"Vattentornet vid järnvägen rivs" (i Värnamo) (Byggnad)
Artikel i "finnveden.nu".
/ L G
av Granis, Wednesday, February 04, 2009, 09:12 (5791 dagar sedan)
Artikel i "finnveden.nu".
/ L G
av Urban Åkesson, Wednesday, February 04, 2009, 11:21 (5791 dagar sedan) @ Granis
Körde förbi och såg tornet för inte så länge sedan och tyckte att det roligt att det har fått stå kvar och pryda bangården.
Något användningsområde borde det väl gå att finna, byggnaden i sig är ju i princip underhållsfri, den svaga punkten är taket, men det är ju inget stort jobb att underhålla. Man behöver ju bara behålla utsidan.
Tyvärr så medger ju inte tegelbyggnader lika lätta förflyttningar som trähus, annars hade det väl varit fint för någon museiförening att ta över.
av Granis, Wednesday, February 04, 2009, 12:07 (5791 dagar sedan) @ Urban Åkesson
Tyvärr så medger ju inte tegelbyggnader lika lätta förflyttningar som trähus, annars hade det väl varit fint för någon museiförening att ta över.
Ja, om man flyttar det lite österut skulle det ju bli ett pampigt vattentorn i Bor (Norra)! :-)
/ L G
av Urban Åkesson, Wednesday, February 04, 2009, 14:05 (5791 dagar sedan) @ Granis
Har kombinerat stationshus och vattentorn föremommit nån gång. Annars lär det bara se dumt ut, vattentornet är bra mycket större en stationshuset Bn. :-P
av J Hjelm, Wednesday, February 04, 2009, 16:54 (5791 dagar sedan) @ Granis
Tyvärr så medger ju inte tegelbyggnader lika lätta förflyttningar som trähus, annars hade det väl varit fint för någon museiförening att ta över.
Ja, om man flyttar det lite österut skulle det ju bli ett pampigt vattentorn i Bor (Norra)! :-)/ L G
Annars så saknar Landeryd sitt vattentorn sedan början på 80-talet...
av christer andersson, e-län, Wednesday, February 04, 2009, 21:47 (5791 dagar sedan) @ J Hjelm
Järnvägsmässig byggnad med visst historiskt kulturvärde.:-) Frågan är om inte denna tegelbyggnad behöver en hel del underhåll för att inte rasa ihop med tiden.
Tyvärr brukar sådana här övergivna byggnader dra till sig äventyrslystna ungdomar som försöker ta sig in, sen skadar de sig och så får banverket skulden, det är antagligen också en orsak till rivning.
Minns själv den gamla kvarnbyggnaden vid Motala C som också såg järnvägsmässig ut, den var ett fint inslag i stationsmiljön, men grävskoporna hittade snart dit och kvarnen revs år 2002.
av Clas , Motala, Tuesday, February 17, 2009, 17:40 (5778 dagar sedan) @ christer andersson
kvarnen eldhärjades ju inanan grävskoporna hittade dit är kanske en viktigt information i samanhanget.
av Torbjörn G, Thursday, February 05, 2009, 13:15 (5790 dagar sedan) @ J Hjelm
Ligger inte Landeryd inom något stödområde för landsbyggdutveckling? Nog borde det gå att få ihop medel för att demontera (i 2-3 delar?) och flytta det till Landeryd. Men vilken firma som kan demontera på att säkert sätt är den stora frågan. Sedan finns det bl a i Göteborg en firma (Halton?) som är bra på stora och udda transporter. Det hade sett kanonsnyggt ut i Landeryd!:-D
Mottot är - Allt går att fixa, ibland tar det bara lite längre tid......
MVH
Torbjörn G
av Stefan Skoglund, Thursday, February 05, 2009, 23:07 (5790 dagar sedan) @ Torbjörn G
Ligger inte Landeryd inom något stödområde för landsbyggdutveckling? Nog borde det gå att få ihop medel för att demontera (i 2-3 delar?) och flytta det till Landeryd. Men vilken firma som kan demontera på att säkert sätt är den stora frågan. Sedan finns det bl a i Göteborg en firma (Halton?) som är bra på stora och udda transporter. Det hade sett kanonsnyggt ut i Landeryd!:-D
Havator, väl.
av Torbjörn G, Friday, February 06, 2009, 10:43 (5789 dagar sedan) @ Stefan Skoglund
Nja, namnet var troligen det jag skrev. Men jag kommer ihåg att det var något på gång. Så de gick nog in i något annat, som gick in i något annat och kanske blev det till sist så att det nu ingår i Havator? Häftiga grejor har de i alla fall! Jag hade att göra med det föregående företaget när jag var projektledare åt Ingvar O och skulle få han sovvagnar på plats på Baldersnäs.
Någon som sett den häftiga bilden som Havator har på sin sida om sin historik? Kolla under 80-talet och spana in bilden där de lyfter tillbaka en urspårad T43a.
/Torbjörn
av Ulf L Eriksson , Luleå, Tuesday, February 17, 2009, 21:18 (5778 dagar sedan) @ Torbjörn G
Någon som sett den häftiga bilden som Havator har på sin sida om sin historik? Kolla under 80-talet och spana in bilden där de lyfter tillbaka en urspårad T43a./Torbjörn
Till att börja med var nog dikesfararen en T44 vilket ju inte förringar kraninsatsen i övrigt. Under 1980-talet hände en del minnesvärda urspåringar på Haparandabanan och i åtminstone en, vid Hundsjö gjorde en T44 sig en egen naturstig. Återbördandet skedde med mobilkranar efter ett avsevärt vägbyggande.
Ganska säkert var Havator redan då väl etablerade på lämplig ort för att bistå. Skulle inte förvåna mig om det är det jobbet som avbildas.
Annars är förmodligen bärgningen av Dm3-an som som hamnade i rasgropen vid Abisko och som krävde import av en bautakran av sällan skådad storlek ännu mer spektakulär.
av Granis, Wednesday, March 25, 2009, 12:32 (5742 dagar sedan) @ Granis
Nya bud enligt "finnveden.nu".
/ L G