GDG-expressen (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Hans B Keller, Thursday, February 06, 2020, 19:46 (1751 dagar sedan) @ Lars-Göran Eriksson

GDG-Expressen gick fram till tdt-skiftet sommaren 1967, tillkom 1947 1/4, drygt 20 år.
Ersattes då med S 613-614, Borlänge-Göteborg-Malmö och åter. Barvagn annonserad i båda riktningarna str Grängesberg-Malmö-Grängesberg, stängt på em 45 min i båda riktningarna.
Jag har ett minne av att det var en Byffevagn RBo11 (jobbade i Malmö 1967)
I 614 gick också sovvagnen Moskva-Warszawa-Berlin-Sassnitz-Malmö-Göteborg-Oslo, tre dgr/ veckan.
Sommaren 1968 samma upplägg, servering med Cafévagn, restaurangvagn Malmö-Ludvika under sommaren.
Moskva-vagnen gick både i 613 o 614 tre dgr/veckan.
Sommaren 1969 lika som föregående år, restaurangvagn Malmö-Ludvika
Moskva-vagnen i 614 tre dgr/veckan
Tåg 613/614 gick fram till sommar-tdt 1970.
Från sommar-tdt 1970 fanns tre förbindelser från Kil, avgången 10.20 gick till Ludvika. 14.58 och 18.56 till Borlänge. Samma antal och relationer i andra riktningen.
Från sommar-tdt 1968 gick två tågpar vägen Ställdalen-Frövi, 512/513 Linköping-Mjölby-Frövi-Ludvika-Falun och åter.
Tåg 525/526 Gävle-Borlänge-Ludvika-Frövi-Mjölby och åter.

======

Början till slutet för GDG-Expressen kan sägas vara när R-vagnen i Xoa8 254
brandskadades i Göteborg i december 1966. Den stod sedan i Åmål och blev
därefter reparerad men utan R-avdelning. Vårvintern 1967 började Xt 71-72
att köras med loktåg ibland. Lok var Da och Dk (xBJ).

Här nedan två sms för Xt 72 (G-Blg):
Den 1 april 1967
Xoa8 253.
Den 24 maj 1967
Dk 725+ABo3 4809+Bo1 4918+Bo8cs 3132+Bo5b 4999.
/HBK


Hela tråden: