Semaforfundament? (Signaler/säkerhet)

av Magnus Lindman NÄSSJÖ, Sunday, April 05, 2020, 00:43 (1776 dagar sedan)

Är detta ett fundament till en semafor? En bekant, som säkert följer forumet, tipsade mig om detta.

Troligen rör det sig om foten till infartssignalen till Bodafors söder om Nässjö.

Platsen är strax norr om läget för Bodafors station, nu hållplats. Det blir ungefär km 365+725 och utmed nedspåret.

[image]

[image]

[image]

Lindman

Semaforfundament?

av Göran Enqvist, Sunday, April 05, 2020, 08:49 (1775 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

Ja, det är ett semaforfundament. Det finns ett likadant där norra infartssignalen en gång satt för Albano.

/ Göran

Semaforfundament? Albano?

av Leif B, Sunday, April 05, 2020, 09:44 (1775 dagar sedan) @ Göran Enqvist

Ja, det är ett semaforfundament. Det finns ett likadant där norra infartssignalen en gång satt för Albano.

/ Göran

Vilken ände är norr i Albano? Från Värtan eller från Norra station?

av Göran Enqvist, Sunday, April 05, 2020, 09:51 (1775 dagar sedan) @ Leif B

Ber om ursäkt för att jag uttryckte mig otydligt (och kanske även felaktigt). Det är i den "västra" änden från Norra Stationshållet. Strax innan en bro över en väg vill jag minnas.

/Göran

av Leif B, Sunday, April 05, 2020, 10:38 (1775 dagar sedan) @ Göran Enqvist

Ber om ursäkt för att jag uttryckte mig otydligt (och kanske även felaktigt). Det är i den "västra" änden från Norra Stationshållet. Strax innan en bro över en väg vill jag minnas.

/Göran

Ingen anledning att be om ursäkt. Jag har ingen aning vad som är "rätt" och "fel" om väderstrecken på Värtabanan och om de spelar någon roll. Men nu vet jag var jag ska leta, om jag kommer mig för. Tack!

Semaforfundament?

av Rolf Segelström, Sunday, April 05, 2020, 16:09 (1775 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

Det fanns ett snarlikt i Vallentuna norrautfarten från spår 3. Vid motorvagnstallet. Den försvann när man byggde om bg till nuvarande utseende. Jag tippade mack där och hann studera dikterna med tillbehör noga :)

av sven, Sunday, April 05, 2020, 17:57 (1775 dagar sedan) @ Leif B

Om jag minns rätt är det vid Roslagstull . Vänster sida före bron om man åker mot Värtan .

Värtabanan upp och ned

av Stefan Isaksson, Sunday, April 05, 2020, 19:18 (1775 dagar sedan) @ Leif B

Ja, Värtabanan är lurig: jag kan mycket väl tänka mig att den är mätt från Stockholm C, och att tågen till Värtan var uppgående. (SJ 50 år talar om huvudspåret från Karlberg och anslutande spår från Tomteboda, så från Tomteboda lär banan inte vara mätt.)
I så fall skulle Värtabanan ha distinktionen av att ha större delen av stationernas nord-ändar (säo-mässigt: om man med nord menar uppåt, vilket är det normala) liggandes i söder...

Gott om utrymme för förvirring alltså.

Däremot låter det nära Albano med infartssignalen i anslutning till bron över Roslagsvägen - växeln för spåret till Stockholm Ö hade tungorna ute på bron.

SI

Semaforfundament? Bilder från Albano

av Alex, Sunday, April 05, 2020, 21:42 (1775 dagar sedan) @ Leif B

Jag har några bilden från våren 2016 som är nära platsen vid pratar om. Jag står på Lögebacksvägen lilla viadukt över Värtanbanan vid Bellevue och riktar kameran mot Albano. De stora viadukten över Roslagsvägen skymtar i bakgrunden.
[image]
[image]

Det var det här tåget jag egentligen väntade på. Fortum Värtan hade startat upp sina bränsletransporerter på järnväg samma år. Hector Rail var och är operatör men här ser vi ett inhyrt Traxx-lok.
[image]