SJK-resa till Norge 1968 (Järnväg allmänt)

av Stig Lagergren, Wednesday, January 29, 2020, 16:15 (1759 dagar sedan)

Några bilder från SJK-resan från Karlstad till Hamar 25 - 26 maj 1968

[image]Ra 991 med Norgepilen, A8 1808 och okänt Da. Karlstad 25 maj.

[image]Vattentagning i Kil, Bk 747 och 749. Begreppet spårspring fanns inte.

[image]Fotokörning någonstans mellan Kil och Arvika

[image]Tåget i Arvika.

[image]I Arvika på hemvägen 26 maj. Okänt Yoa2, SJK-tåget och Ra 988 med Xt 56.

[image]Många helglediga lok i Kil. Bk 735, 739, Du 357, Dg 101, Bk 750, 747, Dg 117.

SJK-resa till Norge 1968

av David Sohlberg, Wednesday, January 29, 2020, 16:29 (1759 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Bör vara mellan Högboda och Brunsberg. Ungefär mitt i bilden här

SJK-resa till Norge 1968

av Hans B Keller, Thursday, January 30, 2020, 01:11 (1759 dagar sedan) @ David Sohlberg

Bör vara mellan Högboda och Brunsberg. Ungefär mitt i bilden här

======
Ja, tåget befinner sig på den bank som avskär en vik av sjön Säveln nv om Högboda .

SJK-resa till Norge 1968

av Lennart Petersen, Wednesday, January 29, 2020, 17:14 (1759 dagar sedan) @ Johnny

Är A8 1808 en H3s?

Ja , alltså en vidareutveckling av H3.
BJ lät bygga 4 sådana lok och de var godkända för sth 100km/h
SJ hade dock rätt lite användning för dem eftersom de var utpräglade snälltågslok för stambanorna som ju till stor del var elektrifierade.
Men de kom att vara kvar och BJs kunde ta över hela två exemplar varav bägge finns kvar i något skick. Det verkar som att de inte är körbara och det är länge sedan något användes.
För leverans efter kriget beställde de holländska banorna NS 15 liknande lok.

SJK-resa till Norge 1968

av Godsgösta, Thursday, January 30, 2020, 07:10 (1759 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Vilka fantastiska bilder från en svunnen tid. Tack!

Y6 i Karlstad...vart?

av K Lemming, Thursday, January 30, 2020, 23:48 (1758 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Vilken sträckning trafikerade Y6/7/8:an i bakgrunden? För inte kan det väl vara NKlJ's Uddeholmaren som syns, den trafiken hade väl redan upphört. Framkörd för uppvisande i samband med SJK resan?

Y6 i Karlstad...vart?

av Peter Flink, Thursday, January 30, 2020, 23:54 (1758 dagar sedan) @ K Lemming

Vilken sträckning trafikerade Y6/7/8:an i bakgrunden? För inte kan det väl vara NKlJ's Uddeholmaren som syns, den trafiken hade väl redan upphört. Framkörd för uppvisande i samband med SJK resan?

Dels var det väl inget smalspår där Y6'n står och så ser man tanklocket tydligt så det är nog helt säkert en Scaniadriven farkost....:-)

Y6 i Karlstad...vart?

av Karlsson, Friday, January 31, 2020, 00:05 (1758 dagar sedan) @ Peter Flink

Dels var det väl inget smalspår där Y6'n står och så ser man tanklocket tydligt så det är nog helt säkert en Scaniadriven farkost....:-)

Att det inte är smalspår kan vi vara väldigt överens om, det spåret slutar fortfarande i en stoppbock och att ha smalspår som bara vore användbart i riktning mot Skoghall känns väldigt långsökt. Jag klurar däremot på om det måste vara en Y6? Finns det en möjlighet att det är ett släp och i så fall till en X16? Släpen hade oljepannor men jag har inte koll på exakt placering. Är höger sida i A-änden rätt?

Y6 i Karlstad...vart?

av Peter Flink, Friday, January 31, 2020, 01:36 (1758 dagar sedan) @ Karlsson

Att det inte är smalspår kan vi vara väldigt överens om, det spåret slutar fortfarande i en stoppbock och att ha smalspår som bara vore användbart i riktning mot Skoghall känns väldigt långsökt. Jag klurar däremot på om det måste vara en Y6? Finns det en möjlighet att det är ett släp och i så fall till en X16? Släpen hade oljepannor men jag har inte koll på exakt placering. Är höger sida i A-änden rätt?

A-änden är nog till vänster i bild.

Y6 i Karlstad...vart?

av Karlsson, Friday, January 31, 2020, 09:04 (1758 dagar sedan) @ Peter Flink

A-änden är nog till vänster i bild.

Hade det varit ett släp typ UBFo6y så hade A varit till höger och eventuellt godsutrymme till vänster var min tanke. Å andra sidan har jag fått övertygande argument från annat håll om att släpchansingen var ett villospår och att det är vänstersidan på en YBo6 som syns och då är den motorlösa förarhytten som skymtas B-änden, så du har rätt.

Y6 i Karlstad...vart?

av K Lemming, Friday, January 31, 2020, 01:47 (1758 dagar sedan) @ Peter Flink

Vilka spår på Karlstad C som hade smalspår utöver treskenan på Spår 1(?) har jag ingen koll på, däremot missade jag tanklocket. Dessutom slog det mig att Uddeholmaren hade inga destinationslådor. X16/17 tänkte jag inte på att dom har trafikerat Karlstad så kan ju absolut möjligen vara ett släp/manövervagn till dom.
Utgick Torsbytågen från Karlstad redan 1968? Kanske dom alltid gjort?

Y6 i Karlstad...vart?

av daniel, Friday, January 31, 2020, 08:34 (1758 dagar sedan) @ K Lemming

Vilka spår på Karlstad C som hade smalspår utöver treskenan på Spår 1(?) har jag ingen koll på,

Det var bara det korta plattformsspåret som slutade mot stationshusets östra gavel. Det var ett rent smalspår då.

Rälsbussen står nog på det andra korta plattformsspåret som slutar mot den västra gaveln.

Y6 i Karlstad...vart?

av David Sohlberg, Friday, January 31, 2020, 11:34 (1757 dagar sedan) @ daniel

Vilka spår på Karlstad C som hade smalspår utöver treskenan på Spår 1(?) har jag ingen koll på,

Det var bara det korta plattformsspåret som slutade mot stationshusets östra gavel. Det var ett rent smalspår då.

Rälsbussen står nog på det andra korta plattformsspåret som slutar mot den västra gaveln.

Inte bara nog. Den står på sp 21, dvs det spår som leder mot en bock från Kilshållet.

Y6 i Karlstad...vart?

av tobbe, Tuesday, February 04, 2020, 22:22 (1753 dagar sedan) @ daniel

Det är sp.22 som slutar vid västra gaveln. Det spår NKlJ använde mot stoppbocken i östra gaveln hade nr 20 och var smalspår numer normalspår. Sp 1 hade 3-skensspår för genomfart mot Skoghall för NKlJ.
tobbe

Y6 i Karlstad...vart?

av tobbe, Tuesday, February 04, 2020, 22:24 (1753 dagar sedan) @ tobbe

Jag rättar mig ...spår 21 skall det ju vara och inget annat..sorry.
tobbe

Y6 i Karlstad...vart?

av Besc, Friday, January 31, 2020, 00:15 (1758 dagar sedan) @ K Lemming

De gick till Torsby och Charlottenberg.

Y6 i Karlstad...vart?

av mamma Ulla, Friday, January 31, 2020, 09:41 (1758 dagar sedan) @ Besc

Precis. Det var inte ovanligt med diesel under tråd, upp till Charlottenberg.

Jag gjorde själv bort mig på det en gång. I Arvika skulle ett antal dadelaskar gå åt olika håll. Jag skulle till Årjäng och tänkte att en dieselbuss som stod inne, ju självklart var den jag skulle åka med. Men den åkte åt fel håll och jag fick lära känna Edane ett tag innan jag kom med nästa tåg istället.

Y6 i Karlstad...vart?

av Stig Lagergren, Friday, January 31, 2020, 14:27 (1757 dagar sedan) @ mamma Ulla

Precis. Det var inte ovanligt med diesel under tråd, upp till Charlottenberg.

De här bilderna visar att det var många dieselrälsbussar uppställda på spår 21. Kanske frågan om helglediga fordon.
[image][image]
.

Y6 i Karlstad...vart?

av Stig Lagergren, Friday, January 31, 2020, 14:35 (1757 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Så här såg det ut på andra sidan stationshuset (nuvarande spår 20) på den tiden det begav sig. Uddeholmaren fotograferad av Börje Lagergren 3 augusti 1964.

[image]

Y6 i Karlstad...vart?

av ynf, Friday, January 31, 2020, 16:20 (1757 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Spår 20 på Karlstads central var Nklj spår tom 1964 11 01 ? efter att Nklj slutat trafikera Karlstad central med persontrafik. Till frågan: när breddades spår 20 till normalspår?.

Y6 i Karlstad...vart?

av Lennart Petersen, Saturday, February 01, 2020, 03:53 (1757 dagar sedan) @ Besc

Överlag så gick det mycket Y6 och Y7 under tråd på 50-60tal. Det var alltid brist på X16-17 medans man hade tillverkat floder av Y6-7 med släp. Jag vet att jag åkt Y6 med mamma Halmstad-Helsingborg .

SJK-resa till Norge 1968

av WS, Friday, January 31, 2020, 23:22 (1757 dagar sedan) @ Stig Lagergren

[image]Tåget i Arvika.

Suck. Tänk om det nu år 2020 fanns bevarat ett sånt här fint, komplett och enhetligt
vagnsätt med enbart boggivagnar i trä. Det hade varit ett mycket elegant tåg. /WS/