Oppalaby-olyckan 1942 (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Saturday, February 22, 2020, 20:28 (1814 dagar sedan) @ Torger

Enligt SJ rapport för säkerhetstjänsten 1942 var tågklareraren alltför snabb med att lägga utfartstågväg för godståget, som väntade på stationen. Persontåget hade ännu inte ens kommit fram till ingångsväxeln när denna lades om, och leddes därmed in på samma spår som godståget. Tågbefälhavaren på persontåget dödades.

Det har under årens lopp varit en del olyckor och tillbud av denna typ. Tågklareraren låser upp infartstågvägen innan han är säker på att tåget passerat alla växlarna vid infarten. På huvudlinjerna finns numera så fullständiga signalsäkerhetsanläggningar, att denna typ av misstag inte är möjliga. På andra sträckor kan det förekomma, t ex var det 2005 ett tillbud (men dessbättre ingen sammanstötning) i Ljung på linjen Borås - Herrljunga; Haverikommissionens rapport beskriver händelseförloppet. Sannolikt gick det till ungefär på samma sätt i Oppalaby.


Hela tråden: