Slutet för en Kockumslokomotor (Fordon: lok)
Z69 106 ses här i Fågelsta 24 november 1966 under transport från Örebro till Vislanda.
Och här står den i Vislanda 4 mars 1967
av Stig Lagergren, Monday, February 24, 2020, 22:35 (1769 dagar sedan)
Z69 106 ses här i Fågelsta 24 november 1966 under transport från Örebro till Vislanda.
Och här står den i Vislanda 4 mars 1967
av Thomas Tell, Tuesday, February 25, 2020, 00:47 (1769 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Z69 106 ses här i Fågelsta 24 november 1966 under transport från Örebro till Vislanda.
Den tvåaxliga personvagnen bakom är lite annorlunda. Barriärer, grindar och takvälvning säger C4, lejonbur, men den där gavelplåten under takänden är mycket ovanlig. Du har inte en bild på vagnen? Eller kanske vagnsnummer?
/tell
av Mats Björkelund, Tuesday, February 25, 2020, 08:35 (1768 dagar sedan) @ Thomas Tell
Eldosa på gavel andas tjänstevagn.
/Mats B
av Stig Lagergren, Tuesday, February 25, 2020, 08:49 (1768 dagar sedan) @ Thomas Tell
Den tvåaxliga personvagnen bakom är lite annorlunda. Barriärer, grindar och takvälvning säger C4, lejonbur, men den där gavelplåten under takänden är mycket ovanlig. Du har inte en bild på vagnen? Eller kanske vagnsnummer?
/tell
Tyvärr ingen bild eller notering. Det här är allt som kom med. Tjänstevagn helt klart, troligen på väg till Vislanda den också.
av Thomas Tell, Tuesday, February 25, 2020, 21:41 (1768 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Den tvåaxliga personvagnen bakom är lite annorlunda. Barriärer, grindar och takvälvning säger C4, lejonbur, men den där gavelplåten under takänden är mycket ovanlig. Du har inte en bild på vagnen? Eller kanske vagnsnummer?
/tell
Tyvärr ingen bild eller notering. Det här är allt som kom med. Tjänstevagn helt klart, troligen på väg till Vislanda den också.
Vagnen har luftigare modell Groves vilket inte C4 hade men de från C4 omändrade tidningsvagnarna Git/GTi.
/tell
av Stig Lagergren, Wednesday, February 26, 2020, 09:50 (1767 dagar sedan) @ Thomas Tell
Vagnen har luftigare modell Groves vilket inte C4 hade men de från C4 omändrade tidningsvagnarna Git/GTi.
/tell
Förlåt min okunnighet, men vad är Groves?
av Thomas Tell, Wednesday, February 26, 2020, 10:41 (1767 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Vagnen har luftigare modell Groves vilket inte C4 hade men de från C4 omändrade tidningsvagnarna Git/GTi.
/tell
Förlåt min okunnighet, men vad är Groves?
Den snäckformade luftsugaren på taket kallades Groves.
/tell
av Stig Lagergren, Wednesday, February 26, 2020, 10:49 (1767 dagar sedan) @ Thomas Tell
Förlåt min okunnighet, men vad är Groves?
Den snäckformade luftsugaren på taket kallades Groves.
/tell
Tack. Säger det än en gång. Vad mycket man får lära sig utöver det som bilden egentligen handlar om.
av Per Ljungberg, Tuesday, February 25, 2020, 10:27 (1768 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Var det denna lokomotor som hade dieselelektrisk kraftöverföring? Om så är fallet hade den en motor på varje axel eller en gemensam motor med kedjeöverföring till axlarna?
av Ola Almquist, Tuesday, February 25, 2020, 13:33 (1768 dagar sedan) @ Per Ljungberg
Var det denna lokomotor som hade dieselelektrisk kraftöverföring? Om så är fallet hade den en motor på varje axel eller en gemensam motor med kedjeöverföring till axlarna?
Denna lokomotor har utförligt beskrivits i Teknisk tidskrift.
M.v.h.
Ola
av Per Ljungberg, Tuesday, February 25, 2020, 19:49 (1768 dagar sedan) @ Ola Almquist
Tack för den intressanta artikeln. Vad jag förstår var denna lokomotor ganska komplicerad när det gäller regleringen av effekten. Förmodligen var den också dyrare och mer underhållskrävande än övriga lokomotorer. Är det någon som vet hur den var under drift?
av Olof W, Tuesday, February 25, 2020, 22:32 (1768 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Z69 106 ses här i Fågelsta 24 november 1966 under transport från Örebro till Vislanda.
Och här står den i Vislanda 4 mars 1967
Designen är verkligen speciell. Lite ambitioner till strömlinjeform här och där men totalupplevelsen är tre delar från olika lok som någon satt på samma chassi.
/Olof