Trelleborg-Malmö 1989 (Järnväg allmänt)

av Torger, Monday, April 13, 2020, 12:07 (1620 dagar sedan)

[img]images/uploaded/202004130957155e94377b9d832.jpg[/img][img]images/uploaded/202004130957485e94379c48f64.jpg[/img][img]images/uploaded/202004130958205e9437bcb0ae2.jpg[/img]

Månadsskiftet maj-juni 1989 firades 80-årsjubileum på tågfärjeleden Trelleborg - Sassnitz med besök av DR:s ånglok 03 1010, välkänt från Sassnitz - Berlin på 70-talet. Loket hade nu efter att ha varit oljeeldat ett antal år återställts till koleldning och klassats som "Traditionslok". Loket är fortfarande i tjänst men lär för tillfället vara avställt för revision. Under ett veckoslut gjordes några turer Malmö - Trelleborg t o r i anslutning till färjorna. 3 foton från Malmö bifogas. På nr 2 syns SJ:s dåvarande GD Stig Larsson.
Christer Torgersson

Trelleborg-Malmö 1989

av Alex, Monday, April 13, 2020, 14:16 (1620 dagar sedan) @ Torger

En sån kärra har jag åkt efter i ordinarie nattåg från Sazznitz till Berlin i mitten på 70 talet. Mitt i natten i början av november. Dimma från havet blandades med röken från ångloket i det svaga ljuset på perrongen i Sazznitz. Beväpnade vakter med schäfer hundar patrulerade efter tåget. Det var nog det närmaste jag fick komma Kalla Kriget.

Trelleborg-Malmö 1989

av tobbe, Tuesday, April 14, 2020, 22:56 (1619 dagar sedan) @ Alex

Reste efter detta lok 03.1010 REKO vid en "plandampf" i Thüringen mellan Gera - Saalfeldt år 2003 i östtyska rekovagnar. Dessutom var 03.2204(2-cylindrig) o 41.1144 växelvis i persontågen under 3 dagar. 03.1010 är en 3-cylindrig version av littera 03 hos f.d. D R och var väl en tid strömlinjeförklädd s.a.s. Mycket ånga i genuin ångloksmiljö dagarna 3 i Saalfeldt:-)
tobbe

Trelleborg-Malmö 1989

av Torger, Wednesday, April 15, 2020, 21:55 (1618 dagar sedan) @ tobbe

[img]images/uploaded/202004151951595e9765df51381.jpg[/img]

Jag har rest efter loket flera gånger, senast i maj 2018 Trier - Saarbrücken vid s k Dampfspektakel. Foto från Trier Hbf bifogas.

Christer Torgersson, Malmö

Trelleborg-Malmö 1989

av tobbe, Wednesday, April 15, 2020, 22:53 (1618 dagar sedan) @ Torger

Läckert med Br.52.80 bredvid.:-P :-P :-P Man nästan känner doften av kolrök när man ser bilden...:-P :-P :-P
tobbe

Trelleborg-Malmö 1989

av BD, Monday, April 13, 2020, 17:15 (1620 dagar sedan) @ Torger

Bengt Widell var lots ombord 1010.

Antagligen det största persontågslok som befunnit sig i Sverige under ånga.

Trelleborg-Malmö 1989

av Lennart Petersen, Monday, April 13, 2020, 17:48 (1620 dagar sedan) @ BD

Bengt Widell var lots ombord 1010.

Antagligen det största persontågslok som befunnit sig i Sverige under ånga.

Har inte även en 01 varit och kört i Sverige ?

Trelleborg-Malmö 1989

av tobbe, Monday, April 13, 2020, 18:54 (1620 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Däremot en 042-018 med 2 tendrar som drogs med Rc Trg -Cst- Mra och DDR:s regeringstågsätt + några till totalt 19 vagnar någon gång i mitten av 1980-talet. Tåget kallades för "midnite sol express" Från Mora gick det dragande upp till Kiruna via inlandsbanan och via Narvik -Oslo. Från Kornsjö med ATC-utrustad Rc som dragande mot Göteborg- Malmö- Trelleborg.
Meningen var att det skulle företas 2 resor samma sträcka men då loket saknade ATC så fick det inte gå ledande(SJ) på svenska sträckor där ATC fanns. Detta resulterade i att flera bokningar på resa 2 annullerades då önskemålet angivits att resan skulle genomföras med ånglok hela vägen. DB gav i samband med (jag tror det var E.K.)denna resa en video på detta evenemang. Har filmen med härliga scener bl.a stigningen vid Emådalsbacken i en härlig ljudupptagning + ett flertal andra. Loket var en DB oljeeldad version. Såg tåget ankomma Cst med 042:an i aktern. Tåget utgick från Braunsweig i Tyskland. Så långt mitt minne minns....;-)
tobbe

Trelleborg-Malmö 1989

av BD, Monday, April 13, 2020, 19:25 (1620 dagar sedan) @ tobbe

Däremot en 042-018 med 2 tendrar som drogs med Rc Trg -Cst- Mra och DDR:s regeringstågsätt + några till totalt 19 vagnar någon gång i mitten av 1980-talet. Tåget kallades för "midnite sol express" Från Mora gick det dragande upp till Kiruna via inlandsbanan och via Narvik -Oslo. Från Kornsjö med ATC-utrustad Rc som dragande mot Göteborg- Malmö- Trelleborg.
Meningen var att det skulle företas 2 resor samma sträcka men då loket saknade ATC så fick det inte gå ledande(SJ) på svenska sträckor där ATC fanns. Detta resulterade i att flera bokningar på resa 2 annullerades då önskemålet angivits att resan skulle genomföras med ånglok hela vägen. DB gav i samband med (jag tror det var E.K.)denna resa en video på detta evenemang. Har filmen med härliga scener bl.a stigningen vid Emådalsbacken i en härlig ljudupptagning + ett flertal andra. Loket var en DB oljeeldad version. Såg tåget ankomma Cst med 042:an i aktern. Tåget utgick från Braunsweig i Tyskland. Så långt mitt minne minns....;-)
tobbe

Det var efter murfallet som skedde 1989. Antagligen något av de första åren på 90-talet.

Trelleborg-Malmö 1989

av Ola Almquist, Monday, April 13, 2020, 22:19 (1620 dagar sedan) @ BD

Däremot en 042-018 med 2 tendrar som drogs med Rc Trg -Cst- Mra och DDR:s regeringstågsätt + några till totalt 19 vagnar någon gång i mitten av 1980-talet. Tåget kallades för "midnite sol express" Från Mora gick det dragande upp till Kiruna via inlandsbanan och via Narvik -Oslo. Från Kornsjö med ATC-utrustad Rc som dragande mot Göteborg- Malmö- Trelleborg.
Meningen var att det skulle företas 2 resor samma sträcka men då loket saknade ATC så fick det inte gå ledande(SJ) på svenska sträckor där ATC fanns. Detta resulterade i att flera bokningar på resa 2 annullerades då önskemålet angivits att resan skulle genomföras med ånglok hela vägen. DB gav i samband med (jag tror det var E.K.)denna resa en video på detta evenemang. Har filmen med härliga scener bl.a stigningen vid Emådalsbacken i en härlig ljudupptagning + ett flertal andra. Loket var en DB oljeeldad version. Såg tåget ankomma Cst med 042:an i aktern. Tåget utgick från Braunsweig i Tyskland. Så långt mitt minne minns....;-)
tobbe


Det var efter murfallet som skedde 1989. Antagligen något av de första åren på 90-talet.

[link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=225589]1991[/link].

/Ola

Trelleborg-Malmö 1989

av tobbe, Tuesday, April 14, 2020, 22:43 (1619 dagar sedan) @ BD

Årtalet stämmer bättre. Minns att tågsättet tog upp större delen av sp.10 Cst och ångloket delvis blockerade övergången sp.10-12 i södra delen. Jobbade den eftermiddagen som plins men saknade kamera. En kollega tog tydligen ett foto från sp.11 södra delen på 042:an i färg.;-) ;-)
tobbe

Trelleborg-Malmö 1989

av Lennart Petersen, Monday, April 13, 2020, 18:01 (1620 dagar sedan) @ Torger

[img]images/uploaded/202004130957155e94377b9d832.jpg[/img][img]images/uploaded/202004130957485e94379c48f64.jpg[/img][img]images/uploaded/202004130958205e9437bcb0ae2.jpg[/img]

Månadsskiftet maj-juni 1989 firades 80-årsjubileum på tågfärjeleden Trelleborg - Sassnitz med besök av DR:s ånglok 03 1010, välkänt från Sassnitz - Berlin på 70-talet. Loket hade nu efter att ha varit oljeeldat ett antal år återställts till koleldning och klassats som "Traditionslok". Loket är fortfarande i tjänst men lär för tillfället vara avställt för revision. Under ett veckoslut gjordes några turer Malmö - Trelleborg t o r i anslutning till färjorna. 3 foton från Malmö bifogas. På nr 2 syns SJ:s dåvarande GD Stig Larsson.
Christer Torgersson

Minns en resa 1977, det blev försening i Trelleborg och färjan kom en timme sent till Sassnitz, så kom det på ett 03 och sedan gick det undan på natten. Jag öppnade fönstret några gånger och såg och hörde ett lok som arbetade mycket hårt. Och vi kom in till Berlin O precis i tid. Några år senare med samma försening kunde diesel inte köra in något alls.