Sovvagn Stockholm - Moskva (Järnväg allmänt)
Vilken väg gick dessa sovvagnar genom Sverige, Tyskland och Polen? Från Brest måste de ha gått via Minsk till Moskva.
SZD sovvagn 52 20 70 80 352 i Trelleborg 1982
av Carl-Johan, Saturday, April 18, 2020, 20:24 (1730 dagar sedan)
Vilken väg gick dessa sovvagnar genom Sverige, Tyskland och Polen? Från Brest måste de ha gått via Minsk till Moskva.
SZD sovvagn 52 20 70 80 352 i Trelleborg 1982
av Jan Frelin, Saturday, April 18, 2020, 20:27 (1730 dagar sedan) @ Carl-Johan
Vilken väg gick dessa sovvagnar genom Sverige, Tyskland och Polen? Från Brest måste de ha gått via Minsk till Moskva.
SZD sovvagn 52 20 70 80 352 i Trelleborg 1982
Stockholm-Trelleborg-Sassnitz-Berlin-Warszawa i alla fall.
av tobbe, Saturday, April 18, 2020, 21:17 (1730 dagar sedan) @ Jan Frelin
Man kunde känna doften av brunkol en bra stund efter tåget lämnat Cst från sp.10;-) ;-)
tobbe
av Alex, Saturday, April 18, 2020, 21:51 (1730 dagar sedan) @ Carl-Johan
Den gick helt enkelt Södra stambanan ner till Malmö i X7 som från början kallades Vikingen men sedan delade man upp vagnarna till Hamburg/Basel i ett eget tåg X9 som fick behålla namnet Vikingen. Vagnarna till Berlin/Moskva fick gå i X7 en timme före.
Om jag minns rätt så var det reguljärt en vackert vinröd Mitropa sovvagn till Berlin men på torsdagar var SZD sovvagn till Moskva. Vagnarna gick förstås också sista biten ner till Trellborg F från Malmö.
av Jonny Saljefeldt, Saturday, April 18, 2020, 23:05 (1730 dagar sedan) @ Carl-Johan
Vilken väg gick dessa sovvagnar genom Sverige, Tyskland och Polen? Från Brest måste de ha gått via Minsk till Moskva.
Vägen enligt en destinationsskylt från 1980:
av Kjell Aghult, Sunday, April 19, 2020, 08:02 (1729 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt
Vilken väg gick dessa sovvagnar genom Sverige, Tyskland och Polen? Från Brest måste de ha gått via Minsk till Moskva.
Vägen enligt en destinationsskylt från 1980:
En kollega var runt 1965 tkl på Stockholm C, då vagnen insattes. Rysk konduktör medföljde, som enligt överenskommelsen skulle kunna tyska. Några tkl språktestade och det var inte mycket bevänt med kunskaperna: Knr kunde mest elementärglosor som ja, nein osv.
Man var mån om att ryske knr inte följde med ut till Hagalund: "Där han kunde bli ihjälkörd": Knappast kunna läsa svenska varningsskyltar etc. Ev. försvarsintressant på Hgl var nog "utrett på annat sätt"
De ryska knr var stationerade i Brest. En långtur till Stockholm, varunder de fick sova i tjänstekupén.
av LasseE, Sunday, April 19, 2020, 08:52 (1729 dagar sedan) @ Kjell Aghult
Den ryska sovvagnskonduktören drygade väl ut sin magra lön med litet smuggling har det sagts. Men det kan nog andra berätta mer om. Däremot har jag för mig från min tid (60-tal) på maalab i Hagalund att den ryska konduktören vägrade lämna "sin" vagn under timmarna i Hagalund. Någon gång var det det fel på vagnen och den måste in på verkstan medan konduktören tjurigt satt kvar i vagnen.
av Rolf Segelström, Sunday, April 19, 2020, 17:36 (1729 dagar sedan) @ LasseE
Jo, så var det. Jag köpte vodka av konduktören då jag växlade i Hagalund.
av SkLJOK, Sunday, April 19, 2020, 11:06 (1729 dagar sedan) @ Carl-Johan
Finns det någon som har tidtabell för dessa tåg.
av Alex, Sunday, April 19, 2020, 11:43 (1729 dagar sedan) @ SkLJOK
Hej
Här kommer ett exempel på hur det kunde se ut sommaren 1975.
Sovvagnen till Moskva gick då i X13 Skåningen från Stockholm kl. 17.05 på tisdagar.
Gick sedan i Sassnitzexpressen 319 från Malmö och framme i Berlin 08.49.
Moskva anlände man på torsdag kväll kl. 18.15.
av Stig Lagergren, Sunday, April 19, 2020, 16:20 (1729 dagar sedan) @ Alex
Visst var det så en period att Moskva- och Berlinsovvagnen gick i tåg 35 till Nässjö för att där kopplas in i tåg 37. Det berodde på att 37 inte utgick från Hagalund. Minnet är lite vagt så kan någon bekräfta eller dementera?
av Lennart Fransson, Sunday, April 19, 2020, 16:31 (1729 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Visst var det så en period att Moskva- och Berlinsovvagnen gick i tåg 35 till Nässjö för att där kopplas in i tåg 37. Det berodde på att 37 inte utgick från Hagalund. Minnet är lite vagt så kan någon bekräfta eller dementera?
Bekräftas. Det var i alla fall så en period under den tid Stockholm C byggdes om i slutet på 80-talet, runt 1987-88. Jag har själv åkt med tåg 37, och vagnen växlades i sist i Nässjö.
av Lennart Petersen, Sunday, April 19, 2020, 17:24 (1729 dagar sedan) @ Lennart Fransson
Visst var det så en period att Moskva- och Berlinsovvagnen gick i tåg 35 till Nässjö för att där kopplas in i tåg 37. Det berodde på att 37 inte utgick från Hagalund. Minnet är lite vagt så kan någon bekräfta eller dementera?
Bekräftas. Det var i alla fall så en period under den tid Stockholm C byggdes om i slutet på 80-talet, runt 1987-88. Jag har själv åkt med tåg 37, och vagnen växlades i sist i Nässjö.
Ja så var det. Kanske lite konstigt för resenärerna att man fick stå en timme i Nässjö men det gick ju bra att boka sovvagn från Nässjö och byta där.
av tobbe, Sunday, April 19, 2020, 21:10 (1729 dagar sedan) @ Lennart Fransson
Jag hade 35:an ett par ggr under den tiden och minns väl avkopplingen i Nässjö. Jag minns efter avgång Cst när man skulle visera biljetterna i Ryssvagnen så möttes man av en rysk "politruck" med hälsningsorden "guten tag chef" och sedan fick man biljetterna av den ryske konduktören. Öststaternas biljetter var av en väldigt tunn kvalitet vilket medförde att tången oftast fastnade i låst läge, och man var tvungen att drämma tången mot väggen för att få den att lossna vilket fick den ryska konduktören att haja till:-P :-P :-P Detta fenomen uppstod även med Interrailare från öststaterna.
tobbe
av Cargoman, Sunday, April 19, 2020, 21:36 (1729 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Det stämmer bra. Jag har flera gånger växlat ur och in denna vagn som kom sist i tåg 35 och gick sist i tåg 37. Vi backade bara undan vagnen en bit in på spår 3 med Ub-loket och fick där en timmes rast i väntan på tåg 37.
Tågpersonal hade - åtminstone förr -gratis kaffe i R-vagnen. Detta gällde också Östtysk och Rysk tågpersonal, och som Tågmästare minns jag att dessa gärna hängde långa stunder i R-vagnen och drack kopp efter kopp med äkta kaffe. I deras hemländer fanns det bara något kaffeliknande surrogat, så nu passade de på att njuta. :-)
av Lars-Göran Eriksson, Sunday, April 19, 2020, 13:09 (1729 dagar sedan) @ Carl-Johan
Jag hittade denna artikel i SJ_Nytt Årg. 23 - nr 12/13 18 juni 1965. (Premiäråret för förbindelsen)