Slutet för en Kockumslokomotor (Fordon: lok)
Z69 106 ses här i Fågelsta 24 november 1966 under transport från Örebro till Vislanda.
Och här står den i Vislanda 4 mars 1967
Z69 106 ses här i Fågelsta 24 november 1966 under transport från Örebro till Vislanda.
Och här står den i Vislanda 4 mars 1967
Z69 106 ses här i Fågelsta 24 november 1966 under transport från Örebro till Vislanda.
Den tvåaxliga personvagnen bakom är lite annorlunda. Barriärer, grindar och takvälvning säger C4, lejonbur, men den där gavelplåten under takänden är mycket ovanlig. Du har inte en bild på vagnen? Eller kanske vagnsnummer?
/tell
Eldosa på gavel andas tjänstevagn.
/Mats B
Den tvåaxliga personvagnen bakom är lite annorlunda. Barriärer, grindar och takvälvning säger C4, lejonbur, men den där gavelplåten under takänden är mycket ovanlig. Du har inte en bild på vagnen? Eller kanske vagnsnummer?
/tell
Tyvärr ingen bild eller notering. Det här är allt som kom med. Tjänstevagn helt klart, troligen på väg till Vislanda den också.
Var det denna lokomotor som hade dieselelektrisk kraftöverföring? Om så är fallet hade den en motor på varje axel eller en gemensam motor med kedjeöverföring till axlarna?
Var det denna lokomotor som hade dieselelektrisk kraftöverföring? Om så är fallet hade den en motor på varje axel eller en gemensam motor med kedjeöverföring till axlarna?
Denna lokomotor har utförligt beskrivits i Teknisk tidskrift.
M.v.h.
Ola
Tack för den intressanta artikeln. Vad jag förstår var denna lokomotor ganska komplicerad när det gäller regleringen av effekten. Förmodligen var den också dyrare och mer underhållskrävande än övriga lokomotorer. Är det någon som vet hur den var under drift?
Den tvåaxliga personvagnen bakom är lite annorlunda. Barriärer, grindar och takvälvning säger C4, lejonbur, men den där gavelplåten under takänden är mycket ovanlig. Du har inte en bild på vagnen? Eller kanske vagnsnummer?
/tell
Tyvärr ingen bild eller notering. Det här är allt som kom med. Tjänstevagn helt klart, troligen på väg till Vislanda den också.
Vagnen har luftigare modell Groves vilket inte C4 hade men de från C4 omändrade tidningsvagnarna Git/GTi.
/tell
Z69 106 ses här i Fågelsta 24 november 1966 under transport från Örebro till Vislanda.
Och här står den i Vislanda 4 mars 1967
Designen är verkligen speciell. Lite ambitioner till strömlinjeform här och där men totalupplevelsen är tre delar från olika lok som någon satt på samma chassi.
/Olof
Vagnen har luftigare modell Groves vilket inte C4 hade men de från C4 omändrade tidningsvagnarna Git/GTi.
/tell
Förlåt min okunnighet, men vad är Groves?
Vagnen har luftigare modell Groves vilket inte C4 hade men de från C4 omändrade tidningsvagnarna Git/GTi.
/tell
Förlåt min okunnighet, men vad är Groves?
Den snäckformade luftsugaren på taket kallades Groves.
/tell
Förlåt min okunnighet, men vad är Groves?
Den snäckformade luftsugaren på taket kallades Groves.
/tell
Tack. Säger det än en gång. Vad mycket man får lära sig utöver det som bilden egentligen handlar om.