Korsningar flygplansväg - järnväg (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Gunnar Ekeving, Saturday, April 25, 2020, 00:06 (1682 dagar sedan)

Detta med flygvapnets behov att passera under järnvägens kontaktledning med sina plan var något jag tidigare aldrig reflekterat över. Men utöver den planerade och möjligen även genomförda möjligheten för flygplanspassage mellan Smedby och Kalmar har jag hittat ytterligare ritningar:
[image]
[Järnvägsmuseet]
Här tänkte man sig en smal passage för vissa trafikanter, försedd med "bondfångare" och normalt låsta grindar. Efter att ha gjort kontaktledningen spänningslös skulle man kunna öppna ytterligare en grind, så att flygplan kunde passera.

Nästa ritning visar ett planerat (och kanske även genomfört) arrangemang vid Karlsborg, där det väl fanns en flygflottilj:
[image]
[Järnvägsmuseet]

Korsningar flygplansväg - järnväg

av Peter Lidskog, Saturday, April 25, 2020, 05:10 (1682 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Denna bild, tagen efter nedläggningen av Tibro-Karlsborg, verkar peka på att anordningen möjligen kom till stånd. Stolparna på bilden är 70 och 71, på båda syns isolatorer i luftledningen. Bondfångaren visar var en gång vägen korsade järnvägen.

Peter

[image]

Korsningar flygplansväg - järnväg

av Richard Loe, Saturday, April 25, 2020, 12:06 (1682 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Denna bild, tagen efter nedläggningen av Tibro-Karlsborg, verkar peka på att anordningen möjligen kom till stånd. Stolparna på bilden är 70 och 71, på båda syns isolatorer i luftledningen. Bondfångaren visar var en gång vägen korsade järnvägen.

Peter

[image]

Bör vara vägen som går från västra ändan av startbanan nordväst över järnvägen. Den kompletterades senare av en annan bredare väg som gick sydväst från startbanan och som inte korsade järnvägen på det sättet. F6 var en attackflottilj så det fanns klargöringsplatser utanför själva flottiljområdet, därav behovet av en sådan korsning.

Korsningar flygplansväg - järnväg

av Stefan Skoglund, Saturday, April 25, 2020, 13:12 (1682 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Skogsområdet nordväst om startbanan på andra sidan om järnvägen var ett tidigt klargöringsområde (gården Tyssingen ?)

Dock: när jag själv var i Karlsborg användes inte detta eller det lite nyare mot Mölltorp, utan istället användes Hovby och Moholm (för övningar i varje fall.)

Korsningar flygplansväg - järnväg

av Peter Lidskog, Saturday, April 25, 2020, 18:19 (1682 dagar sedan) @ Richard Loe

Ska vara ganska exakt vid km 354 om det hjälper för att identifiera vägen, som ju inte finns kvar idag.

Peter

Korsningar flygplansväg - järnväg

av Jöran Johansson, Sunday, April 26, 2020, 09:06 (1681 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Du har väldigt mycket rätt Peter.

[image]

2005-08-31

Korsningar flygplansväg - järnväg

av Peter Lidskog, Sunday, April 26, 2020, 19:10 (1680 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Och ute till höger ser man väl flygfältet.

När man kom in mot Karlsborg söderifrån på RV 49, syntes på höger sida ett antal öppningar i skogen med något som väl kunde vara kfargöringsstationer. Denna väg skulle passa för att förbinda dessa platser med flygfältet.

Peter

Korsningar flygplansväg - järnväg

av Stefan Skoglund, Monday, April 27, 2020, 01:38 (1680 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Och ute till höger ser man väl flygfältet.

När man kom in mot Karlsborg söderifrån på RV 49, syntes på höger sida ett antal öppningar i skogen med något som väl kunde vara kfargöringsstationer. Denna väg skulle passa för att förbinda dessa platser med flygfältet.

Peter

Det är inte det klargöringsområdet, det område som järnvägsövergången leder till är nordväst om södra änden på landningsbanan.

Det området som man körde rakt igenom är snarare sydväst och järnvägen behöver inte passeras mellan uppställningen och banan.

Korsningar flygplansväg - järnväg

av Peter Lidskog, Monday, April 27, 2020, 22:17 (1679 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Ja nu när jag tagit mej tiden att titta på eniros kartor och flygfoton så klarnar det!

Pater