UBFo4yp 2127 (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Stig Lagergren, Monday, March 02, 2020, 15:02 (1726 dagar sedan)

I samband med bilden från Norrköping Ö häromdagen diskuterades UBFo4yp 2127. Här är den i alla fall, men i Kalmar 21 mars 1966.[img]images/uploaded/202003021358165e5d10f8d4aa2.jpg[/img]YBo5p 799 till vänster och UBFo4yp 2127


[img]images/uploaded/202003021359085e5d112c4691e.jpg[/img]Här lämnar den Kalmar C i ett långt tåg (eller om det är växling) Har tyvärr inga anteckningar om övriga fordon

YBo5p 799 -med flera och mera

av Granis, Monday, March 02, 2020, 17:59 (1726 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Som vanligt: Härligt! Det har säkert inte undgått någon som ”följt” mig på div forum (bl a detta) genom åren; jag gillar särskilt nummer på dylika ”landsvida” SJ-fordon. Som YBo-bussar och Z4p-lokomotorer, om man håller sig på smalspår. Och det brukar jag ju göra ;-)

Dels är det intressant att m h a bra referenslitteratur o dyl kunna följa hur dessa (ofta) flyttats runt i landet, av förklarliga skäl då på många ( =de flesta) järnvägar som nu är nedlagda och upprivna, och dels för att, tja; en del av dom trots allt (till skillnad från en hel del av de banor de trafikerat) är bevarade på museibanor runtom i landet.

Nu ska vi inte ta upp den frågan igen, men jag anser att även dessa fordon [b]i högsta grad[/b] har ett individuellt historiskt värde, även om en del (typ) hävdar att ”alla såg likadana ut överallt”. Därför är det kul att när man t ex tjänstgör på en YBo-buss på ULJ kunna upplysa resenärer om att ”denna rälsbuss gick i Östergötland under sina tidiga är; bl a i ett utfärdståg mellan Finspång och Lotorp”. Det handlar då om YBo5p 809. Folk =besökare ska inte underskattas utan upplysas. Det tycker dom är kul och intressant, om man liksom inte tränger sig på. Därmed har jag (återigen) sagt vad jag tycker om detta med ”föreningsmärkning” o dyl, även då i högsta grad på dessa fordon. Men just det; det skulle jag ju inte ta upp ;-) (igen)

Men just vad gäller här avbildad motorvagn; YBo5p 799, så verkar den -enligt ”Rälsbussboken” (SJK 92)- förblivit om inte Kalmarsmalspåren så Småland trogen under hela sin levnad. Efter 1968 bör den dock inte haft Kalmar som stationeringsort då de sista smalspårstågen därifrån (till Berga) då gått, men den hann i varje fall få det nya litterat YP i maj 1970 innan den slopades redan två månader senare! Skrotning skedde i Vislanda 1972. Detta om detta.


/ L G :-)

YBo5p 799 -med flera och mera

av Ola Almquist, Wednesday, March 04, 2020, 12:17 (1724 dagar sedan) @ Granis

Men just vad gäller här avbildad motorvagn; YBo5p 799, så verkar den -enligt ”Rälsbussboken” (SJK 92)- förblivit om inte Kalmarsmalspåren så Småland trogen under hela sin levnad. Efter 1968 bör den dock inte haft Kalmar som stationeringsort då de sista smalspårstågen därifrån (till Berga) då gått, men den hann i varje fall få det nya litterat YP i maj 1970 innan den slopades redan två månader senare! Skrotning skedde i Vislanda 1972. Detta om detta.

Ett antal fordon stod kvar i Kalmar efter nedläggningen, bl.a. 798 och 799. De bästa skickades (huvudsakligen) till Växjö. Mer om detta på sidan 232 i nämnda bok.

/Ola

YBo5p 799 -med flera och mera

av Granis, Wednesday, March 04, 2020, 14:22 (1724 dagar sedan) @ Ola Almquist

(Står kanske på sid 232...) Hur länge blev de kvar i Kalmar då? "Överblivna" YP (som det hade blivit då) bussar i Västergötland och Y5T-bussar i Blekinge fanns ju i flera fall kvar till 1972-73. Men där lades ju persontrafiken ner 1970. I Kalmar var det ju två år tidigare, så om 799 funnits kvar där till 70-talets början hade det blivit... många år. Men den hade väl hamnat i Växjö (typ) tills dess?

/ L G

YBo5p 799 -med flera och mera

av yngve nilsson, Wednesday, March 04, 2020, 14:22 (1724 dagar sedan) @ Ola Almquist

Smalspårsvagtnarna i Kalmar plaserades i Växjö vid nedläggningen av KBJ Alla vagnarna flyttades dock inte till Växjö utan stod kvar i Kalmar tills de sändes till Vislanda. Några vagnar flyttades t.o.m till Kalmar från Växjö bl.a 921 Av släpvagnarna sändes 2125-2128 till Växjö medan 2130 fick bli kvar i Kalmar( 2129 var redan skrotad). Av dessa användes bara 2125 och vid något tillfälle 2128 i Växjö, de andra stod uppställda där.