Backning på BJ 1933 (Signaler/säkerhet)

av Ulf Pålsson, Monday, February 17, 2020, 12:05 (1820 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Vilka regler gällde för backning av tåg vid BJ ?

År 1933 gällde vid BJ 1921 års Tjänstgöringsreglemente för enskilda järnvägar med huvud- eller sekundärbanedrift ('Tjr-EJ-1921'). Möjligen hade BJ egna tillämpningar i vissa avseenden, men jag tror inte att det gällde backning av tåg. Jag citerar det jag finner i Tjr-EJ-1921 om backning av tåg:

= = = =
§ 84. Tåg som nödgas stanna å linjen utan att kunna utan dröjsmål fortsätta

Mom. 1. - - -

Mom. 2. Kan tåget ej föras vidare framåt utan endast tillbaka, må, så vida föraren anser sådant utan fara kunna ske, tåget backas, därvid en signalgivare, visande stoppsignal, sändes före tåget, som sakta följer efter på ett avstånd av omkring 600 meter under upprepade signaler "tåg kommer" med visslan. Tåget får dock icke föras förbi huvudsignal, förr än tågbefälhavaren av där tjänstgörande signalkarl erhållit besked, att, så vitt han vet, intet hinder förefinnes. Tillhör huvudsignalen blockpost, skall, innan tåget får föras vidare, order inhämtas från den blockpost eller station, som ligger närmast den ifrågavarande blockposten i den riktning, vari tåget föres.

Mom. 3. - - -

Mom. 4. Har tåg stannat å linjen endast för att genom backning och ny fart åter kunna komma fram, må, såvida föraren anser sådant utan fara kunna ske, tåget utan utsättande av signaler sakta föras tillbaka högst 1,000 meter, dock aldrig förbi huvudsignal utan att iakttaga föreskrifterna i mom. 2.

Mom 5. - - -
= = = = =


Hela tråden: