Sidoluftintag på Y6/7/8 ? (Fordon: motorvagnar / dressiner)
När påbörjades ombyggnaden av Y6 så det blev luftintag på vagnssidan?
Hur många rälsbussar hann levereras utan luftintag på sidan?
När påbörjades ombyggnaden av Y6 så det blev luftintag på vagnssidan?
Hur många rälsbussar hann levereras utan luftintag på sidan?
När påbörjades ombyggnaden av Y6 så det blev luftintag på vagnssidan?
Hur många rälsbussar hann levereras utan luftintag på sidan?
På sidan 118 i boken Svenska rälsbussar står det att i mars 1955 togs den först ombyggda vagnen (831) i bruk. Strax därefter nylevererades en vagn (1046). Ytterligare tre vagnar kom att iordningställas snabbt. Till vintern 1955/1956 hade placeringen av kylluftsintagen hunnit ändras på alla fordon i Boden och Vännäs.
/Ola
Kan man utifrån dessa uppgifter våga dra slutsatsen att rälsbussar producerade fr. o. m. nummer 1046 hade luftintag på sida vid leveransen? Jag undrar eftersom det i höstas kom en ny serie modellrälsbussar litt Y6/7/8, vilka saknar luftintaget på sidan. I sortimentet ingår YBo6 1062, som då rimligen aldrig har gått utan detta luftintag. (Jag har transplanterat in ett på min modell).
Kan man utifrån dessa uppgifter våga dra slutsatsen att rälsbussar producerade fr. o. m. nummer 1046 hade luftintag på sida vid leveransen? Jag undrar eftersom det i höstas kom en ny serie modellrälsbussar litt Y6/7/8, vilka saknar luftintaget på sidan. I sortimentet ingår YBo6 1062, som då rimligen aldrig har gått utan detta luftintag. (Jag har transplanterat in ett på min modell).
Den slutsatsen vågar jag inte dra med avseende på denna text. Däremot står det att man gjorde ett halvårslångt uppehåll i leveranserna och när 1058 levererades i januari 1956 hade en hel del detaljförändringar gjorts.
/Ola