Ra. År 1964 och 1985, 3 bilder (Fordon: lok)

av Ulfe, Tuesday, April 21, 2020, 10:28 (1613 dagar sedan)

[image]
Bilden är tagen den 18/5 1964 strax NV. om Åby. Tåget är på väg mot Katrineholm, Stockholm.

[image]
Två bilder tagna på samma tåg från olika håll.

[image]

Ra. År 1964 och 1985, 3 bilder

av Alex, Tuesday, April 21, 2020, 12:29 (1613 dagar sedan) @ Ulfe

Den övre bilden är väl med all säkerhet Xt14 Skåningen. Dubblespårbygget pågår.

Den nedre går väl under rubriken "Plågsamma lokförsök"

Ett Ra-lok ska väl inte behöva stå uppställt i Sundbyberg med en radda B6-vagnar!

Ra. År 1964 och 1985, 3 bilder

av Sven Bårström, Tuesday, April 21, 2020, 14:23 (1613 dagar sedan) @ Alex

Den övre bilden visar expresståget på den sträcka som var den sista på utbyggnaden av dubbelspåret Malmö - Katrineholm. Men jag tror att tåget under 1964 fortfarande hette Xt 46 - före omnumreringen av alla tåg som genomfördes 1965.
På den andra bilden från 1985 ser man över taket på den andra B06-vagnen något av det gemensamma SJ-huset för bandistrikten och marknadsregionerna. Vid denna tid fanns det väldigt gott om Rc-lok för express- och snälltågstjänsten. Men visst kan man förvånas något över att Ra-loken, som då var 24 - 30 år gamla, fick sådan udda och sparsam tjänst.
Sven B

Ra. År 1964 och 1985, 3 bilder

av Thomas K Ohlsson, Tuesday, April 21, 2020, 14:58 (1613 dagar sedan) @ Sven Bårström

Den övre bilden visar expresståget på den sträcka som var den sista på utbyggnaden av dubbelspåret Malmö - Katrineholm. Men jag tror att tåget under 1964 fortfarande hette Xt 46 - före omnumreringen av alla tåg som genomfördes 1965.
På den andra bilden från 1985 ser man över taket på den andra B06-vagnen något av det gemensamma SJ-huset för bandistrikten och marknadsregionerna. Vid denna tid fanns det väldigt gott om Rc-lok för express- och snälltågstjänsten. Men visst kan man förvånas något över att Ra-loken, som då var 24 - 30 år gamla, fick sådan udda och sparsam tjänst.
Sven B

1985 bodde jag fortfarande i Kallhäll och åkte i stort sett dagligen med pendeltåg. Men jag kan inte för mitt liv komma ihåg att jag såg några Ra-lok i insatstågen, hur förekommande var det?

Det är möjligt att jag just vid denna tid lagt mitt järnvägsintresse på sparlåga - men jag tycker jag borde komma ihåg detta!

undrar
Thomas K Ohlsson

Ra. År 1964 och 1985, 3 bilder

av tobbe, Tuesday, April 21, 2020, 15:42 (1613 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Tågsättet med Bo6- vagnar är ju det s.k. "Flintatåget" som rullade som insats tåg i rusningstrafiken och hade sin uppställning efter tjänsten i "Sumpan":-P :-P :-P
tobbe

Ra. År 1964 och 1985, 3 bilder

av Per Ljungberg, Tuesday, April 21, 2020, 16:41 (1612 dagar sedan) @ Alex

När Ra-loken var nya förekom att loket fick gå i lokaltågen Göteborg- Alingsås. Orsaken till detta var utbildning av förare. Jag såg detta vid ett tillfälle så jag vet inte hur ofta det förekom.

Ra. År 1964 och 1985, 3 bilder

av Thomas K Ohlsson, Tuesday, April 21, 2020, 16:57 (1612 dagar sedan) @ tobbe

Tågsättet med Bo6- vagnar är ju det s.k. "Flintatåget" som rullade som insats tåg i rusningstrafiken och hade sin uppställning efter tjänsten i "Sumpan":-P :-P :-P
tobbe

Insatstågen med B6:or kommer jag ihåg - det kunde vara så trångt att man fick stå i vestibulerna. Men inte Ra-loken, bara olika varianter av D-lok.

/TKO

Ra. År 1964 och 1985, 3 bilder

av Stig Lagergren, Tuesday, April 21, 2020, 17:33 (1612 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson


1985 bodde jag fortfarande i Kallhäll och åkte i stort sett dagligen med pendeltåg. Men jag kan inte för mitt liv komma ihåg att jag såg några Ra-lok i insatstågen, hur förekommande var det?

Det är möjligt att jag just vid denna tid lagt mitt järnvägsintresse på sparlåga - men jag tycker jag borde komma ihåg detta!

undrar
Thomas K Ohlsson

Trots att jag körde dessa tåg ofta så har jag inte sett Ra. Troligen ovanligt. Först var det bara Du2, senare Du2 och F blandat.

Ra. År 1964 och 1985, 3 bilder

av Leif B, Tuesday, April 21, 2020, 17:39 (1612 dagar sedan) @ Stig Lagergren


1985 bodde jag fortfarande i Kallhäll och åkte i stort sett dagligen med pendeltåg. Men jag kan inte för mitt liv komma ihåg att jag såg några Ra-lok i insatstågen, hur förekommande var det?

Det är möjligt att jag just vid denna tid lagt mitt järnvägsintresse på sparlåga - men jag tycker jag borde komma ihåg detta!

undrar
Thomas K Ohlsson


Trots att jag körde dessa tåg ofta så har jag inte sett Ra. Troligen ovanligt. Först var det bara Du2, senare Du2 och F blandat.

... och på slutet Da.

Ra. År 1964 och 1985, 3 bilder

av Stig Lagergren, Tuesday, April 21, 2020, 18:43 (1612 dagar sedan) @ Leif B

1985 bodde jag fortfarande i Kallhäll och åkte i stort sett dagligen med pendeltåg. Men jag kan inte för mitt liv komma ihåg att jag såg några Ra-lok i insatstågen, hur förekommande var det?

Det är möjligt att jag just vid denna tid lagt mitt järnvägsintresse på sparlåga - men jag tycker jag borde komma ihåg detta!

undrar
Thomas K Ohlsson


Trots att jag körde dessa tåg ofta så har jag inte sett Ra. Troligen ovanligt. Först var det bara Du2, senare Du2 och F blandat.


... och på slutet Da.

Jag har bara ett diffust minne av Da i de "riktiga" flintapendlarna, När upphörde den trafiken?
Sedan sparades ett par Da och några B6 i Hagalund på initiativ av vår bromsinstruktör men jag minns inte att de användes i någon större omfattning. Gick väl i SJK-tåg på avskedsresa.

Ra. År 1964 och 1985, 3 bilder

av IH, Tuesday, April 21, 2020, 19:03 (1612 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Vintern 1991-1992 åkte jag med B6 som hade Da i varje ände. Jag tror det var sista vintern som det var insatståg med B6-vagnar i Stockholmstrafiken.

I början på 80-talet så åkte jag med B6 ofta som drogs av Du. I vissa tåg var det även F-lok som var dragkraft. Innan X10 levererades var det ganska många insatståg som bestod av B6-vagnar, i synnerhet på vintern när X1 inte fungerade så bra.

Ra. År 1964 och 1985, 3 bilder

av tobbe, Tuesday, April 21, 2020, 19:37 (1612 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Det förekom ju även konstellationen Ma-Da, Hg/Hg2-Da/Du m.a.o. man tog vad man behövde.
Hände en tidig morgon när jag och föraren skulle klargöra ett tsä med en Ma+ Da med Ma-loket dragande. Medan jag gick igenom tåget och kollade värmen i vagnarna så började föraren att starta upp tåget men han kom efter en kort stund till mig och sade att vi kunde lägga ner arbetet med tåget då "48volten" var urladdad i.o.m föregående personal kvällen innan inte hade kopplat till värmeposten....Så han ställde in tåget och vi gick och fikade på ett konditori i närheten och vi tog extra god tid på oss samt lät oss väl smaka innan vi återvände till Cst. Så det var bara att sätta sig på reserven ett antal timmar framöver.;-) ;-) ;-)
tobbe

Ra. År 1964 och 1985, 3 bilder

av Alex, Tuesday, April 21, 2020, 20:00 (1612 dagar sedan) @ tobbe

Jag tror att i gamla Postvagnen hävdades det en gång att ett Mg-lok ryckt in i insatståget och det skulle t.o.m. finnas bild på det men jag kanske minns fel.

Däremot har jag sett bild på ett fullstort express eller snälltåg av 70-80 tals modell som fick rycka in i en Nynäspendel något Fimbulvinter under 80-talet. Det var 60-talare, 1 klass och t.o.m. en restaurangvagn tror jag. Det var också förstås pga akut brist på X1. För att klara rusningstrafiken röjde man hårt i Hagalund.

Hittade inlägget i gamla Postvagnen. Bilden var tagen av Jan Lindahl 8 januari 1982 men fanns tyvärr inte kvar i inlägget. Tillåter mig ändå att citera vad Staffan Sävenfjord skrev om händelsen.

Trevligt att se bild på det tåget. Bakgrundshistorien är att någon gång mellan nyår och trettonde var det totalt kaos i pendeltågstrafiken. Inga pendeltåg hade gått till Västerhaninge på flera timmar och man råkade ha det tågsätt som skulle gått i ett tåg till Göteborg över. Att det blev över berodde på att tåget var så sent från Hagalund att ett par senare tåg till Göteborg redan hunnit avgå. Det tågsättet tog man och körde till Västerhaninge. Sedan blev tågsättet kvar i det omloppet och pendlade alltså mellan Västerhaninge och Kungsängen i närmare en vecka. Speciellt lyckat var inte detta och på lördagen den 9 januari skulle jag åka in från Jordbro till stan. Det tog två timmar innan något hände och då kom det här loktåget - på väg mot Västerhaninge. Dumt nog steg jag inte på det fast jag borde förstått att det skulle bli första tåg mot Stockholm. Strax efter kom ett X1-tåg och detta åkte jag med mot Västerhaninge. Satsningen visade sig rätt - X1-an blev första tåg mot Stockholm medan loktåget fick stå kvar i Västerhaninge. Sedan mötte vi pendeltåg såväl i Jordbro som Handen och Skogås. Dessa hade alltså köat upp bakom loktåget.
Det bör ha varit just den 8 januari som jag var ute på plattformarna som "tågavläsare" för TR. Det var ett lugnt och behagligt jobb eftersom inga tåg kom ned från Hagalund och jag fick alltså tid över. Så när högtalarna bad all tillgänglig personal att gå till spår 15 för att biträda vid avgången av pendeltåget till Kungsängen begav jag mig dit. Det var detta loktåg som stod där och den nyuteximanerade kvinnliga tågmästaren slet som ett djur för att få igen dörrarna. Till sist var vi tillräckligt många för att kunna bemanna dett dörrpar var. Jag fick det vid trappan och fick således värsta jobbet. Precis som jag lyckats få igen dörrarna (packarna på japansk tunnelbana kan slänga sig i vägen) och vända mig om för att ge en signal till tågmästaren hörde jag hur dörren öppnades precis bakom mig. Jag skrek "det är fullsatt, ett nytt tåg kommer om ett par minuter" (man kunde ju alltid hoppas) så såg jag att en ung man med uppblåsbar gummibåt just hade lyckats baxa in gummibåten. Men nu fanns det ingen fysikalisk möjlighet att han själv skulle få plats. Jag satte därefter SJ-rekordet i avkastning av gummibåt från loktåg och vad den unge mannen sa går inte att återge i tryck. Jag lyckades snabbt ta mig från platsen...

Jag kommer inte ihåg om det var denna vinter eller om det möjligen var den likaledes svåra vintern 1976 när SJK:s PR-chef Åke Jannesson körde X9 som pendeltåg Södertälje-Märsta. Åke hade hämtat en X9 i Örebro och när han kom till Södertälje ringde fjärren och frågade om han kunde gå som pendeltåg resten av vägen till Stockholm, eftersom det inte gått något pendeltåg på över två timmar. Visst, Åke stannade och fyllde tåget med resande. När han kom till Stockholm fick han uppdraget att köra vidare till Märsta. Han berättade senare att han nog haft 600 resande (fast där överdrev han nog en del). Och resan hade tagit över tre timmar. Fast det värsta var att han inte förrän ankomsten till Märsta upptäckte att värmen stod på för fullt, så det var säkert 40 grader varmt i tåget.

Helgerna 1982 låg så att den första stora arbetsdagen i januari blev den 11 januari. Då måste stulna loktåg vara återlämnade och bristen på X1 var enorm. X10-orna hade ännu inte kommit. SL löste detta genom att sätta in extra bussar och vi i Jordbro hade redan fått linje 810 som avlastning av pendeltågen. Denna dag gick det bussar mellan Jordbro och Skanstull var tredje minut och dessutom insatsvagnar. Så vi som bodde i Jordbro klarade oss bra. Med lite tur kom man med en buss som bara hade ett 10-tal passagerare. Men kollegor som var beroende av pendeltåg var inte lika nöjda...

Och så klagar dagens veklingar över lite småförseningar efter ett kontaktledningsbrax i Årstaberg.

Ra. År 1964 och 1985, 3 bilder

av Anders Svensson, Tuesday, April 21, 2020, 20:10 (1612 dagar sedan) @ Stig Lagergren

...
... Gick väl i SJK-tåg på avskedsresa.


Avskedsresan var faktiskt ett SMoK-tåg... //Anders

Ra. År 1964 och 1985, 3 bilder

av HJP, Tuesday, April 21, 2020, 20:59 (1612 dagar sedan) @ Stig Lagergren


Trots att jag körde dessa tåg ofta så har jag inte sett Ra. Troligen ovanligt. Först var det bara Du2, senare Du2 och F blandat.

****
Under en period (vet inte hur lång) gick Ra i dessa "knuffodrager". De var ofta uppställda i Sundbyberg.
Någon gång körde jag just Ra i en sådan "insats".
Gissar att det var tidigt 1980-tal, när modelltillverkaren Lima, ville ha mer detaljerade bilder, som komplement till de vi (jag och en kompis) redan försett dem med. Vi åkte till Sundbyberg en lördag eller söndag och plåtade massor av detaljbilder, på just den varianten, Ra 988, som vi koncentrerat oss på,

Ra. År 1964 och 1985, 3 bilder

av IH, Tuesday, April 21, 2020, 23:53 (1612 dagar sedan) @ Alex

På 80-talet när X1 inte fungerade så bra vintertid så tog SJ det man hade. En vän till mig som bodde i Trångsund berättade att han åkt ståplats i godsavdelningen på en BF-vagn.

Pendeltågsreserven

av Hans Broman, Thursday, April 23, 2020, 09:21 (1611 dagar sedan) @ IH

Vintern 1991-1992 åkte jag med B6 som hade Da i varje ände. Jag tror det var sista vintern som det var insatståg med B6-vagnar i Stockholmstrafiken.

I början på 80-talet så åkte jag med B6 ofta som drogs av Du. I vissa tåg var det även F-lok som var dragkraft. Innan X10 levererades var det ganska många insatståg som bestod av B6-vagnar, i synnerhet på vintern när X1 inte fungerade så bra.

Var det loktåg Da + B6-vagnar + Da flera gånger vintern 1991/92, eller bara en gång? Jag hörde talas om att det reservvagnsättet provkördes i ordinarie tåg (en dag?) i början av vintrarna från det att det skapades till dess att det upplöstes, men den uppgiften kan jag inte ta gift på. I varje fall provkördes reservvagnsättet i ordinarie tåg Flemíngsberg - Jakobsberg den 5 december 1992, vilket "råkade" vara dagen för Hjulmarknaden. Bild från Älvsjö med Da 900 som främsta lok:
[image]

1987 hade alla B6-vagnar (inkl underlittera) slopats, men inför vintern 1988 återregistrerades 14 vagnar. Före 1995 föll tre av vagnarna bort av olika skäl (brand och asbest). Återstående elva vagnar stod i Hagalund och användes vintern 1995 för att köra Tjejvasans deltagare från Stockholm till Oxberg.

Sex vagnar fanns sedan kvar i Hagalund. Fyra av dem användes i Svenska Motorvagnsklubbens avskedsresa Stockholm - Södertälje - Järna - Grödingebanan - Stockholm den 14 maj 1995, eftersom denna reserv just skulle upplösas. Loken var då Da 896 och 937:
[image]

Pendeltågsreserven

av K Lemming, Thursday, April 23, 2020, 17:40 (1610 dagar sedan) @ Hans Broman

B6 Stockholm - Oxberg, låter inte som en särskilt komfortabel resa.

Ra. År 1964, 1 bild.

av S-O Johansson, Thursday, April 23, 2020, 20:08 (1610 dagar sedan) @ Ulfe

[image]
Bilden är tagen den 18/5 1964 strax NV. om Åby. Tåget är på väg mot Katrineholm, Stockholm.

Bilden är tagen mellan den mellersta och södra Graversforstunneln. Graversfors var närmaste station norr om Åby. Ändebol låg mellan Simonstorp och Strångsjö för att mer precisera läget. Till höger mellan kontaktledningsstolparna, bakom Folkan, syns hur gamla linjen går iväg. Är det den delen som kallas Storängsberget?

Pendeltågsreserven

av IH, Thursday, April 23, 2020, 20:18 (1610 dagar sedan) @ Hans Broman


Var det loktåg Da + B6-vagnar + Da flera gånger vintern 1991/92, eller bara en gång? Jag hörde talas om att det reservvagnsättet provkördes i ordinarie tåg (en dag?) i början av vintrarna från det att det skapades till dess att det upplöstes, men den uppgiften kan jag inte ta gift på. I varje fall provkördes reservvagnsättet i ordinarie tåg Flemíngsberg - Jakobsberg den 5 december 1992, vilket "råkade" vara dagen för Hjulmarknaden.

Jag åkte i B6-vagn en vinterdag antingen strax före jul 1991 eller i början av år 1992. Det var från Stockholm C till Tumba. Det var en dag med mycket förseningar. Jag kan inte svara på om det var en engångsföretelse vintern 91-92. Jag pendlade Stockhom-Södertälje mars 1990 och resten av 90-talet. Några gånger såg jag tåg med B6-vagnar på vändspåret i Tumba och som jag minns så var sista gången i första kvartalet 92. Men minnet kan ju svikta så jag kan ju minnas fel på något år.

Ra. År 1964, 1 bild.

av Gåård, Thursday, April 23, 2020, 21:53 (1610 dagar sedan) @ S-O Johansson

Här kommer en flygbild från 59 enligt bildinfon.
https://kartbild.com/#17/58.67738/16.15596/0x14
För att jämföra med olika årtal klick i rutorna till höger.
För att komma till skjutbanan Dvardala som finns där idag, så får man åka på vägen ovanför tunnelmynningen.

Mvh Fredrik

Ra. År 1964 och 1985, 3 bilder

av Peter Flink, Monday, April 27, 2020, 14:19 (1607 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Den övre bilden visar expresståget på den sträcka som var den sista på utbyggnaden av dubbelspåret Malmö - Katrineholm. Men jag tror att tåget under 1964 fortfarande hette Xt 46 - före omnumreringen av alla tåg som genomfördes 1965.
På den andra bilden från 1985 ser man över taket på den andra B06-vagnen något av det gemensamma SJ-huset för bandistrikten och marknadsregionerna. Vid denna tid fanns det väldigt gott om Rc-lok för express- och snälltågstjänsten. Men visst kan man förvånas något över att Ra-loken, som då var 24 - 30 år gamla, fick sådan udda och sparsam tjänst.
Sven B


1985 bodde jag fortfarande i Kallhäll och åkte i stort sett dagligen med pendeltåg. Men jag kan inte för mitt liv komma ihåg att jag såg några Ra-lok i insatstågen, hur förekommande var det?

Det är möjligt att jag just vid denna tid lagt mitt järnvägsintresse på sparlåga - men jag tycker jag borde komma ihåg detta!

undrar
Thomas K Ohlsson

Inte heller jag minns just Ra i knuffodrag och då körde ju jag många av dessa tåg som gående på skubben i Hagalund dessa år (inkl 1985) I regel var det Du2, F och ibland Da samt Ma på Upplands Väsby men där var det rundgång i bägge änder. Sen blev det Rc ibland.