X9 mellan Blixterboda och Sällinge 27/10 1968, bild (Fordon: motorvagnar / dressiner)
Blixterboda och Sällinge är beläget utefter linjen mellan Frövi och Fagersta
Tåget ska vara på väg mot Fagersta.
av Ulfe, Thursday, April 02, 2020, 15:53 (1781 dagar sedan)
Blixterboda och Sällinge är beläget utefter linjen mellan Frövi och Fagersta
Tåget ska vara på väg mot Fagersta.
av Kjell Aghult, Thursday, April 02, 2020, 16:01 (1781 dagar sedan) @ Ulfe
Blixterboda och Sällinge är beläget utefter linjen mellan Frövi och Fagersta
Tåget ska vara på väg mot Fagersta.
Bilden är tagen vid plankorsningen Västansjö, strax söder om Sällinge.
av K Lemming, Thursday, April 02, 2020, 17:44 (1781 dagar sedan) @ Ulfe
Blixterboda och Sällinge är beläget utefter linjen mellan Frövi och Fagersta
Tåget ska vara på väg mot Fagersta.
När infördes dom blåvita T tavlorna och hade dom nån föregångare? Har ett svagt minne av att föregångarna istället var märkning direkt på kontaktledningsstolpen, korrekt?
För övrigt härlig bild som vanligt.
av Ola Almquist, Thursday, April 02, 2020, 22:31 (1781 dagar sedan) @ K Lemming
När infördes dom blåvita T tavlorna och hade dom nån föregångare? Har ett svagt minne av att föregångarna istället var märkning direkt på kontaktledningsstolpen, korrekt?
För övrigt härlig bild som vanligt.
Saken har diskuterats här men det finns ingen uppgift om när T-tavlorna infördes. Vet Gunnar Ekeving?
/Ola
av Gunnar Ekeving, Thursday, April 02, 2020, 23:49 (1781 dagar sedan) @ Ola Almquist
Saken har diskuterats här men det finns ingen uppgift om när T-tavlorna infördes. Vet Gunnar Ekeving?/Ola
Dessvärre vet jag inte. En snabbkoll i SJ 75-årsskrift samt en utredning 1943 om SJ telefoni antyder att de transportabla telefonapparaterna avsedda för anslutning till telefonpost infördes omkring 1940. Innan dess verkar man ha fått klara sig med fasta telefonapparater, till vilka man kunde hitta med hjälp av pilar på kontaktledningsstolparna. Om detta är en riktig slutsats kan man antaga att de blå T-tavlorna införts tidigast omkring 1940.
av Thomas Tell, Friday, April 03, 2020, 00:42 (1781 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving
Innan dess verkar man ha fått klara sig med fasta telefonapparater, till vilka man kunde hitta med hjälp av pilar på kontaktledningsstolparna.
Men pilarna visade ju mot närmsta anslutningspunkt att ansluta sin medhavda lur till. Var det fasta apparater i stället för dessa anslutningspunkter innan?
På Roslagsbanan har vi kvar två eller tre T:n. Ett blått T vid Danderydsvägen och ett svart T i ring på en betongstolpe mellan Frösunda och Ekskogen. Sen tror jag det finns ett till men vi har inte så många gamla stolpar kvar, men några.
/tell
av Gunnar Ekeving, Friday, April 03, 2020, 08:59 (1780 dagar sedan) @ Thomas Tell
Men pilarna visade ju mot närmsta anslutningspunkt att ansluta sin medhavda lur till. Var det fasta apparater i stället för dessa anslutningspunkter innan?
ja, det är så jag uppfattar det; pilarna visade till närmaste "telefonställe". Det fanns ju om inte annat många banvaktsstugor med telefon. I nyare instruktioner exempelvis i tidtabellsbok del A talas om att det förutom fasta telefoner också finns telefonposter för anslutning av bärbar apparat.
av K Lemming, Friday, April 03, 2020, 11:43 (1780 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving
Saken har diskuterats här men det finns ingen uppgift om när T-tavlorna infördes. Vet Gunnar Ekeving?/Ola
Dessvärre vet jag inte. En snabbkoll i SJ 75-årsskrift samt en utredning 1943 om SJ telefoni antyder att de transportabla telefonapparaterna avsedda för anslutning till telefonpost infördes omkring 1940. Innan dess verkar man ha fått klara sig med fasta telefonapparater, till vilka man kunde hitta med hjälp av pilar på kontaktledningsstolparna. Om detta är en riktig slutsats kan man antaga att de blå T-tavlorna införts tidigast omkring 1940.
Jag mindes alltså rätt att föregångaren inte var en tavla utan märkning på kontaktledningsstolparna.
av Gunnar Ekeving, Wednesday, April 15, 2020, 21:59 (1768 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving
av Stig Lagergren, Friday, April 03, 2020, 17:36 (1780 dagar sedan) @ Ulfe
Blixterboda och Sällinge är beläget utefter linjen mellan Frövi och Fagersta
Tåget ska vara på väg mot Fagersta.
Trevlig bild från en välbekant bana. Vi åkte ganska ofta mellan Krampen och Örebro på 50-talet.
Tåget bör vara 544 med avg. Frövi 11.05 enligt min preliminärtidtabell. Det gick bara ett tågpar med Yoa2 där. Dessutom ett loktågpar Gävle - Karlstad och nattågen 211 - 212 (gick väl via Fagersta i början) och 755 - 756.
av Ulfe, Saturday, April 04, 2020, 07:52 (1779 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Tack alla, för intressanta uppgifter!
Bilden ovan med X9 är tagen dagen efter en SJK-resa Borlänge-Mora som min bror och jag var med på. Vi sov över i Borlänge och fortsatte dagen därpå med bil.
Härunder en bild tagen på morgonen mellan Ludvika och Grängesberg innan vi fortsatte söderut.
Tror den kan vara visad tidigare?
av Stig Lagergren, Saturday, April 04, 2020, 09:44 (1779 dagar sedan) @ Ulfe
Tack alla, för intressanta uppgifter!
Bilden ovan med X9 är tagen dagen efter en SJK-resa Borlänge-Mora som min bror och jag var med på. Vi sov över i Borlänge och fortsatte dagen därpå med bil.
Härunder en bild tagen på morgonen mellan Ludvika och Grängesberg innan vi fortsatte söderut.
Tror den kan vara visad tidigare?
Tidig vinter tydligen. Ni måste ha varit hyfsat morgonpigga för det här måste vara S 613 Borlänge - Göteborg - Malmö med avgång Ludvika 8.23 (enl. prel. tidtabell). Sammansättningen skulle vara ABo3, Bo8cm, Bo5b men här tycks det vara RBo11 i.st.f. Bo8cm.(RBo11 skulle bara gå över sommaren men det kan ju ha blivit ändrat) Fin bild i alla fall.
av Alex, Saturday, April 04, 2020, 10:10 (1779 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Ser nästan ut som en BF1 längst bak.
av Stig Lagergren, Saturday, April 04, 2020, 11:16 (1779 dagar sedan) @ Alex
Ser nästan ut som en BF1 längst bak.
Nja, jag är nog inte böjd att hålla med om det.
av Sven Bårström, Saturday, April 04, 2020, 11:26 (1779 dagar sedan) @ Alex
Mycket trevlig bild!
Men det är ingen BF1 (BF04) i aktern. Spårrensarstolpen förvirrar något. Vagnen är säkert en B01 eller B05/B05b.
Sven B
av Alex, Saturday, April 04, 2020, 18:06 (1779 dagar sedan) @ Sven Bårström
Tack för rättelse.Jag var lite snabb och nu ser jag stolpen. En liten bonus också för en radda betongstolpar på BJ. Det finns nog bara enstaka kvar nu mellan Gävle-Kil.