GDG-expressen (Fordon: motorvagnar / dressiner)
Xoa8 254 ses här i sin "riktiga" tjänst med GDG-expressen, Xt 71, i Kil 10 juni 1966.
Noterar att det fortfarande står Restaurang på ena mellanvagnen.
av Stig Lagergren, Monday, February 03, 2020, 16:52 (1757 dagar sedan)
Xoa8 254 ses här i sin "riktiga" tjänst med GDG-expressen, Xt 71, i Kil 10 juni 1966.
Noterar att det fortfarande står Restaurang på ena mellanvagnen.
av Göran Sohlberg, Monday, February 03, 2020, 16:58 (1757 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Framför tågsättet syns gamla hotellet som brann ned för många år sedan
av ynf, Monday, February 03, 2020, 17:55 (1757 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Hur länge gick denna konstellation innan det blev lokdraget tåg och till sist motorvagnståg (X16).
av Carl Olof Mossberg, Monday, February 03, 2020, 20:06 (1757 dagar sedan) @ ynf
Hur länge gick denna konstellation innan det blev lokdraget tåg och till sist motorvagnståg (X16).
Fritt ur minnet:
1967-1969 lokdragna snälltåg 613-614 och därefter X16.
av Richard Loe, Monday, February 03, 2020, 20:50 (1757 dagar sedan) @ Carl Olof Mossberg
Hur länge gick denna konstellation innan det blev lokdraget tåg och till sist motorvagnståg (X16).
Fritt ur minnet:
1967-1969 lokdragna snälltåg 613-614 och därefter X16.
Nja. GDG-Expressen drogs väl in 1967, och ersattes av ett lokdraget snälltåg Borlänge-Göteborg. Morsan tror att tåget från Borlänge gjordes om till ett tåg som gick Borlänge-Hallsberg-Mjölby någon gång under 1969, och att det därefter endast gick ett lokaltåg mellan Kil och Ställdalen. Just det lokaltåget var en X16, och om jag minns rätt var det bara 3 tågpar om dagen.
av Lars-Göran Eriksson, Monday, February 03, 2020, 22:23 (1757 dagar sedan) @ Richard Loe
GDG-Expressen gick fram till tdt-skiftet sommaren 1967, tillkom 1947 1/4, drygt 20 år.
Ersattes då med S 613-614, Borlänge-Göteborg-Malmö och åter. Barvagn annonserad i båda riktningarna str Grängesberg-Malmö-Grängesberg, stängt på em 45 min i båda riktningarna.
Jag har ett minne av att det var en Byffevagn RBo11 (jobbade i Malmö 1967)
I 614 gick också sovvagnen Moskva-Warszawa-Berlin-Sassnitz-Malmö-Göteborg-Oslo, tre dgr/ veckan.
Sommaren 1968 samma upplägg, servering med Cafévagn, restaurangvagn Malmö-Ludvika under sommaren.
Moskva-vagnen gick både i 613 o 614 tre dgr/veckan.
Sommaren 1969 lika som föregående år, restaurangvagn Malmö-Ludvika
Moskva-vagnen i 614 tre dgr/veckan
Tåg 613/614 gick fram till sommar-tdt 1970.
Från sommar-tdt 1970 fanns tre förbindelser från Kil, avgången 10.20 gick till Ludvika. 14.58 och 18.56 till Borlänge. Samma antal och relationer i andra riktningen.
Från sommar-tdt 1968 gick två tågpar vägen Ställdalen-Frövi, 512/513 Linköping-Mjölby-Frövi-Ludvika-Falun och åter.
Tåg 525/526 Gävle-Borlänge-Ludvika-Frövi-Mjölby och åter.
av Stig Lagergren, Monday, February 03, 2020, 23:03 (1757 dagar sedan) @ Lars-Göran Eriksson
GDG-Expressen gick fram till tdt-skiftet sommaren 1967, tillkom 1947 1/4, drygt 20 år.
Ersattes då med S 613-614, Borlänge-Göteborg-Malmö och åter. Barvagn annonserad i båda riktningarna str Grängesberg-Malmö-Grängesberg, stängt på em 45 min i båda riktningarna.
Jag har ett minne av att det var en Byffevagn RBo11 (jobbade i Malmö 1967)
I 614 gick också sovvagnen Moskva-Warszawa-Berlin-Sassnitz-Malmö-Göteborg-Oslo, tre dgr/ veckan.
Sommaren 1968 samma upplägg, servering med Cafévagn, restaurangvagn Malmö-Ludvika under sommaren.
Moskva-vagnen gick både i 613 o 614 tre dgr/veckan.
Sommaren 1969 lika som föregående år, restaurangvagn Malmö-Ludvika
Moskva-vagnen i 614 tre dgr/veckan
Tåg 613/614 gick fram till sommar-tdt 1970.
Från sommar-tdt 1970 fanns tre förbindelser från Kil, avgången 10.20 gick till Ludvika. 14.58 och 18.56 till Borlänge. Samma antal och relationer i andra riktningen.
Från sommar-tdt 1968 gick två tågpar vägen Ställdalen-Frövi, 512/513 Linköping-Mjölby-Frövi-Ludvika-Falun och åter.
Tåg 525/526 Gävle-Borlänge-Ludvika-Frövi-Mjölby och åter.
Här kommer 614 till Göteborg 11 augusti 1968. SZD-sovvagnen går först och en RBo11 syns tydligt(syns i alla fall) längre bak.
av Hans B Keller, Thursday, February 06, 2020, 19:46 (1754 dagar sedan) @ Lars-Göran Eriksson
GDG-Expressen gick fram till tdt-skiftet sommaren 1967, tillkom 1947 1/4, drygt 20 år.
Ersattes då med S 613-614, Borlänge-Göteborg-Malmö och åter. Barvagn annonserad i båda riktningarna str Grängesberg-Malmö-Grängesberg, stängt på em 45 min i båda riktningarna.
Jag har ett minne av att det var en Byffevagn RBo11 (jobbade i Malmö 1967)
I 614 gick också sovvagnen Moskva-Warszawa-Berlin-Sassnitz-Malmö-Göteborg-Oslo, tre dgr/ veckan.
Sommaren 1968 samma upplägg, servering med Cafévagn, restaurangvagn Malmö-Ludvika under sommaren.
Moskva-vagnen gick både i 613 o 614 tre dgr/veckan.
Sommaren 1969 lika som föregående år, restaurangvagn Malmö-Ludvika
Moskva-vagnen i 614 tre dgr/veckan
Tåg 613/614 gick fram till sommar-tdt 1970.
Från sommar-tdt 1970 fanns tre förbindelser från Kil, avgången 10.20 gick till Ludvika. 14.58 och 18.56 till Borlänge. Samma antal och relationer i andra riktningen.
Från sommar-tdt 1968 gick två tågpar vägen Ställdalen-Frövi, 512/513 Linköping-Mjölby-Frövi-Ludvika-Falun och åter.
Tåg 525/526 Gävle-Borlänge-Ludvika-Frövi-Mjölby och åter.
======
Början till slutet för GDG-Expressen kan sägas vara när R-vagnen i Xoa8 254
brandskadades i Göteborg i december 1966. Den stod sedan i Åmål och blev
därefter reparerad men utan R-avdelning. Vårvintern 1967 började Xt 71-72
att köras med loktåg ibland. Lok var Da och Dk (xBJ).
Här nedan två sms för Xt 72 (G-Blg):
Den 1 april 1967
Xoa8 253.
Den 24 maj 1967
Dk 725+ABo3 4809+Bo1 4918+Bo8cs 3132+Bo5b 4999.
/HBK
av Kjell Aghult, Friday, February 07, 2020, 16:10 (1753 dagar sedan) @ Hans B Keller
Parentetiskt kan nämnas att tågnamnet så småningom övertogs av en snabbtur inom GDG Biltrafik.