen?

av Bobo L, Sunday, January 26, 2020, 20:54 (1848 dagar sedan) @ Stig Lagergren

[image]

Kan nån förklara semaforens livsuppgift, gärna med hänvisning till gällande § i tex SJF 010 (Säo 1959)? Är det en kastrerad T-semafor, dvs banans fortsättning mot Årjäng (?) är nedlagd?

Svanskog 1966: Semaforen?

av Patrik Eriksson, Sunday, January 26, 2020, 21:57 (1848 dagar sedan) @ Bobo L

Jag har läst någonstans att semaforen kapades efter att linjen mot Årjäng lagts ner. Semaforen stod därefter ständigt på kör eftersom det aldrig förekom mer än ett tåg på sträckan efter det. Jag har för mig att det gick två turer om dagen samt ett godståg på vardagar så det var ingen större trafik på denna stumpen. Någon bild på en rälsbuss mellan Svanskog och Årjäng har jag aldrig sett. Undrar om det öht existerar?

Svanskog 1966: Semaforen?

av David Sohlberg, Sunday, January 26, 2020, 23:03 (1848 dagar sedan) @ Bobo L

[image]


Kan nån förklara semaforens livsuppgift, gärna med hänvisning till gällande § i tex SJF 010 (Säo 1959)?

Infart från Åmål Ö.

Är det en kastrerad T-semafor, dvs banans fortsättning mot Årjäng (?) är nedlagd?

Ja. En fd t-semafor som fått ena vingen plockad efter att trafiken norr om Svanskog lagts ned i mitten av 1950-talet.

Svanskog 1966: Semaforen?

av Hugo K, Sunday, January 26, 2020, 23:35 (1848 dagar sedan) @ David Sohlberg

[image]


Kan nån förklara semaforens livsuppgift, gärna med hänvisning till gällande § i tex SJF 010 (Säo 1959)?


Infart från Åmål Ö.

Är det en kastrerad T-semafor, dvs banans fortsättning mot Årjäng (?) är nedlagd?


Ja. En fd t-semafor som fått ena vingen plockad efter att trafiken norr om Svanskog lagts ned i mitten av 1950-talet.

Och på vilket barbariskt sätt man gjort det! Semaforen på bilden verkar vara av den gamla sorten med bara en lykta som lyser genom båda vingarnas lyktglas. Rena envingade (och två- och trevingade semaforer för den delen) byggdes med lyktan och vingarna på "samma" sida av masten. Semaforvingarna pekade åt vänster och därför satt även semaforlyktan till vänster om masten så den kunde lysa genom de glas monterade på semaforvingen. Det röda lyktglaset satt i vingen och det gröna hängde under. På så sätt skiftades lyktglasen när vingen fälldes upp i körställning. På T-semaforer med bara en lykta kom dock det gröna lyktglaset att fästas på ovansidan av vingen på den sida där semaforlyktan hamnade på höger sida av masten. När vingen på vänstersidan av masten åkte upp så åkte istället det gröna lyktglaset ner och hamnade framför lyktan.

Var ska jag komma med detta kan man då undra? Jo! På bilden har den gamla semaforvingen som hade de färgade linserna på "fel" sida bytts ut mot en standardvinge som är anpassad för master med semaforlyktan på vänster sida av masten. Detta verkar man dock ha löst genom att bulta(?) fast linshållarna på armen till vingens motvikt! Resultatet blir att hålet där det röda lyktglaset egentligen skulle sitta gapar tomt...

Bara en notering ;-)

Svanskog 1966: Semaforen!

av Ulf Pålsson, Tuesday, January 28, 2020, 00:43 (1847 dagar sedan) @ Bobo L

[image]


Kan nån förklara semaforens livsuppgift, gärna med hänvisning till gällande § i tex SJF 010 (Säo 1959)? Är det en kastrerad T-semafor, dvs banans fortsättning mot Årjäng (?) är nedlagd?

Som redan har nämnts i tråden torde detta vara en f.d. T-semafor som har blivit av med sin ena vinge, sannolikt i samband med att banans fortsättning mot Årjäng lades ner 1954.

Envingade enkelsidiga semaforer med placering inne på stationsområdet vid stationshuset har funnits på några ställen. Några exempel: Fagerhult vid f.d. Mönsterås järnväg till 1959; Burgsvik vid f.d. Gotlands järnväg till 1960; Böda och Ottenby vid f.d. Ölands järnväg till 1961. Dessa är ju alla smalspårsstationer. Enda av mig hittills kända normalspårsstation med envingad enkelsidig semafor vid stationshuset är Mölle vid Höganäs-Mölle järnväg, och det var långt tillbaka i tiden. (Den var dessutom ett specialfall, placerad som den semaforen var bortom den stoppbockar som utgjorde infartstågvägarnas slutpunkt på denna säckstation.)

Att Svanskog, såsom varande en normalspårsstation, också hade en envingad enkelsidig infartssignal vid stationshuset ända till 1966, det var verkligen kul att få veta.

Säo-1959 tillät att infartssignaler kunde vara uppsatta innanför yttersta växeln. De flesta sådana fall var nog T-semaforer, men det förekom alltså också enkelsidiga semaforer innanför yttersta växeln. I båda dessa fall gick stationsgränsen omedelbart utanför yttersta växeln, men det fanns också en särskild regel som sa att ankommande tåg inte fick passera en punkt 100 m utanför yttersta växeln om infartssignalen inte visade "kör" -- det fanns alltså en slags "stoppgräns" där, men den var inte utmärkt av något.

På dagens museijärnvägar finns det en s.k. stationsgränstavla för sådana här fall, placerad 60 - 100 m utanför yttersta växeln. Den markerar alltså inte bara "stoppgränsen", utan också stationsgränsen anses gå vid tavlan.
/up

Svanskog 1966: Semaforen!

av Hans B Keller, Tuesday, January 28, 2020, 03:36 (1847 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

[image]


Kan nån förklara semaforens livsuppgift, gärna med hänvisning till gällande § i tex SJF 010 (Säo 1959)? Är det en kastrerad T-semafor, dvs banans fortsättning mot Årjäng (?) är nedlagd?


Som redan har nämnts i tråden torde detta vara en f.d. T-semafor som har blivit av med sin ena vinge, sannolikt i samband med att banans fortsättning mot Årjäng lades ner 1954.

Envingade enkelsidiga semaforer med placering inne på stationsområdet vid stationshuset har funnits på några ställen. Några exempel: Fagerhult vid f.d. Mönsterås järnväg till 1959; Burgsvik vid f.d. Gotlands järnväg till 1960; Böda och Ottenby vid f.d. Ölands järnväg till 1961. Dessa är ju alla smalspårsstationer. Enda av mig hittills kända normalspårsstation med envingad enkelsidig semafor vid stationshuset är Mölle vid Höganäs-Mölle järnväg, och det var långt tillbaka i tiden. (Den var dessutom ett specialfall, placerad som den semaforen var bortom den stoppbockar som utgjorde infartstågvägarnas slutpunkt på denna säckstation.)

Att Svanskog, såsom varande en normalspårsstation, också hade en envingad enkelsidig infartssignal vid stationshuset ända till 1966, det var verkligen kul att få veta.

Säo-1959 tillät att infartssignaler kunde vara uppsatta innanför yttersta växeln. De flesta sådana fall var nog T-semaforer, men det förekom alltså också enkelsidiga semaforer innanför yttersta växeln. I båda dessa fall gick stationsgränsen omedelbart utanför yttersta växeln, men det fanns också en särskild regel som sa att ankommande tåg inte fick passera en punkt 100 m utanför yttersta växeln om infartssignalen inte visade "kör" -- det fanns alltså en slags "stoppgräns" där, men den var inte utmärkt av något.

På dagens museijärnvägar finns det en s.k. stationsgränstavla för sådana här fall, placerad 60 - 100 m utanför yttersta växeln. Den markerar alltså inte bara "stoppgränsen", utan också stationsgränsen anses gå vid tavlan.
/up

==========
Svanskog var enda stn på ÅmÅJ med T-semafor.
Ändrades till enkelvingad 1955 då linjen till Årjäng revs upp.
Semaforen togs sedan bort helt 1967.

JÅÅJ erhöll 1977 från NKlJ som gåva den T-semafor som stått vid växeln till
Dingelsundets transformator på linjen till Skoghall. Den låg då upplagd
vid sidan av linjen sedan några år. Efter flera års lagring vid Näs så sattes den
upp på den gamla semaforens plats framför stationshuset i Svanskog.
Dess vingar är av en äldre modell än originalets, och har skåror i sig.

Ytterligare en semafor, envingad, fanns kvar till 1967. Det var infartssemaforen
till fd Åmål Ö. Den stod söder om lokstallet på höger sida om linjen. Semaforen
var röd/vit-målad till slutet och var ständigt ställd i läge klart in. Manövrering
hade alltid gjorts lokalt.

Övriga semaforer vid ÅmÅJ var envingade med linmanövrering och fanns vid
Hallanda 3 st, Sillerud 2 st och infart till Årjäng./HBK